Pavol Barabáš – Sloboda pod nákladom

07.09.16
Včera sa v Bratislave konala slávnostná premiéra filmu Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom. Film je venovaný žijúcim legendám slovenského nosičstva – Viktorovi Beránkovi, Petrovi Petrasovi, Lacovi Kulangovi a Lacovi Chudíkovi. My sme na filme tiež nemohli chýbať a tak vám prinášame krátku recenziu.

V úvode vás film naladí pôsobivými leteckými zábermi zo zimných Vysokých Tatier a následne nosiča na lyžiach, ktorý sa trápi s nákladom vo víchrici. Film nemá rozprávača ani ucelenú dejovú líniu. Letecké zábery dolín, sediel a štítov z okolia chát sa striedajú s rozprávaním. Nosičskí bardi hovoria o svojich začiatkoch, zážitkoch, motiváciách a celoživotných skúsenostiach. Každý z nich sa k nosičstvu dostal iným spôsobom, no spája ich láska k slobode, ktorú pod ťažkým nákladom získali.

Tradične s ľahkosťou rozpráva Viktor Beránek (ročník 1951) z Chaty pod Rysmi. Spomína na svoje začiatky na Zbojníckej chate za chatára Františka Keleho staršieho. Miestami si sám zo seba uťahuje, miestami nadhodí ťažšiu tému. Vyhýba sa pátosu a svoj pohľad zľahka naznačí, no interpretáciu necháva na divákovi. Väčšina jeho rozprávania sa deje počas vynášky a pôsobí to autentickejšie, ako keby to bolo statické vedľa chaty.

Ani ďalších dvoch protagonistov netreba špeciálne predstavovať. Peter Petras (ročník 1946) je známy chatár z Rainerovej chaty, ktorý pôsobí v Tatrách celý život, nosil na Zamkovského chatu a Téryho chatu. Vo svojom rozprávaní spomína na brata Juraja, ktorý ho k noseniu inšpiroval, či na chatára Bela Kapolku. Podobne aj Laco Kulanga (ročník 1949) zo Skalnatej chaty, ktorý toho síce nahovorí menej, zato predvedie, že stále zvláda asi 120 kg náklad na svojich obrích krosnách.

Trojicu nosičských celebrít dopĺňa menej známy Laco Chudík (ročník 1940), ktorý svoj profesný život prežil ako violončelista na popredných svetových scénach a na dôchodku sa dal na nosenie na Zamkovského chatu. Aktuálne je najstarším aktívnym nosičom v Tatrách. Jeho rozprávanie, ktoré prebieha pri vynáške, je také svieže a bezprostredné, že snáď každého napadne, že v jeho veku by veru chcel byť v takej kondícii. Spolu so svojím violončelom sa spolupodieľal na hudobnom doprovode k filmu.

Z celého filmu cítiť snahu režiséra zachytiť a zachovať odkaz silnej nosičskej generácie, ktorá sa k noseniu v Tatrách dostala v 60-tych rokoch. Popri tom vzdáva hold aj Jurajovi Petranskému prostredníctvom rozprávania jeho mamy. Juraj zahynul v lavíne pri vynáške na Téryho chatu v marci 2000 ako 27-ročný. Z mladšej generácie vo filme môžno videť napr. aj Matúša Vnenčáka, či Rasťa Goriščáka, alebo Dušana Hudáka, ktorého minulý rok v Alpách postihol podobný osud ako Juraja.

Film poteší všetkých fanúšikov Tatier, nosičšstva, či Barabášovej tvorby. Má nielen príjemnú atmosféru a zaujímavý obsah, ale aj po vizuálnej a zvukovej stránke je na vysokej úrovni. Preto odporúčame pozrieť si ho na veľkom plátne v niektorom z filmových klubov, kde sú naplánované premietania.

• Scenár, Kamera, Réžia: Pavol Barabáš

Recenzia knihy Tatranskí nosiči
Poviedka Mišo Diviak: Nosičov deň

Pavol Barabáš – Sloboda pod nákladom 08/01/17 08:20 14 príspevkov

Podcast Kungsleden – turistika vo švédskom Laponsku Kungsleden je diaľková turistická trasa vo švédskom Laponsku. V 15. epizóde HIKING podcastu sa rozprávajú Ľubo s Palim o zážitoch z tejto trasy na sklonku tamojšej jesene. Reč bude o tom, aká je v severnom Švédsku príroda, ako sa tam turistika líši od nórskych Lofotov, aké sú turistické chodníky, značenie, horské chaty a s akými nástrahami sa museli vysporiadať. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Extra Aký bol rok 2019 – návštevnosť a najlepšie články Na konci kalendárneho roka je dobrá príležitosť obzrieť sa, ako vyzeral rok 2019 na stránkach nášho magazínu. Môžeme sa pochváliť, že naša návštevnosť opäť stúpla. Tradične aktívni autori nám aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Viac sme sa venovali témam ochrany prírody, keďže zachovaná príroda je okrem iných dôležitých dôvodov pre turistov nepostrádateľná aj z hľadiska vykonávania nášho koníčka. Pozrieme sa na najčítanejšie články tohto roka a pridávame tipy aj na ďalšie, ktoré ste možno prehliadli, ale stoja za prečítanie. A na záver nazrieme do najdiskutovanejším tém v našom fóre. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Podcast Lofoty: Voda bola úplne všade, aj tam kde sme nechceli Či ide o Aljašku alebo Škandináviu, na severských destináciách fasicuje veľkosť krajiny a počas túr odľahlosť od civilizácie v porovnaní so slovenskými horami, či Alpami. V 13. epizóde HIKING podcastu sa rozprávame o Nórsku, ktoré k severskej odľahlosti pridáva ďalší rozmer – more. Reč je konkrétne o trekkingu na Lofotoch a hosťami sú Kika Miholeková s Palim Olejníkom, ktorí boli na týchto ostrovoch začiatkom septembra tohto roka. 12/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. včera Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe. 16/01/20 Soňa Mäkká Svet