Ferrata je veľmi dobre zabezpečená širokými kramľami a oceľovým lanom
Ferrata je veľmi dobre zabezpečená širokými kramľami a oceľovým lanom Zatvoriť

Ferrata Ferrata Kyseľ v Slovenskom raji (+ mapa a video)

Po štyridsiatich rokoch od ničivého požiaru, po ktorom bola tiesňava Kyseľ pre turistickú verejnosť uzavretá, ju 18. 8. 2016 správa NP Slovenský raj sprístupnila ako náučný chodník. Náročnejšie pasáže sú zabezpečené formou zaistenej cesty, tzv. via ferraty. Po Ferrate HZS v Malej Fatre ide o ďalšiu lastovičku v sprístupňovaní zaujímavých miest touto, v zahraničí bežnou formou. Trasu bude možné využívať iba v období od 15. júna do 31. októbra, zvyšok roka bude pre verejnosť uzavretá.

1 deň
leto – 03.08.2016
Slovenské rudohorie: Spišsko-gemerský kras (Národný park Slovenský raj)
chata Kláštorisko, bufet Letanovský mlyn
Čingov-Ďurkovec (parkovanie zadarmo)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)
Ostatné info
Ferrata je prístupná od 15. júna do 31. októbra

Čingov-Ďurkovec (parkovisko) – Čingov, centrum – Biely potok, ústie – Kyseľ, ústie – Nad Kyseľom – Kláštorisko – Kláštorská roklina, ústie – Letanovský mlyn – Tomášovský výhľad – Čingov-Ďurkovec

Zaistenou cestou (tzv. via ferrata) je zabezpečená časť trasy náučného chodníka medzi rázcestiami Kyseľ, ústie a Nad Kyseľom.

Mapa ferraty Kyseľ, otvoriť na mapy.hiking.sk

Ferrata po 40 rokoch od požiaru

Kyseľ bol turisticky sprístupnený od roku 1925, kedy pracovníci Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi umiestnili v tiesňave prvé kovové mostíky a rebríky. Údajne v dôsledku odhodenej cigarety alebo zápalky tu 17. júla 1976 vypukol ničivý požiar, ktorému podľahlo vyše 30 hektárov lesa. Keďže vegetácia zároveň tvorila protieróznu ochranu, z dôvodov ochrany prírody ako aj ochrany zdravia návštevníkov bola roklina uzatvorená až do dnešných dní. 1

Správa NP Slovenský raj sa rozhodla sprístupniť Kyseľ formou zaistenej cesty via ferrata, pretože tento spôsob je šetrný k prírode – presne usmernení turistov a aj vďaka použitiu širokých kramlí ochráni citlivý terén pred eróziou. Náročnejší charakter trasy a nutný výstroj budú tiež regulovať počet návštevníkov.

Správa NP informovala, že z dôvodov ochrany prírody bude možné ferratu využívať len v období od 15. júna do 31. októbra.

Vstupné na ferratu je 5€ / osoba.

Náročnosť a výstroj

Ferrata nie je náročná, odhadujem jej klasifikácia na B, maximálne na B/C. Zabezpečenie je na veľmi dobrej úrovni. S výnimkou krátkej úvodnej pasáže je vybavená nahusto osadenými širokými kramľami so zdvojeným roxorom pre pohodlné státie.

Potrebné vybavenie (helma, úväz, ferratový set s tlmičom pádu) však potrebné je a odporúčam doplniť aj odsedákom (plochá slučka so skrutkovacou karabínou). Na mnohých miestach je skala previsnutá, takže je treba sa trochu vyvesiť do rúk a to už nie je bez istenia optimálne. Taktiež v sezóne možno očakávať väčší počet ľudí a v odsedáku sa príjemnejšie čaká.

Nástup

Túru začíname na parkovisku Čingov-Ďurkovec. Je tu veľká lúka so schátralými budovami niekdajšieho hotela a tiež kempu s početnými chatkami. Prostredie je krásne a je škoda, že objekty spustli.

Po žltej značke trielime smer Čingov (centrum), kde míňame bufet a pokračujeme popri Hornáde modrou značkou. Prekvapuje ma, že tu neplatíme vstupné. Mal som za to, že okolité obce tu vyberajú, no hoci je vrcholná sezóna, platenie sa nekoná. S Maťom máme slušné tempo, veď sme sem došli kvôli Kyseľu, nie sa ponevierať na nástupe. Míňame rázcestie Biely potok, ústie a ďalej pokračujeme zelenou značkou popri Bielom potoku až do ústia Kyseľa. Celé nám to trvá 1.05 hodiny. Bežným turistickým tempom je to 1.50 h.

