Pohorie Čergov

09.02.04
Ak nemáte radi preplnené hory, vyberte sa na Čergov. Keď sme túto túru robili, stretli sme troch ľudí. Na pohorie sa môžete pustiť z juhu zo Sabinova, alebo zo severu, kde poslednou žel.st. je obec Lubotín alebo Plaveč. Odtiaľ sa dá nastupovať na hrebeň, alebo si užiť pohraničnej romantiky a zaviesť sa autobusom až do obce Ruská Voľa alebo Obručné.

My sme použili nástup z obce Šarišské Jastrabie. Tu sme nastúpili na žltú značku a lúkami stúpali k lesu. Značkovanie bolo pomerne zlé, ale aj tak sme asi po hodine stúpania prišli k veľmi peknému pravoslávnamu kostolíku s typickou rusínskou architektúrou. Ale opäť problém so značkou. Tá vedie asi 70 m pod kostolíkom po lesnej ceste. Stále stúpame, ale veľmi pekným terénom, lúkami a lesom až na Minčol (1157 m), ktorý je i najvyšším vrchom pohoria. Z Minčola sú veľmi pekné výhľady do širokého okolia. Od Minčola až po koniec trasy sa pohybujeme buď hoľami alebo tak, že z jednej strany hrebeňa boli lúky a z druhej strany les. Stále vidieť dopredu na trasu a tak i problematické značkovanie na lúkach sa dá s mapou v ruke ľahko zvládnuť. Jediným nedostatkom bola voda, ktorá sa na hrebeňoch takmer nevyskytuje.

Od Minčola prechádzame na modrú značku a po nej pokračujeme smerom na sedlo Priehyby. Až na klesaní priamo k sedlu nachádzame prameň, ktorý nie je značený ani na mape ani na trase nebola upútavka. Nachádza sa asi 500 m pred sedlom, priamo pod cestou, teda naľavo. Tu si konečne zasa naberáme dostatok vody a napájame sa až žblnkáme. V sedle Priehyby (815 m) nocujeme. Cez sedlo prechádza lesná asfaltka, ktorá je miestnymi dosť využívaná. Ráno sme znova skočili k prameňu, nabrali vodu a pokračujeme po modrej ďalej. Značka stúpa na Horošovík (1090 m) a opäť ten príjemný pochod prekrásnymi lúkami. Otvoril sa nám pohľad na lyžiarske stredisko na Lysej. Asi po štyroch hodinách pohodlnej chôdze prichádzame do sedla Čergov (917 m). Je tu dosť súkromných chát, ale hlavne turistická chata Čergov, kde je aj pivko. Chata nebola nič moc, ale pivo na jedničku. Od chaty sme pokračovali po zelenej do strediska Lysá (1068 m), kde nás vítali: odliaty betónový partizán, zdemolované rekreačné zariadenie a pekný hotel Lysanka s posedením na terase, ktoré hneď aj využijeme. No a v blízkom okolí sme aj prespali. Ráno po modrej dolu do dediny Drienica a odtiaľ autobusom do Sabinova.

Pohorie je naozaj veľmi pekné a pohodové. Len musíte byť pripravení na nedostatok vody a mať zásobu. Alebo je možné zbehnúť v sedielkach k prameňom potokov.

Trasu sme robili v roku 2001.

Pohorie Čergov 21/11/13 19:36 20 príspevkov

Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Vizionár Julo Januška bol vizionár. Nie že by mal nejaké celosvetové vízie, to nie, on bol skôr taký náš malý, obecný vizionár. Popravde treba povedať, že Julo bol vlastne kurič. Kurič v horskom hoteli, vzdialenom len asi tak hodinku chôdze od obce. Dostatočne ďaleko na to, aby ho jeho žena Betka nemohla stále kontrolovať a šikanovať, a pritom dosť blízko, aby, ak sa mu zachcelo, a šéf to dovolil, mohol si skočiť domov pozrieť rodinu, či varovať obec pred katastrofami. Lebo Julo videl do budúcnosti celkom jasne, i keď zvyčajne len čierne. 10/05/19 Boro Tomis Príbehy

Útulňa Útulňa pod Kečkou V Starohorských vrchoch vznikla nová útulňa, ktorá svojou polohou blízko červenej turistickej značky E8 môže poslúžiť ako alternatíva hlavne pre nízkotatranských hrebeňovkárov alebo SNP-čkarov. Samozrejme, aj pre každého turistu, ktorému vyhovuje viac interiér, ako prístrešok v Hiadeľskom sedle. Cestu k útulni označuje šípka. Objekt je oficiálne táborisko v NP Nízke Tatry. Prenocovať tu však nemôžete v priestore okolo chaty v stanoch, ale len vnútri. dnes Pavol Horváth Starohorské vrchy
Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Správa Nový návrh hraníc UNESCO pralesov vyvolal rušnú diskusiu Ministerstvo životného prostredia SR predstavilo minulý týždeň nové hranice Karpatských bukových pralesov na Slovensku. Tie boli do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO zapísané v roku 2007, ale reálne sa chránila iba malá časť jadrovej zóny nominačného projektu, nárazníková zóna existovala len na papieri. Aktuálne predstavený návrh vyvolal rušnú diskusiu medzi ministerstvom, štátnou ochranou prírody a niektorými mimovládnymi organizáciami. 19/09/19 Soňa Mäkká Správy

Pohorie Čergov 21/11/13 19:36 20 príspevkov
    • Čergov
    • max: Minčol 1157 m n. m.
    • min: Drienica 473 m n. m.
    • 2,5
    • jeseň
    • 01.11.2001
  • Nocovanie
    • pod širákom alebo na chate Čergov alebo hotel Lysanka na Lysej
    • v nástupných obciach, pred sedlom Priehyba, pri chate Čergov, v stredisku Lysá