Test Hanwag Banks Lady GTX

Opäť raz mi začalo obdobie, kedy naložím do nosiča batoľa a chodím s ním po horách. Dieťa aj s nosičom vážia okolo 18 - 20 kg, v závislosti od výbavy, a tak som musela odložiť svoje obľúbené polovičky a poobzerať sa po vyšších topánkach, ktoré mi budú držať členok. Zároveň by mali byť ľahké, a vhodné skôr do lúčnatých a lesných terénov, zriedkavejšie na tatranské žulové chodníky. A tak s nami začal vandrovať aktuálny model Banks GTX v dámskej verzii od značky Hanwag.

Výrobca
Hanwag
Model
Banks Lady GTX
Typ
topánky na ľahký treking (kategória A/B)
Materiály
nubuková koža, textil Cordura, Vibram podrážka
Hmotnosť
552 g
Farebné kombinácie
black, dark grey, alpine, tan, autumn leaf
Páči sa mi
dizaj, farba, pohodlie, podrážka drží celkom dobre aj na mokrej skale, zatiaľ bez otlakov
Nepáči sa mi
chýba zadné pútko
Ostatné info
kopyto: Normal fit
cementovaná konštrucia, t.j. topánky sú prepodrážkovateľné
podošva: Vibram Endurance – zameraná na dobrú trakciu v mäkšom teréne

Aktualizácia
V novembri 2017 boli pridané skúsenosti po ročnom testovaní a záver

Dizajn a materiály

Zvršok topánky je kombináciou nubukovej kože a odolnej textílie Cordura. Logicky tu je tak dosť veľa švov. Cordura sa nachádza na spodnej a bočných častiach jazyka, pod okami, na zadnej časti topánky a tiež v dvoch menších častiach po bokoch topánky. Na jazyku je koža v miestach, kde sa predpokladá väčšia sila pri zaťahovaní šnúrok, zhruba za jeho polovicou. Šnurovanie je zabezpečené najprv párom dierok vsadenými do kože, následne troma pármi plastových úchytiek, ktoré držia textilné oká, potom nasleduje plastový háčik so stop funkciou (aby sa dal spodok topánky utiahnuť inak silno ako vrch). Hornú časť šnurovania predstavujú dva kovové háčiky. Šnúrky sú dlhé tak akurát.

Podošva je vpredu potiahnutá až do špice a zároveň predná časť špice je pogumovaná, čo spolu zvyšuje odolnosť proti okopaniu. Topánky disponujú membránou GoreTex, je ňou podšitý aj jazyk až do výšky členka. Stielka je sivej farby, zvyšok komína je potiahnutý dierkovaným textilom. Aj tento model je vyhotovený cementovaním a tak sa topánka v prípade potreby dá prepodrážkovať, čo je možné dať urobiť priamo u výrobcu, ktorý podrážku nahradí rovnakým typom. Súčasťou topánky je tenká vyberateľná vložka. Topánky sú vyrobené v EÚ, konkrétne v Chorvátsku.

Čo sa týka farieb, k dispozícii je ich celkom dosť (pozri fakty). Okrem iných aj tzv. farba jesenného lístia, v ktorej mám topánky aj ja a z tohto ženského hľadiska som veľmi spokojná.

Určenie

Obuv je kategórie A/B, teda je určená na ľahký treking. Nie do vyslovene skalnatých terénov, ale na lesy, lúky, hole, do letných Tatier, na prešliapané chodníky, nie do divočiny, a skôr s ľahším nákladom na chrbte. Tomu zodpovedá aj podošva Vibram Endurance, ktorá je optimalizovaná pre dobrú trakciu v mäkších terénoch.

Krátke skúsenosti

Topánky zatiaľ nosím priebežne počas leta vždy, keď mám na chrbte dieťa s nosičom, čo je cca raz týždenne. Vyskúšali terén Malých Karpát, Nízkych Tatier, aj Vysokých Tatier – od lúk, cez tatranskú magistrálu, až po Priečne sedlo. Noha v nich sedí veľmi dobre, na prvých túrach ma trochu otlačili v oblasti členka. Otlaky, na ktoré som náchylná, mi nespravili, ale zatiaľ to nechcem hodnotiť, lebo starší model Forest od tejto značky mi urobil otlaky aj po x-ročnom používaní. V tomto sú ale moje nohy trochu špecifické, otlačí ma väčšina topánok a preto odjakživa preventívne lepím päty. Občas však ráno nie je na to čas a tak každé topánky, ktoré si môžem obuť len tak, vítam.

