Pavol Barabáš – Sloboda pod nákladom

07.09.16
Včera sa v Bratislave konala slávnostná premiéra filmu Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom. Film je venovaný žijúcim legendám slovenského nosičstva – Viktorovi Beránkovi, Petrovi Petrasovi, Lacovi Kulangovi a Lacovi Chudíkovi. My sme na filme tiež nemohli chýbať a tak vám prinášame krátku recenziu.

V úvode vás film naladí pôsobivými leteckými zábermi zo zimných Vysokých Tatier a následne nosiča na lyžiach, ktorý sa trápi s nákladom vo víchrici. Film nemá rozprávača ani ucelenú dejovú líniu. Letecké zábery dolín, sediel a štítov z okolia chát sa striedajú s rozprávaním. Nosičskí bardi hovoria o svojich začiatkoch, zážitkoch, motiváciách a celoživotných skúsenostiach. Každý z nich sa k nosičstvu dostal iným spôsobom, no spája ich láska k slobode, ktorú pod ťažkým nákladom získali.

Tradične s ľahkosťou rozpráva Viktor Beránek (ročník 1951) z Chaty pod Rysmi. Spomína na svoje začiatky na Zbojníckej chate za chatára Františka Keleho staršieho. Miestami si sám zo seba uťahuje, miestami nadhodí ťažšiu tému. Vyhýba sa pátosu a svoj pohľad zľahka naznačí, no interpretáciu necháva na divákovi. Väčšina jeho rozprávania sa deje počas vynášky a pôsobí to autentickejšie, ako keby to bolo statické vedľa chaty.

Ani ďalších dvoch protagonistov netreba špeciálne predstavovať. Peter Petras (ročník 1946) je známy chatár z Rainerovej chaty, ktorý pôsobí v Tatrách celý život, nosil na Zamkovského chatu a Téryho chatu. Vo svojom rozprávaní spomína na brata Juraja, ktorý ho k noseniu inšpiroval, či na chatára Bela Kapolku. Podobne aj Laco Kulanga (ročník 1949) zo Skalnatej chaty, ktorý toho síce nahovorí menej, zato predvedie, že stále zvláda asi 120 kg náklad na svojich obrích krosnách.

Trojicu nosičských celebrít dopĺňa menej známy Laco Chudík (ročník 1940), ktorý svoj profesný život prežil ako violončelista na popredných svetových scénach a na dôchodku sa dal na nosenie na Zamkovského chatu. Aktuálne je najstarším aktívnym nosičom v Tatrách. Jeho rozprávanie, ktoré prebieha pri vynáške, je také svieže a bezprostredné, že snáď každého napadne, že v jeho veku by veru chcel byť v takej kondícii. Spolu so svojím violončelom sa spolupodieľal na hudobnom doprovode k filmu.

Z celého filmu cítiť snahu režiséra zachytiť a zachovať odkaz silnej nosičskej generácie, ktorá sa k noseniu v Tatrách dostala v 60-tych rokoch. Popri tom vzdáva hold aj Jurajovi Petranskému prostredníctvom rozprávania jeho mamy. Juraj zahynul v lavíne pri vynáške na Téryho chatu v marci 2000 ako 27-ročný. Z mladšej generácie vo filme môžno videť napr. aj Matúša Vnenčáka, či Rasťa Goriščáka, alebo Dušana Hudáka, ktorého minulý rok v Alpách postihol podobný osud ako Juraja.

Film poteší všetkých fanúšikov Tatier, nosičšstva, či Barabášovej tvorby. Má nielen príjemnú atmosféru a zaujímavý obsah, ale aj po vizuálnej a zvukovej stránke je na vysokej úrovni. Preto odporúčame pozrieť si ho na veľkom plátne v niektorom z filmových klubov, kde sú naplánované premietania.

