Pohorie Čergov

09.02.04
Ak nemáte radi preplnené hory, vyberte sa na Čergov. Keď sme túto túru robili, stretli sme troch ľudí. Na pohorie sa môžete pustiť z juhu zo Sabinova, alebo zo severu, kde poslednou žel.st. je obec Lubotín alebo Plaveč. Odtiaľ sa dá nastupovať na hrebeň, alebo si užiť pohraničnej romantiky a zaviesť sa autobusom až do obce Ruská Voľa alebo Obručné.

My sme použili nástup z obce Šarišské Jastrabie. Tu sme nastúpili na žltú značku a lúkami stúpali k lesu. Značkovanie bolo pomerne zlé, ale aj tak sme asi po hodine stúpania prišli k veľmi peknému pravoslávnamu kostolíku s typickou rusínskou architektúrou. Ale opäť problém so značkou. Tá vedie asi 70 m pod kostolíkom po lesnej ceste. Stále stúpame, ale veľmi pekným terénom, lúkami a lesom až na Minčol (1157 m), ktorý je i najvyšším vrchom pohoria. Z Minčola sú veľmi pekné výhľady do širokého okolia. Od Minčola až po koniec trasy sa pohybujeme buď hoľami alebo tak, že z jednej strany hrebeňa boli lúky a z druhej strany les. Stále vidieť dopredu na trasu a tak i problematické značkovanie na lúkach sa dá s mapou v ruke ľahko zvládnuť. Jediným nedostatkom bola voda, ktorá sa na hrebeňoch takmer nevyskytuje.

Od Minčola prechádzame na modrú značku a po nej pokračujeme smerom na sedlo Priehyby. Až na klesaní priamo k sedlu nachádzame prameň, ktorý nie je značený ani na mape ani na trase nebola upútavka. Nachádza sa asi 500 m pred sedlom, priamo pod cestou, teda naľavo. Tu si konečne zasa naberáme dostatok vody a napájame sa až žblnkáme. V sedle Priehyby (815 m) nocujeme. Cez sedlo prechádza lesná asfaltka, ktorá je miestnymi dosť využívaná. Ráno sme znova skočili k prameňu, nabrali vodu a pokračujeme po modrej ďalej. Značka stúpa na Horošovík (1090 m) a opäť ten príjemný pochod prekrásnymi lúkami. Otvoril sa nám pohľad na lyžiarske stredisko na Lysej. Asi po štyroch hodinách pohodlnej chôdze prichádzame do sedla Čergov (917 m). Je tu dosť súkromných chát, ale hlavne turistická chata Čergov, kde je aj pivko. Chata nebola nič moc, ale pivo na jedničku. Od chaty sme pokračovali po zelenej do strediska Lysá (1068 m), kde nás vítali: odliaty betónový partizán, zdemolované rekreačné zariadenie a pekný hotel Lysanka s posedením na terase, ktoré hneď aj využijeme. No a v blízkom okolí sme aj prespali. Ráno po modrej dolu do dediny Drienica a odtiaľ autobusom do Sabinova.

Pohorie je naozaj veľmi pekné a pohodové. Len musíte byť pripravení na nedostatok vody a mať zásobu. Alebo je možné zbehnúť v sedielkach k prameňom potokov.

Trasu sme robili v roku 2001.

Pohorie Čergov 21/11/13 19:36 20 príspevkov

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. dnes Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika

Pohorie Čergov 21/11/13 19:36 20 príspevkov
    • Čergov
    • max: Minčol 1157 m n. m.
    • min: Drienica 473 m n. m.
    • 2,5
    • jeseň
    • 01.11.2001
  • Nocovanie
    • pod širákom alebo na chate Čergov alebo hotel Lysanka na Lysej
    • v nástupných obciach, pred sedlom Priehyba, pri chate Čergov, v stredisku Lysá