Časť cesty je zaistená reťazou
Časť cesty je zaistená reťazou Zatvoriť

Túra Okruh z Klentnice – Sirotčí hrádek a Stolová hora

Druhý a zároveň posledný deň nášho pobytu v Pavlovských vrchoch hľadáme, kam ísť na výlet. Ideálne je nájsť nejaký okruh, kvôli zaparkovanému autu. Časovo maximálne tri hodinky, nakoľko máme so sebou 7-mesačného krpca v šatke. Včera sme navštívili Dívčí hrad, dnes sme sa rozhodli pre Sirotčí hrádek.

1 deň
jar – 22.05.2016
Česká republika - Morava: Pavlovské vrchy (CHKO Pálava)
Klentnice (bus, parkovisko v obci)

Klentnice – Sirotčí hrádek – Stolová hora (458 m) – Nad Bavory – Nad Pernou – Klentnice

Vínko hneď na parkovisku

Zaparkujeme v Klentnici. Na začiatku obce smerom od Mikulova sa nachádza veľké parkovisko s bufetom. Okrem nás tu parkuje viacero výletníkov. V bufete je možné si dať za naozaj symbolickú sumu kofolu či miestne vínko. Na môj vkus je víno trochu kyslé, cítim, že patrí medzi lacnejšie. Manželovi ale chutí. A krpec sa spokojne hrá, predavačka z bufetu ako pani zázračnica pred ňou otvára truhlicu plnú hračiek. Obzvlášť sa jej páči jedno veľké auto. V bufete sa dajú zakúpiť turistické známky ako pamiatka na navštívený hrad. Po občerstvení sa vyrážame na túru.

Skoro ako Český ráj

Chvíľu ideme hore dedinou, až začneme stúpať. Vstúpime do národnej prírodnej rezervácie Tabulová. Stúpame pomedzi stromy až sa dostaneme na kopec, k miestnemu futbalovému ihrisku. Tu zabočíme napravo, kde vidíme pred nami zrúcaninu hradu. Smerovník hlása, že sa nachádzame v sedle pod Sirotčím hrádkem, ktorý bol v 13. storočí zbúraný Švédmi. Trochu nás to zarazí, snažíme sa spomenúť si, v rámci akej vojny boli na tomto území Švédi, ale darmo, z dejepisu sme toho veľa zabudli. Až doma zistím, že išlo o obdobie Tridsaťročnej vojny. Dobe, kedy proti sebe bojovali katolíci a protestanti.

Opustíme futbalový areál a popri lúke ideme bližšie k zrúcanine. Kúsok naľavo, mimo značky, si treba vychutnať výhľad na dedinku Perná. Je tu lavička, ktorá nás priam volá si na nej posedieť. Pod nami je záplava žltej farby. Pohľad na pole s rozkvitnutou repkou olejnou vždy poteší oko fotografa. A za poliami sa rozprestiera Novomlýnská vodná nádrž. Vraciame sa späť na značku a zrazu sa ocitáme na mieste podobnom Národnému parku Český ráj. Kamenné schody vedúce úzkym priechodom pomedzi dve obrovské bralá. Úžasný pohľad. Okolie zarastené burinou, v rámci fotiaceho zápalu ma hneď pozdraví pŕhľava. Lozím po skalách a vytešujem sa z krásneho miesta.

K samotnej zrúcanine sa ide ešte o kúsok ďalej, popri starej hradnej studni. Deti a starší ľudia sa určite potešia reťazi, ktorou je zaistené krátke stúpanie. Z hradu je výhľad na okolité polia a lesy. Vidíme tiež vysielač a kopec Děvín, kde sme boli včera. Vraciame sa späť k futbalovému ihrisku, ale druhou cestou. Obišli sme si celý hrad kolom dokola.

Na vrchol Stolovej hory

Značka nás ďalej vedie do lesa. Z neho sa po chvíli vynoríme a stúpame lúčnym porastom na vrchol Stolovej hory. Každú chvíľu sa otáčame, výhľady na Sirotčí hrádek sú odtiaľto naozaj pekné. Vidíme až do Mikulova. Asfaltová cesta z Mikulova do Klentnice, ktorou sme ráno išli autom, robí veľmi peknú líniu pod nami. Samotná Stolová hora je archeologickou lokalitou. Našli sa tu pozostatky po hradisku z obdobia približne 700 rokov pred Kristom.

Lúky nad dedinkami Bavory a Perná

Zo Stolovej hory je možnosť vrátiť sa červenou do Kletnice, to by sme ale museli ísť časť trasy späť k autu popri ceste, čo nás s malou v šatke neláka. Preto sa pri smerovníku s názvom “Pod Tabulovou horou” napojíme na zelenú značku. Vedie nás smerom k dedinke Bavory. Trasa je zaujímavou kombináciou lúky a skál. Vápencové skaly sú zrazu všade okolo nás. Odbehnem si trochu na pravú stranu lúčiny a nájdem tam veľmi peknú roklinu. Len do nej nespadnúť.

Nad dedinkou Bavory sa napojíme na žltú značku a smerujeme k dedinke Perná. Rovno pod nami sa rozprestierajú polia a vinohrady, do dedinky je to na skok. Je tu veľmi pekne, okrem nás nestretáme skoro žiadnych turistov, vládne tu ticho. Úžasný relax. Úsek nad Bavorami a Pernou zrejme nepatrí medzi turistické hity. O to viac sa nám tu páči. Sme nad dedinkou Perná, napájame sa znova na zelenú značku a s prudkým stúpaním sa vnárame do lesa. Stúpame asi 20 minút a čoskoro sme znova na futbalovom ihrisku, pod Sirotčím hrádkem. Tu krpca vypúšťame zo šatky, nech sa vybehá. Je to tiež ideálne miesto na nakŕmenie a prebalenie. Odtiaľto len klesáme rovnakou cestou k autu, ktorou sme dnes začínali trasu. V dedinke sa ešte informujeme, kde vinári aj v nedeľu predávajú vínko. Nakúpime pár fliaš, aby sme doma po večeroch mohli príjemne spomínať na víkend strávený v Pavlovských vrchoch.

Bol to veľmi príjemný približne trojhodinový výlet. Odporúčam pre turistov, ktorí hľadajú poldňovú turistickú pohodičku, ako aj pre rodiny s deťmi.