• Scenár, Kamera, Réžia: Pavol Barabáš

Recenzia knihy Tatranskí nosiči
Poviedka Mišo Diviak: Nosičov deň

Pavol Barabáš – Sloboda pod nákladom 08/01/17 08:20 14 príspevkov

Predstavenie Millet Prolighter 30+10 – ľahký technický batoh S odľahčeným výstrojom sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a technické batohy nie sú výnimkou. Pri výbere správneho kúsku je totiž v obchode hmotnosť veľmi ľahko porovnateľnou veličinou. Nižšia hmotnosť sa však niekde prejaviť musí – či už striedmejšou výbavou alebo výrazne odľahčenými materiálmi. Francúzsky Millet sa v prípade tridsaťlitrového modelu Prolighter s hmotnosťou máličko presahujúcou 1 kg vybral prvou cestou. 05/12/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Test Batoh Fjällräven Keb Hike 30 Tento batoh je postavený na rovnakom chrbtovom systéme ako sesterský model Abisko Hike, o ktorom sme písali nedávno. Je však určený do chladnejších dní, predovšetkým do zimných podmienok, a keďže patrí do radu Keb Touring, je plnohodnotne vybavený pre ľahšiu formu skialpu. Hoci Fjällräven zabŕda aj do horolezectva radou Bergtagen, Keb Touring ostáva pri technickejšom zimnom trekingu, do ktorého patrí aj turistika na skialpoch, tzv. skitouring. 28/11/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Recenzia Merino boxerky Devold Hiking Jednou z prvých funkčných vecí, ktoré som pred takmer 20 rokmi kúpil z brigádnických študentských zárobkov, boli ponožky a boxerky. Doteraz si myslím, že spolu s kvalitnými topánkami ide o úplný základ toho, čo treba na turistiku mať. Zvyšok sa dá improvizovať, resp. postupne dokupovať, pokiaľ človek robí turistiku pravidelne. Od minuloročnej jesene pravidelne používam merino boxerky Devold Hiking, ktoré som mal na sebe s výnimkou horúceho leta na takmer každej mojej tohtoročnej túre a v článku sa podelím o svoje skúsenosti. 21/11/18 Ľubomír Mäkký Oblečenie

Túra Na Vápeč cez Baské Strážovské vrchy som naposledy brázdil pred tromi rokmi s parťákmi. Náš pôvodný zámer prejsť trasu z Vrícka do Hornej Poruby nakoniec nevyšiel a skončili sme v Zliechove. Vypadol tak jeden z našich hlavných cieľov – Vápeč. V hlave som ho však držal poctivo ďalej, a keďže nás tohtoročné „leto“ nie a nie opustiť, zosnoval som okolo tejto vápencovej hrudy trasu. Parťák sa tentoraz nenašiel, a tak som vyrazil sám. dnes Radoslav Jurčina Strážovské vrchy
Rozhovor Na behu ma najviac baví sloboda, voľnosť a príroda Lucia Dobrucká je mladá slovenská ultrabežkyňa, ktorá si v posledných sezónach pripísala na účet viacero výborných výsledkov. Lucka je držiteľkou ženského traťového rekordu na Javorníckej stovke z roku 2017, tento rok získala napríklad 2. miesto na Nízkotatranskej stíhačke či 1. miesto na Lazovke. Na prelome augusta a septembra si zabehla najdlhšiu trasu pretekov L´Echappée Belle vo Francúzsku, na ktorej získala 3. miesto vo svojej kategórii a 6. miesto v celkovom poradí medzi ženami. V celoročnej lige Slovak Ultra Trail si vlani vybojovala 3. miesto, tento rok poskočila na 2. priečku. Lucka je členkou ultrabežeckého tímu Slovak Ultra Trail. Na moje otázky o behu a živote okolo neho odpovedala v nasledujúcom rozhovore. včera Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Ako drobec prešiel z Magurky na útulňu Ďurková Predpoveď počasia hlási posledné teplé dni na horách. Bez úvah o tom, či ide o hoax alebo pravdu, predĺžený víkend je už mesiac naplánovaný, vyrážame na Donovaly. Program za pochodu prispôsobujeme zmene počasia, najmladšiemu členovi balíme od krátkych rukávov až po zimnú vetrovku, skrátka úplne všetko. Pre nedostatok priestoru v kufri auta nám dospelým musí postačiť pár funkčných tričiek s termo mikinou na vrch. V priebehu víkendu teplota klesá z 25 na 10 stupňov. Prognózy počasia nás neodradili, v piatok šliapeme na hrebeň Nízkych Tatier a útulňu Ďurková. včera Karolína Dobiašová Nízke Tatry