Trochu ma mrzí, že vzadu na topánke nie je pútko na uchytenie na batoh, ktoré sa občas celkom zíde, či už pri balení, alebo ak topánka na dlhej túre vyrobí otlak a treba ju nahradiť, či na dlhšie zostupy asfaltkou. Pozitívne hodnotím hmotnosť topánok, sú naozaj ľahké.

Nepremokavosť zatiaľ neviem posúdiť, keďže topánky absolvovali len kratšie prehánky. Jedna asi 20-minútová prehánka bola práve pod Priečnym sedlom, takže topánky absolvovali výstup po mokrej skale a mokrých kramliach. Držali dobre, aj keď nie sú primárne určené na skaly.

Aktuálne prichádzajúce jesenné počasie neodradí od turistiky nás ani deti, takže topánky si prídu na svoje aj počas chladnejších a mokrých dní. O nejaký čas sa preto podelím o ďalšie postrehy z ich nosenia.

Dlhodobejšie skúsenosti

V novembri 2017 pridané skúsenosti po 12 mesiacoch nosenia

Topánky som pravidelne nosila ďalší rok počas jari, leta a jesene, v rámci miernej zimy tiež. Teplotne mi najviac vyhovovali od cca mínus 2 po cca 20 stupňov Celzia. V príliš veľkých horúčavách sa mi noha veľmi potila a musela som sa často vyzúvať a nohy odvetrávať. Samozrejme to závisí aj od intenzity pohybu, pri pohodovej túre s dieťaťom je to iné než pri celodennej s takmer dvojtisícmetrovým prevýšením.

Topánky absolvovali lúčne, skalnaté aj blatisté terény a tiež nejaké rebríky, mala som ich v Nízkych Tatrách, Západných a Vysokých Tatrách, Súľovských vrchoch, Chočských vrchoch, Veľkej Fatre či v Malých Karpatoch, tiež na viacerých ľahších túrach s deťmi v Rakúsku. Musím povedať, že podrážka veľmi dobre drží, zvláda celkom dobre aj terény ako mix blata, lístia, skál a koreňov, mokrú trávu či mokrú skalu. Samozrejme v niektorých terénoch za pomoci turistických paličiek, ale dalo sa spoľahnúť, že keď sa do toho opriem, nepoletím dolu. Teda ak som sa nepostavila výlučne na mokrý koreň. Musím spomenúť, že podrážky majú veľmi dobre nadizajnované ryhy, blato z nich vypadáva samo a netreba ho prácne vyškrabávať.

Tu sa rovno pristavím aj pri premokaní, zatiaľ som ich neimpregnovala, ale nepremokli ani raz, absolvovali aj celodenné prehánky či dážď so snehom a k tomu záveje. Letné búrkové spŕšky boli tiež v pohode, pokiaľ má človek návleky, inak samozrejme do topánok natečie zvrchu. V snehu mi v nich bolo chladno napriek teplejším ponožkám. Nie sú však primárne určené na zimu, takže to sa im nedá vyčítať. Ja som im dala viackrát prednosť aj v zime, pokiaľ príliš nemrzlo, kvôli ich nízkej hmotnosti. Veľmi ju oceňujem, ani po celodennej túre nemám pocit ťažkých unavených nôh.

Topánky sa dobre prispôsobili a cítim sa v nich veľmi pohodlne. Otláčanie členka už po pár túrach prestalo. Čo sa týka mojich večných otlakov na pätách, pri nižšej intenzite pohybu ma topánky ďalej neotláčajú, ale ak som vo vyššom tempe alebo vysokých teplotách a noha sa potí, začínam cítiť otlačené miesta a musím použiť leukoplast. V tomto smere som ale dosť extrémny prípad, takže je dosť možné, že bežnému turistovi sa otlaky nevytvoria.

Kvalita vyhotovenia a šitie sú na štandardne vysokej úrovni, na akú som pri tejto značke zvyknutá, keďže od nej vlastním aj model Forest kupovaný ešte za slovenské koruny, ktoré sú stále v dobrom stave. Nič sa netrhá, neodliepa ani nestrapká, samozrejme sú okopané a doškriabané. Šnúrky sú trochu hrubé, takže pri šnurovaní musím použiť väčšiu silu.

Hanwag Banks Lady GTX zodpovedajú svojmu určeniu, teda použitiu na ľahkú turistiku, lesné chodníky, trávnaté terény, ale zvládnu aj bežné skalnaté tatranské chodníky či iný príležitostný skalný terén. Odporúčam ich najmä na jar a jeseň, v lete mi v nich bolo prihorúco. Obzvlášť vyzdvihujem ich nízku hmotnosť, ktorá veľmi prispieva k celkovému komfortu nosenia.