Test Turistické topánky Hanwag Alta Bunion Lady GTX

Prívlastkom "Bunion" Hanwag označuje modely obuvi prispôsobené ľudom, ktorí majú vybočený palec na nohe, tzv. hallux. Je to nepríjemná a bolestivá deformácia nohy, ktorá spôsobuje ťažkosti na túrach či pri lezení. Natierať si každý večer po túre a ráno pred túrou nohy Voltarenom, bolestivo našliapavať a ochkať ku koncu túry, to netúži nikto z nás. Keďže mám presne takéto skúsenosti, som zvedavá, aké prekvapenie mi topánky Hanwag Alta Bunion pripravia.

Výrobca
Hanwag
Model
Alta Bunion Lady GTX
Typ
vysoká turistická topánka kategórie B so špeciálnym tvarom pre ľudí s halluxovým palcom
Materiály
nubuck koža, Vibram podrážka
Hmotnosť
1196 g – pár veľkosti UK 6
Farebné kombinácie
hnedá, modrá
Páči sa mi
dizajn, tvarovanie bunion kopyta, neotláčajú, sú pohodlné
Nepáči sa mi
multifunkčnosť: 9 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 85 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Aktualizácia: Text bol doplnený o dlhodobejšie skúsenosti a nové fotografie vo februári 2017.

Dizajn a materiály

Vzhľad zodpovedá tomu, ako model definuje výrobca – ľahká kožená topánka. Topánky sú kategórie B, čiže určené na turistiku a ľahký treking. Sú pevnej konštrukcie a celokožené. Majú peknú modrú farbu. Koža je popretkávaná šitím, šnurovanie je pomocou nitovaných ôk, ako je to zvykom na väčšine topánok tohto typu. K lepšiemu dotiahnutiu šnúrok pomáhajú cvočky na hornej časti topánky. Päta je spevnená. Vzhľadovo som spokojná, topánky vyzerajú veľmi kvalitne a už sa teším, ako do nich obujem svoje nohy a pôjdeme konečne do lesa, na hory.

Takmer celé topánky sú vyhotovené z nubuk kože, len miesta pod šnurovaním, na bokoch komína a vrchnej časti jazyka sú z mäkšej kože. Vnútorná strana komína je zo svetlej dierkovanej jemnej kože a zvyšok stielky je šedej farby s nápisom GoreTex, čo signalizuje membránu, ktorá sa stará o nepremokavosť.

Špica nie je chránená gumovým lemom, iba vyvýšeným prvkom podrážky. Podobne je riešená aj oblasť päty. Podrážka skôr mäkká a pohodlná, čo zodpovedá kategórii, do ktorej model Alta patrí. Podošva je značky Vibram, konkrétne ide o model Endurance, ktorý je určený najmä na mäkšie lesné a trávnaté povrchy.

Výhodou a v tejto kategórii aj trochu raritou je, že ako väčšina topánok Hanwag, sú aj tieto vyhotovené cementovaním. Sú preto prepodrážkovateľné, čo predlžuje ich životnosť a keďže službu ponúka priamo výrobca, po prepodrážkovaní budú mať topánky identickú podrážku ako keď boli nové.

Bunion – pre ľudí s halluxom

Keďže topánky sú zaradené medzi Bunion modely – t.j. sú určené ľuďom s halluxovým palcom – je použité špeciálne kopyto. Tvar topánok ponúka viac priestoru v prednej časti nohy, najmä v okolí palcov. Taktiež sú v tejto oblasti zredukované švy na vonkajšej aj vnútornej strane tak, aby sa zamedzilo odieraniu citlivého miesta.

Prvé skúsenosti

Hneď pri prvom, skúšobnom obutí topánok (ešte v byte) cítim, že naozaj majú moje prsty vpredu v topánke viac priestoru. Môže byť fajn, vravím si, ktovie, ako to bude v teréne. Prvé, pokusné túry som absolvovala v Malých Karpatoch, všetky s trvaním tak do dvoch hodín. Stúpanie do kopca, aj klesanie z kopca. Topánky sú na nohe ľahké, chodí sa v nich príjemne. Len je mojim nohám trochu teplejšie, ale čo by som čakala od horúceho leta. Na skalách držali pekne, v zablatenom teréne a v mláke, do ktorej som ako zvedavý tester skočila, nepremokli. Vydržali aj potok. Vysokú mokrú trávu v svojom okolí nemám, ale veď aj na to ešte príde behom leta. Som zvedavá, ako si s tým membrána poradí.

