Turistický smerovník na planinu Lastos, v pozadí výhľady z vrcholu Kali Limni
Turistický smerovník na planinu Lastos, v pozadí výhľady z vrcholu Kali Limni Zatvoriť

Túra Grécko – ostrov Karpathos – výstup na Kali Limni

Kali Limni (1215 m) je najvyšší vrchol ostrova Karpathos, ležiaceho medzi Krétou a Rhodosom. Je to zároveň najvyššia hora súsostrovia Dodekanéz. Povrch ostrova je hornatý, väčšina ostrova, s výnimkou niektorých častí, je suchá. Turistické značenie sme tu našli, najviac odporúčaná je túra na najvyšší vrchol ostrova. Preto po dvoch horúcich dovolenkových dňoch sa potešíme ochladeniu a rozhodneme sa vyraziť pešo, nielen autom ako doteraz, objavovať miestne horské krásy.

1 deň
leto – 03.06.2016
Grécko: súostrovie Dodekanéz (Δωδεκάνησα) - ostrov Karpathos (Κάρπαθος)
taverna Kali Kardia
parkovisko na planine Lastos pri taverne Kali Kardia

Planina Lastos – parkovisko pri taverne Kali Kardia – vrchol Kali Limni (1215 m) – planina Lastos

Autom sa odvezieme na planinu Lastos a parkujeme auto pri miestnej taverne Kali Kardia (v preklade „Dobré srdce“). Našu deväťmesačnú dcéru dávame do nosiča a môžeme vyraziť. Neprotestuje, na turistikovanie je zvyknutá. Nemáme mapu, no spoliehame sa na radu pána domáceho z taverny, že máme zabočiť hneď doľava a tam je značenie. Nám sa ale podarí hneď na začiatku zablúdiť. Neprekáža, odbočíme doľava až na ďalšej križovatke, kde vidíme značky. Výlet si tak obohatíme veľmi peknými výhľadmi na žlté polia s pozbieraným obilím. Prídeme k malému kostolíku a tu sa napájame na trasu, ktorou sme chceli ísť. Značenie mi pripomína chorvátske - červená šípka na skale. Úzka cestička sa stáča ku skalám a nachádzame dokonca malého skalnatého mužíka. Turistické zvyky sú v istých veciach rovnaké všade.

Prídeme k rozkošatenému, veľmi peknému stromu, pod ktorým sa nachádza červená informačná tabuľka, určujúca smer. Je tu napísaný grécky nápis kopca, dĺžka trasy 2,29 km a čas 1 h a 30 minút. Hádam, že tak dlho necelé 3 kilometre snáď nepôjdeme. Za hodinu hore, hodinu dole, to musíme dať. No uvidíme.

Obzeráme sa okolo seba smerom, ktorý nám určuje šípka, hádame, ktorý zo skalnatých vrcholov pred nami bude náš dnešný cieľ. Nevieme, no tipujeme, že predposledný napravo. Vyzerá najvyšší, no nie oveľa, v porovnaní so susedmi.

Stúpame do kopca vysušeným terénom, napriek ochladeniu je nepríjemne dusno. Ľudovo povedané, ani lístok na strome sa nepohne. A stromov tu teda veľa nie je. Sem-tam nám nejaký vyšší krík poskytne potrebný chládok a vítaný oddych. Všade naokolo rozvoniava oregano a myslím, že nachádzam aj kríky šalvie. Hoci terén svojím vysušeným charakterom pripomína Chorvátsko, takéto vône som ešte predtým na túre nezažila. Je to super. Tiež tu rastie tráva, balvany sú obrastené machom.

Približne v tretine trasy je naľavo od nás oplotený areál. Tipujeme, že sa tam pásavajú kozy, ale nevieme presne. Teraz je areál prázdny. Stále stúpame a po chvíli zabočíme mierne doprava. Okrem nás je tu len jeden starší manželský párik pred nami. Parkoval kúsok po nás, ale očividne hneď na začiatku nezablúdil. Tiež stretneme mladého chalana a babu idúcich nám oproti, už z vrcholu. Majú poriadne batohy.

Pociťujeme, že sme si zobrali málo vody, smädí nás, no s vodou radšej šetríme. Za chvíľu by sme mali byť v cieli. Stúpame už hodinu. A naozaj, prichádzame do sedla pod vrcholom. Je tu ďalší košatý strom, s krásnou bohatou listnatou korunou, akých tu veľmi nevidno. Pod ním je ďalší smerovník, navigujúci nás doľava na vrchol. Pár minút stúpania a sme hore. Na vrchole je betónový stĺp s gréckou zástavou a strieborný kríž s nápisom Kali Limni (1215 m). Je možné sa zapísať do vrcholovej knihy, ktorá sa nachádza v čiernom železnom puzdre pod krížom. Výhľady sú nádherné. Vidíme väčšiu časť západnej časti ostrova nachádzajúcu sa pod nami a okolo nás, Lefkos, Finiki, Arkasa. Kombinácia hory s výhľadom na more, to milujem. Za dobrej viditeľnosti je vraj vidno až na Krétu, tú ale teraz nevidíme.

Dcéru, ktorá prespala v nosiči celú cestu, necháme si poloziť po skalách. Po chvíľke oddychu sa vraciame rovnakou cestou späť. Skoro si vyvrtnem nohu na skale, za nepozornosť sa platí. Rozboľavený členok ale našťastie rozchodím. Po hodinke klesania si dole v taverne dávame vynikajúci neskorý obed, dnešný deň sa vydaril.

Dva možné varianty túry

Túru na najvyšší vrchol je možné dať z planiny Lastos, ako je opísané v článku. Náročnejší turisti môžu začať už pri hladine mora a celých 1000 metrov si v rámci celodennej túry nastúpať sami. To ale budú potrebovať mapu na orientáciu v teréne. Informácie o takejto možnosti som našla tu.

Túru na najvyšší bod ostrova jednoznačne všetkým odporúčam, ako i samotný ostrov. Krásne prírodné scenérie, veľmi milí domáci obyvatelia a hlavne, ostrov je v porovnaní so svojimi susedmi prudko nekomerčný. Po ostrove robíme výskumné výpravy požičaným autom, no stretli sme tu viacero cyklistov. Do kopcov to musí byť poriadna makačka, zato kvalitné výhľady sú zaručené.