Pavol Barabáš – Sloboda pod nákladom

07.09.16
Včera sa v Bratislave konala slávnostná premiéra filmu Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom. Film je venovaný žijúcim legendám slovenského nosičstva – Viktorovi Beránkovi, Petrovi Petrasovi, Lacovi Kulangovi a Lacovi Chudíkovi. My sme na filme tiež nemohli chýbať a tak vám prinášame krátku recenziu.

V úvode vás film naladí pôsobivými leteckými zábermi zo zimných Vysokých Tatier a následne nosiča na lyžiach, ktorý sa trápi s nákladom vo víchrici. Film nemá rozprávača ani ucelenú dejovú líniu. Letecké zábery dolín, sediel a štítov z okolia chát sa striedajú s rozprávaním. Nosičskí bardi hovoria o svojich začiatkoch, zážitkoch, motiváciách a celoživotných skúsenostiach. Každý z nich sa k nosičstvu dostal iným spôsobom, no spája ich láska k slobode, ktorú pod ťažkým nákladom získali.

Tradične s ľahkosťou rozpráva Viktor Beránek (ročník 1951) z Chaty pod Rysmi. Spomína na svoje začiatky na Zbojníckej chate za chatára Františka Keleho staršieho. Miestami si sám zo seba uťahuje, miestami nadhodí ťažšiu tému. Vyhýba sa pátosu a svoj pohľad zľahka naznačí, no interpretáciu necháva na divákovi. Väčšina jeho rozprávania sa deje počas vynášky a pôsobí to autentickejšie, ako keby to bolo statické vedľa chaty.

Ani ďalších dvoch protagonistov netreba špeciálne predstavovať. Peter Petras (ročník 1946) je známy chatár z Rainerovej chaty, ktorý pôsobí v Tatrách celý život, nosil na Zamkovského chatu a Téryho chatu. Vo svojom rozprávaní spomína na brata Juraja, ktorý ho k noseniu inšpiroval, či na chatára Bela Kapolku. Podobne aj Laco Kulanga (ročník 1949) zo Skalnatej chaty, ktorý toho síce nahovorí menej, zato predvedie, že stále zvláda asi 120 kg náklad na svojich obrích krosnách.

Trojicu nosičských celebrít dopĺňa menej známy Laco Chudík (ročník 1940), ktorý svoj profesný život prežil ako violončelista na popredných svetových scénach a na dôchodku sa dal na nosenie na Zamkovského chatu. Aktuálne je najstarším aktívnym nosičom v Tatrách. Jeho rozprávanie, ktoré prebieha pri vynáške, je také svieže a bezprostredné, že snáď každého napadne, že v jeho veku by veru chcel byť v takej kondícii. Spolu so svojím violončelom sa spolupodieľal na hudobnom doprovode k filmu.

Z celého filmu cítiť snahu režiséra zachytiť a zachovať odkaz silnej nosičskej generácie, ktorá sa k noseniu v Tatrách dostala v 60-tych rokoch. Popri tom vzdáva hold aj Jurajovi Petranskému prostredníctvom rozprávania jeho mamy. Juraj zahynul v lavíne pri vynáške na Téryho chatu v marci 2000 ako 27-ročný. Z mladšej generácie vo filme môžno videť napr. aj Matúša Vnenčáka, či Rasťa Goriščáka, alebo Dušana Hudáka, ktorého minulý rok v Alpách postihol podobný osud ako Juraja.

Film poteší všetkých fanúšikov Tatier, nosičšstva, či Barabášovej tvorby. Má nielen príjemnú atmosféru a zaujímavý obsah, ale aj po vizuálnej a zvukovej stránke je na vysokej úrovni. Preto odporúčame pozrieť si ho na veľkom plátne v niektorom z filmových klubov, kde sú naplánované premietania.

• Scenár, Kamera, Réžia: Pavol Barabáš

Recenzia knihy Tatranskí nosiči
Poviedka Mišo Diviak: Nosičov deň

Pavol Barabáš – Sloboda pod nákladom 08/01/17 08:20 14 príspevkov

Test Batoh Fjällräven Abisko Friluft 45 Abisko Friluft 45 je jednokomorový turistický batoh strednej litráže so sieťkovým odvetraným chrbtovým systémom. Veľkostne sa hodí na víkendovky na ťažko alebo na dlhšie akcie na ľahko. Sieťkový systém ho predurčuje na použitie najmä v teplom období. Aké sú moje skúsenosti po pol roku používania, sa dočítate v tomto teste. 11/10/17 Ľubomír Mäkký Batohy
Cyklotúra Bicyklom na hornú nádrž PVE Čierny Váh Horná nádrž prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh je jedným z najkrajších výhľadových bodov na Liptov a pohoria, ktoré ho obkolesujú. Vedie k nej zeleno značená cyklotrasa od železničnej stanice Východná. Je to kratší, no pomerne strmý výjazd ideálny na pol dňa. Dá sa skombinovať aj do väčšieho okruhu spolu s dolnou nádržou a návratom cez Murnú dolinu a Važec, no nám stačil kratší variant, keďže to bol pre nás návratový deň. 14/09/17 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry
Recenzia Primus Essential Stove Set – sada na varenie Jednoduchá sada na varenie bez výmenníka či iných high-tech vychytávok. Dva hliníkové hrnce, panvica, varič s integrovaným závetrím bez piezo zapaľovania, držiak a obal. Taká je základná sada na varenie v prírode Primus Essential Stove Set, ktorú som v lete otestoval v Tatrách. 13/09/17 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo

Svet Z Kanady na Aljašku (2) – Yukon Let do Whitehorse netrval až tak dlho, ako prvý let z Ottawy do Yelloknife. Na maličkom letisku som si len zobral mapku teritória Yukon a šliapem v neskutočnej horúčave do kempu, ktorý sa nachádza pri brehu rovnomennej, mohutnej rieky Yukon. dnes Jaroslav Cips Svet
Búda Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou Nedávno som si na počítači prezeral letecké mapy Veľkej Fatry. Už vtedy mi do oka padol chodník vedúci z hlavného hrebeňa Dlhým grúňom dole do Suchej doliny. Hneď ma zaujal. Preto som sa rozhodol, že počas mojich fotograficko-turistických potuliek pohorím ho obzriem. Medzi stromami som si všimol strechu na okraji hôľ. Zbadal som tam stavbu salaša. včera Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Túra Levice – Vápnik (Šiklóš) – Čankov Aj tento rok som sa dostal na rehabilitačný pobyt v kúpeľoch Dudince. Keďže som na rozdiel od predchádzajúcich rokov išiel sám, rozhodol som sa venovať rozhľadniam v širšom okolí Dudiniec. Ako prvé dve sa ponúkali rozhľadňa na Kalvárii priamo v Leviciach a kúsok ďalej, na travertínovej kope Vápnik (Šiklóš). Pátraním po internete sa ukázalo, že vežu na Kalvárii kvôli absolútne nemožným návštevným hodinám jednoducho nemôžem navštíviť, lebo by som sa nedostal včas späť do Dudiniec. 17/11/17 Miroslav Svítek Podunajsko