Otlaky mi nespravili, problém som nemala ani so starším, ešte nie úplne zahojeným otlakom na boku chodidla. Čiže medzi topánkou a chodidlom nevzniká nadmerné trenie, čo je super. Haluxy ma na túre ani po túre neboleli, topánky mi na ne netlačili, čo beriem ako príjemný bonus. Voltaren ostal odložený v taštičke prvej pomoci. Uvidíme, ako to bude po dlhších túrach.

Zatiaľ jediná nevýhoda, ktorú som postrehla oproti mojim starším topánkam je, že šnurovať musím aj okolo päty, aby som mala členok dobre stiahnutý. Inak mám pocit, že sú mi voľné. Pripisujem to tomu, že sú pocitovo voľnejšie na nohe, čo je pre halluxy výhoda. Tento nedostatok rieši aj hrubšia ponožka.

Som zvedavá, čím topánky prekvapia pri dlhšom používaní a či predsa len môj nepriateľ hallux nezabolí. Ja dúfam, že sa budem môcť na topánky spoľahnúť a bolesť vybočeného palca na túrach pociťovať nebudem.

Dlhodobejšie skúsenosti

Aktualizované vo februári 2017

Po tom, čo som v topánkach strávila celú letnú, jesennú aj časť zimnej sezóny, dopĺňam svoje skúsenosti.

Turistikovala som s nimi v Slovinsku, v Roháčoch, aj inde na horách, a musím skonštatovať, že ma nesklamali. Ani pri opakovanom celodennom nosení viac dní po sebe sa mi nespravil otlak. To som doteraz pri žiadnych vibramách ešte nezažila. Nohu mi držali pevne, len šnúrky omotané okolo členku sa mi sem tam uvoľňovali alebo zošmykávali smerom hore na ponožku. Takže som musela doťahovať šnúrky behom túry alebo nanovo preväzovať. To ja asi pre mňa jediná nevýhoda, ktorá sa ale dá odstrániť zmenou viazania, ako mi bolo poradené v diskusii k tomuto článku.

Existenciu halluxov som pocítila až druhý deň v rámci celodennej túry v Roháčoch. Iba jemné pichanie, hovoriace mi, že ich už druhý deň namáham. No naozaj len symbolické. Nemusela som použiť Voltaren, ani bolestivo došliapavať celý zostup, ako pred pár rokmi na ferratách v Rakúsku, či rok predtým v Taliansku.

V rámci testovania a chuti skúsiť zmenu, som si obula aj moje kedysi nosené vibramy Scarpa. Rozdiel bol obrovský. Hoci som ich predtým štandartne nosievala, zrazu mi prišli nepohodlné a tesné. Chúďatká odvtedy ležia odložené v krabici.

Čo sa týka kvality topánok a šitia, po vyše trištvrte ročnom používaní na nich vidno nosenie, no šitie drží. Nič na topánke sa netrhá a neodliepa sa. Pričom moja starostlivosť o topánky je, priznám sa, nulová. Špinavé sú, nečistím ich. Proste musím skonštatovať, že sú to topánky aj pre lenivého používateľa.

Neimpregnovala som ich ani raz, no ani raz nepremokli. V Slovinsku som s nimi chodila po mokrých terénoch, v kaňonoch a roklinách s vodopádmi, no nešmýkali sa. Behom tejto zimnej sezóny ich nosím aj do snehu, hoci nie sú prioritne zimné. Ak použijem návleky a tým sa vyhnem tomu, aby sa mi sneh dostal do topánok, nohy sú suché. Na ľade som ich netestovala, no ani nie sú výrobcom odporúčané na nosenie mačiek.

Topánky Hanwag Alta Bunion Lady GTX odporúčam každému, čo hľadá obuv na ľahkú turistiku a celodenné túry, v lesnom i horskom teréne. Sú pohodlné, praktické a vyvinuté špeciálne na halluxový typ nohy, čo je na Slovensku ojedinelé. Ani po trištvrteročnom trojsezónnom používaní ma nesklamali. Za seba môžem povedať, že k inej značke turistických topánok sa už asi nevrátim.