Zámok Eckartsau
Zámok Eckartsau Zatvoriť

Túra Eckartsau okružný chodník a zámok Schlosshof

Rozhodla som sa preskúmať pekné zákutia dunajských ramien, ktoré sa nachádzajú v NP Donau-Auen (Dunajské luhy). Prechádzajúci víkend ma príjemne prekvapila lokalita, brána do lužnej krajiny Orth an der Donau. Moje ďalšie putovanie smerovalo do mestečka Eckartsau, kde sa nachádza informačné centrum národného parku.

1 deň
jar – 08.05.2016
Rakúsko: Malá dunajská nížina (Kleine Ungarische Tiefebene / Podunajská nížina), Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Eckartsau

Eckartsau je známe výskytom vysokej zveri, konkrétne jeleňom lesným, ktorý je kráľom dunajských luhov. Mohutné jelene v lužných lesoch dosahujú hmotnosť okolo 250 kg. Habsburgovci mali záľubu v poľovačkách a rozsiahle lúky v okolí zámku boli využívané na poľovačky na mohutné jelene. Známa je lúka, ktorej názov Rote Wird znamená odlesnený ostrov v mori lesa. Zámok bol postavený na mieste niekdajšieho obranného vodného hradu z 12. storočia. V prvej písomnej zmienke pochádzajúcej z roku 1180 sú ako prví vlastníci spomenutí rytieri z Eckartsau.

Záhradný park má rozlohu 27 hektárov. V štýle anglického parku ponúka návštevníkom prechádzky po cisárskej ceste, na ktorej sa panovníci prechádzali a tu oddychovali od zámockých povinností. Zámok je prístupný od 1. apríla do 31. októbra, denne o 11.00, 14.00, 16.00 pre skupiny 6 a viac osôb a tiež podľa dohody.

Krásne sobotné ráno bolo stvorené na výlet za ďalším spoznávaním krás Národného parku Donau Auen. Zorganizovala som svoj vlastný zájazd rakúskymi zámkami s prechádzkou po okružnej trase lužnou krajinou. Bol to darček ku Dňu matiek pre moju maminu. Obdržala odo mňa program zájazdu s popísanými zaujímavosťami v peknom regióne. Cesta nám ubehla rýchlo a ani sme sa nenazdali a ocitli sme sa pred bránou zámku Eckartsau. Pred vstupom sme si preštudovali namaľovanú mapku zámockého parku s rôznymi trasami a vstúpili sme do parku s krásnymi rôznorodými stromami. Park je rozľahlý a nachádzajú sa tu rôzne odpočinkové miesta. Ľudia si môžu posedieť na drevených lavičkách a obdivovať rôzne druhy stromov, krásne lipové aleje a vychutnávať si ničím nerušený pokoj prírody.

Dostali sme sa k vstupnej bráne do zámku, ktorý je vyzdobený poľovníckym štýlom s rôznymi sochami jeleňov. Vyšli sme na nádvorie, kde sa nachádza striekajúca fontána. Na vežičke zámku bolo bocianie hniezdo, do ktorého často nalietaval bocian. V parku sa mi páčil obrovský exotický strom, ktorý mal poriadne dlhé konáre. Napojili sme sa na okružnú 3,3 km dlhú trasu. Prechádzali sme cez kamenný most ponad potok Fadenbach. Obdivovali sme mŕtve rameno s vysokánskym trstinovým porastom, kde plávali kačičky. Pokračovali sme lesnou cestou so stromovou alejou, ktorá nám poskytovala príjemný chládok a zdravú prírodnú klímu. Vdychovali sme vôňu medvedieho cesnaku, ktorého záhony sa rozprestierali celým lesom. Kochali sme sa pohľadom na obrovský košatý strom, od ktorého sme prešli na hrádzu Marchfelddamm. V tejto časti bolo cítiť horúce slnečné lúče, preto sme zvolili svižnejšie tempo a za pár minút sme prešli opäť do útrob chladnejšieho lesíka. Cesta viedla peknou gaštanovou alejou a nachádzali sa tu obrovské lúky. Okruh je nenáročný a vhodný pre každého. Prišli sme ku starému kúpaliku Eckauer Bad, kde našla svoje útočisko vzácna ryba blatniak európsky. Našu prechádzku sme ukončili v zámockej kaviarni, ktorá je samooblužná, tak som mamine priniesla chutnú kávičku. Oddýchli sme si pri sviežej fontáne a pomaly sme sa presunuli do ďalšieho rakúskeho zámku.

Schlosshof

Doviezli sme sa do Devínskej Novej Vsi, kde sme auto odstavili na parkovisku v blízkosti Cyklomosta slobody. Prešli sme po hrádzi, kde sa nachádza chránený areál Devínske alúvium Moravy. Pokračovali sme cez most, z ktorého sa nám naskytli pekné pohľady na rieku Morava s rôznymi zákutiami a privítal nás žabí koncert. Započúvali sme sa do predstavenia, ktoré nám pripravila príroda. Mali sme výhľady na Devínsku Kobylu a pred nami sa nám ukázal krásny zámok Schlosshof, ku ktorému sme sa pomaly približovali. Vstúpili sme nádhernou Moravskou bránou do zámockého areálu, bývalého sídla princa Eugena Savojského, ktorého záhrady sa rozprestierajú na siedmich terasách s množstvom sôch a fontán. Zámok bol pôvodne reprezentatívnym vidieckym a poľovníckym sídlom princa Eugena.

Prechádzali sme sa nádhernou barokovou záhradou s fontánami a skrývali sme sa v záhradných labyrintoch. Schodíkmi sme vyšli k jaskyni s fontánou, kde sa nachádzajú sochy, ktoré predstavujú personifikáciu riek Dunaja a Moravy. Obdivovali sme rôznorodé kvetinové záhony, ktoré hýrili krásnymi farbami. Všetko bolo geometricky usporiadané ako podľa šablóny. Zaujala ma socha, ktorá ochraňuje vstup do záhrad - bytosti majú telo leva, ženskú hruď a hlavu. Zo záhrad som sa kochala pohľadom na Devínsku Kobylu. Vstúpili sme do saly terreny, ktorá je vyzdobená mramorom, štukovou výzdobou a zlatými dekoráciami. Vstupenka nám platila aj na prehliadku vnútorných priestorov zámku, ktorý sme si pozreli bez sprievodcu. Obdivovala som slávnostnú sálu, z ktorej sme prešli do nádherne vyzdobenej miestnosti s kaplnkou a bohatou mramorovou výzdobou. Fotenie bolo zakázané, čo sme samozrejme rešpektovali. Pozreli sme si cisársky apartmán a apartmán Márie Terézie.

Po prehliadke sme si dali kávičku v zámockej kaviarni. Pokračovali sme ku krásnej Neptúnovej fontáne. Ďalšou atrakciou na zámku sú zaujímavé záhrady: Záhrada maškŕt, ruží, byliniek, záhrada regiónu Weinviertel. Najviac ma zaujala bylinková záhrada, kde som voňala rôzne druhy bylín a korenín, napr. mätu, medovku, tymián, pulmoran. Súčasťou prehliadky bol statok so zvieratami s dromedármi, lamami, pávmi, oslíkmi a krásnym druhom koní Lipican.

Za príjemne strávený deň v Rakúsku som darovala mamine magnetku s motívom zámku. Tešíme sa na ďalšie spoznávanie krás regiónu.