Fjällräven Nils sú všestranné outdoorove nohavice z materiálu G-1000, ktorý je priedušný a zároveň celkom dobre odoláva vode Zatvoriť

Recenzia Fjällräven Nils – všestranné outdoorové nohavice

Tento rok sa mi dostali do rúk nohavice Fjällräven Nils. Ich hlavné využitie majú byť podľa výrobcu trekking a podobné aktivity v prírode. Napríklad aj zber húb, čo som ale neskúšal. Zato som ich vyskúšal pri všetkých aktivitách, ktorým sa venujem – teda od prechádzok v prírode, cez klasický trekking a vysokohorskú turistiku, až po lezenie na skalkách či v Tatrách.

Výrobca
Fjällräven
Model
Nils
Typ
nohavice s nižším sedom určené na trekking a aktivity v prírode
Materiály
zadok a kolená: G-1000 Original: 65 % polyester, 35 % bavlna
ostatné časti G-1000 Silent: 65 % polyester, 35 % bavlna
Hmotnosť
404 g – (veľkosť 48)
Páči sa mi
nízky pás, predtvarované kolená, prispôsobiteľná dĺžka spodná časť, hmotnosť, pohodlné a priestrané vrecká
Nepáči sa mi
dodávané bez opasku
Infocena
136 €

Nohavice Nils sú klasického strihu. Sú vyrobené z mäkkého, česaného materiálu G-1000 Silent v kombinácii s vystuženiami z materiálu G-1000 Original na zadku a kolenách pre lepšiu odolnosť. Strih nohavíc je s nízkym pásom a dĺžku nohavíc je možne prispôsobiť. Súčasťou balenia je niť, ktorú je možné použiť na zašitie nohavíc po skrátení, aby bola rovnakej farby, ako je šitie celých nohavíc.

Nils sú vybavené dvomi prednými vreckami, kde pohodlne vojdú ruky pri kráčaní, tiež je jedno zadné, umiestnené na pravej strane a jedno bočné, na pravej nohavici. Vrecko má zapínanie na cvok a jeho veľkosť je dostatočná napr. aj na mapu. Vnútri je ďalšie malé vnútorné z elastickej sieťoviny – to sa dá využiť buď na mobil, alebo akýkoľvek menší predmet, napríklad nôž.

Zapínanie nohavíc je na zips a kovový gombík. Ten nie je prišitý, ale je uchytený kovovým cvokom. To je podľa mňa dobré riešenie, nehrozí len tak ľahko jeho odtrhnutie. Na páse sú pútka na opasok. Veľkosti nohavíc sú trošku väčšie, ako som zvyknutý. Myslel som, že veľkosť 48 bude akurát, no v páse sú mi trochu širšie, takže potrebujem opasok.

Chválim tvarovanie na kolenách, sadne veľmi dobre.

Dojmy z používania

Nohavice Nils som doteraz použil asi na všetky druhy aktivít, ktorým sa venujem. Začalo to ľahkou turistikou po hrebeni Malej Fatry v zamračenom počasí, ktoré sa počas dňa zmenilo na mrholenie a miestami slabo pršalo. Nohavice takéto počasie prežili bezproblémovo. Je pravda, že keby prišiel silnejší dážď, musel by som ich prekryť nohavicami s membránou. Takto to však bolo príjemnejšie, lebo sa človek v nich tak nepotí, ako v membránových. Pre zlepšenie odolnosti voči vode je možné použiť vosk Fjällräven Greenland Wax.

Neskôr som nohavice použil pri lezení. Teplotami to nebol práve letný deň, poobede bolo po búrkach a vyšli sme si trochu zaliezť, dlhé nohavice sa preto hodili. Tu som vyskúšal, že vďaka strihu a tvarovaniu kolien sú použiteľné aj na takúto aktivitu. Vôbec neobmedzovali pri lezení, ich hmotnosť bola tiež vyhovujúca a tým, že sú z odolného materiálu sa netreba báť náhodného zatrhnutiu na skalách.

Podobne ako Karl Pro Trousers, ktoré testuje parťák, Nils prešli aj skúškou cez hustú kosodrevinu, ktorou sme sa predierali, keď sme šli liezť na Ihlu v Patrii. Nohavice to zvládli bez známky poškodenia. Aj keď bol teplejší letný deň, bolo pod mrakom, a tak som si ich nechal aj na lezenie. Hoci je mojím bežným zvykom nosiť v takomto počasí krátke nohavice, v Nils mi vôbec nebolo horúco, ale príjemne. Neuškodila im ani ostrá tatranská žula pri lezení a v závere dňa som ich ešte vyskúšal pri VhT. Od Ihly sme totiž pokračovali ďalej na Patriu. Zostup cez suťovisko tiež vydržali bezproblémovo a skončili len špinavé s bielym nádychom. Po opraní boli opäť ako nové.

To, že Nils je možné použiť aj v naozaj teplom počasí som vyskúšal, keď som bol opäť v Malej Fatre. V hustom lese mimo značiek boli lepšou alternatívou, aj keď bol celkom horúci deň. Pre istotu som bral aj krátke, no nebolo mi tak teplo, aby by som ich nemusel prezliekať.

Rád by som spomenul aj nejaké negatíva, no zatiaľ som nenašiel nič, čo by stálo za zmienku. Možno časom, keď ich budem používať dlhšie, sa niečo nájde. Za dobu, čo ich mám, im nie je čo vytknúť. Azda len to, že by sa mi páčilo, keby boli dodávané s opaskom.

Celkovo mám z nohavíc veľmi slušný dojem. Najmä tým, ako sedia. Nižší sed mi dobre zapasoval oproti iným, čo používam. Páči sa mi ich vodeodolnosť – hodí sa to pri lezení, hlavne po daždi, keď nie je núdza o mokrú trávu, kalúžku na skale a podobné vychytávky. V takýchto situáciách som bežne cítil mokré kolená, no s Nils je to v pohode.

Pozitívne hodnotím aj množstvo farebných vyhotovení – rôzne odtiene hnedej, okrovej, sivej a svetlosivej, či tmavšej modrej. Myslím, že si vyberie každý.