Marianov prístrešok na Čiernom vrchu

15.10.16
Počas viacdňového putovania južnými rázsochami Strážovských vrchov som na hrebeni Rokoša prechádzal cez Čierny vrch. Hneď pod vrcholom sa už pár rokov nachádza drevený prístrešok. Pocestný ho môžu použiť najmä ako úkryt pred prehánkou, prípadne sa uchýliť na noc, hoci veľa pohodlia neposkytne.

Prístrešok sa nachádza na na vrchole Čierneho vrchu, ten sa nachádza na hrebeni Strážovských vrchov, ktorý vybieha od Homôľky na juh s najvyšším vrcholom Suchý vrch (1028 m), cez Čierny vrch (996 m), Rokoš (1010 m) a cez Jankov vŕšok klesá k Uhrovcu. Od severu sa hore dostanete príkrym stúpaním od Kšinianskej poľany, z juhu je terén trochu miernejší. Prístrešok je trochu ukrytý pod bučinou, pár metrov na severozápad od vrcholového smerovníka (ten je v stave, že veľa informácií si na ňom neprečítate).

• červená hrebeňom z Homôľky, 5:35 h,
  • modrá + červená z Diviackej Novej Vsi, 4:55 h,
  • zelená + červená z Nitrianskeho Rudna, 2:40 h,
  • modrá + červená z Liešťan, 3:25 h,
  • zelená + červená z Valaskej Belej, 3:55 h.

Drevený prístrešok má rozmery asi 2 x 3 metre. Na betónovej podmurovke sú upevnené štyri hranoly nesúce konštrukciu. Sedlová strecha je pokrytá asfaltovou krytinou, na jednej strane klesá nižšie k zemi. Steny sú voľné, pozdĺž troch strán sú lavice, uprostred pevný stôl na kovových nohách. Pod štítom na drevenej doske je úryvok z veršov Janka Kráľa a dotesaný názov prístreška s vročením 2008. Zvnútra sú pripnuté fotografie turistov zahynuvších v horách. Prípadní nocľažníci (cca 4 osoby) by mali mať kvalitnú podložku a v prípade bočného dažďa aj celty či igelity na ochranu.

Na vrchole, ako to už býva, nie je žiadny prameň - vodu si treba doniesť. Neďaleko smerovníka je ohnisko.

Marianov prístrešok na Čiernom vrchu 15/10/16 00:00 nová téma

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Chata Chata Lesov SR Čierny vrch V južnej časti Strážovských vrchov sa dá prejsť pekným hrebeňom z Uhrovca po Homôľku s kopcami okolo 1000 m (Rokoš, Čierny vrch, Suchý vrch). Nájde sa aj zopár miest, kde sa dá uchýliť pred nepriaznivým počasím či stráviť noc. Jedným z nich môže byť chata (resp. jej terasa) Lesov SR pod Čiernym vrchom. 10/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Správa Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení Začiatok septembra sa niesol v znamení prerezávania turistických chodníkov, tentokrát sme vybrali frekventované úseky v oblasti Štefánikovej chaty pod Ďumbierom a Čertovicou. Akciu každoročne organizuje športový klub PARBAT, posledné roky sa k nemu pridávajú dobrovoľníci z Horskej služby Nízke Tatry juh a OZ Horské spoločenstvo, ktoré pôsobí v oblasti Čertovice a Andrejcovej. dnes Marek Šurina Správy
Túra Agraš – okruh z Novej Bane Už som písala o pamiatkach na stredoveké banské diela v okolí obce Brehy v Štiavnických vrchoch. Vtedy sme navštívili banskú oblasť Slosberg nad dolinou Obecného potoka pod vrchom Chlm. Teraz sme sa rozhodli preskúmať dolinu Liešňanského potoka a pamiatky na banskú činnosť pod vrchom Agraš. Tu sa dolovalo na žile Gottes Gabe, čo je najzápadnejšia žilná štruktúra Pukaneckého rudného ložiska. dnes Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. včera Roman Matkovčík Nízke Tatry

Marianov prístrešok na Čiernom vrchu 15/10/16 00:00 nová téma
    • Strážovské vrchy: Čierny vrch (vrchol)

• 4 osoby, spacák a karimatka nutné

• trorjsezónna (bez vykurovacieho telesa)