Iné možnosti nástupu:

• Čingov, parkovisko: 1.50 h;
  • Podlesok – cez Kláštorisko: 2.20 h;
  • Dedinky – cez Geravy a Klauzy: 3.30 h.

Kyseľ

Od rázcestia pokračujeme korytom Kyseľa. Niekdajší chodník je kde-tu viditeľný, no je to poriadna divočina, a tak je jednoduchšie ísť priamo potokom. Keďže vody nie je veľa, ide to suchou nohou hopsaním po kameňoch križujúc vodu. Dolinka je úzka, s množstvom popadaných stromov, starého mŕtveho dreva, všade veľa machu, kveteny a takmer žiadna známka ľudského vplyvu. Takto to asi dlho nevydrží, no o to viac si to užívame.

Postupne sa okolo dvíhajú skaly. Najprv len solitérne mimo toku potoka, neskôr vyrastajú priamo z vody. Prechod jednej skaly je zabezpečený oceľovým lanom, no je to krátke a úplný choďák, o obliekaní setov ani nerozmýšľame.

Ako sa približujeme k tiesňave, okolité bralá naberajú na výške. Najprv prekonáme preliezačku z naplaveného dreva, cez ktoré si svoju cestu hľadá tiež voda Kyseľa. Za zákrutou nás čaká začiatok zaistenej cesty s príjemným pľacom na oblečenie úväzov a setov.

Pokračujeme v plnej zbroji po širokých pohodlných kramliach a istíme sa o oceľové lano. Vďaka kramliam je postup nenáročný a postupuje sa rýchlo. Väčšinou je stúpanie pozvoľné, iba občas príde kolmejšia pasáž. Po pár desiatkach metrov zaistenie končí a pokračuje sa opäť potokom. Prekračujeme veľké popadané stromy, kde-tu sa nájde puklina, ba až jaskynka v skale. Keď sa tiesňava opäť zúži, nastupujeme opäť na ferratu. Kramle niekedy vedú len mierne nad zemou, čo si vysvetľujeme ako opatrenie proti erózii. Veľakrát je totiž podklad mäkký, hlinený.

Asi v polovici zaistenej trasy sa dostávame do najužšieho miesta, kde sú vysoké skaly tak blízko seba, že máme pocit, akoby sme boli v jaskyni a ideme priamo nad kaskádami potoka. Veľmi príjemné a v teplom lete aj osviežujúce.

Po krátkom intermezze bez istenia pokračujeme po ľavej skalnej stene, miernym stúpaním ponad koryto, v ktorom je veľa naplaveného dreva. Trasa ide pekne ponad, úplne nenáročne a končí tesne pod Obrovským vodopádom. Chvíľu ho obdivujeme, fotíme. Následne posledný skalný stupeň prelezieme po kramliach a istíme sa o oceľové lano, čo vzhľadom na vzdialenosť kotviacich bodov je skôr na efekt, ako na bezpečnosť. Neprekáža, veď náročnosť nie je veľká.

Končíme ferratu na oceľovom mostíku, z ktorého nás pozoruje pár českých turistov stredného veku. Trochu sa čudujú a potom si aj zahundrú, prečo Správa NP trasu nesprístupnila ako voľakedy, teda bez ferraty a s rebríkmi. Ferrata nám pohodovým tempom, s množstvom fotenia a kochania sa, trvala 2.15 hodiny.

Návrat

Na neďalekej rovinke pobalíme materiál do batohov a rezkým krokom ideme po žltej značke až k rázcestiu nad Kyseľom a potom po modrej na Kláštorisko, kde si dáme niečo pod zub a samozrejme pivko. Zdržíme sa celkom dlho, veď niet sa kam ponáhľať.

Po žltej zbiehame z Kláštoriska k Hornádu a jeho prielomom pokračujeme modrou k Letanovskému mlynu. Tam opustíme Hornád aj modrú značku a meníme ju opäť na žltú. Dovedie nás trochu nezáživným terénom až na Tomášovský výhľad. Fotíme, relaxujeme a onedlho pokračujeme na Ďurkovec, kde nás na parkovisku čaká auto.

Poznámka: Túru sme absolvovali ešte pred oficiálnym otvorením na základe dohody so Správou NP Slovenský raj