Lúky Kremnického štítu
Lúky Kremnického štítu Zatvoriť

Túra Kremnický štít (Štós) – okruh z Kremnice

V júni som sa stala mamou dcéry Dity a tým mi zo života ubudlo turistiky a pribudla starostlivosť o bábätko. Už od začiatku som ju však nosila v šatke, aby si zvykla na to, že počas najbližších mesiacov to bude náš spoločný spôsob výletovania. V článku sa spolu s ňou vyberiem nad Kremnicu na malebné lúky okolo Kremnického štítu.

1 deň
leto – 28.08.2016
Slovenské stredohorie: Kremnické vrchy
vlálovy na Kremnickou Štóse, studničky Prvý a Druhý grantík
Kremnica (vlak, bus, parkovisko Jeleň v centre)
» č.1093 Kremnické vrchy, Poľan (1:50.000)

Po pár hubačkách, ľubietovskej Vysokej a Devínskej kobyle prichádza čas na ďalší výlet „na mame“. Dita čoskoro oslávi tri mesiace a postupne prechádzam zo šatky na ergonomický nosič. Priznávam sa, že ma teší, že dieťa zatiaľ zvláda nosenie na jednotku, nie som tým pádom obmedzovaná nudným kočíkovaním. Koniec augusta trávim u rodičov v Turci a keď sestra navrhne, že sa chce pozrieť na Kremnické gagy, tak mi hneď v hlave skrsne nápad na túru nad Kremnicu. Ona dá gagy, ja túru. Teda – túra ako túra. To, čo by inokedy bola poobedná prechádzka sa s dieťaťom mení takmer na celodenný výlet.

Dnes to bude čisto dámska jazda – okrem mojej minidcéry beriem aj maminu. Na lúky pri Kremnickom Štóse budeme stúpať žltou značkou, ktorá začína v centre. Ditu nakladám do nosiča a vyrážame, najprv ulicami malebného bývalého banského mestečka. Augustové slnko pripeká, takže sa neviem dočkať, kedy vkročíme do lesa. Už od centra stúpame, ale to pravé stúpanie prichádza po prekročení železničnej trate. To sme vo vytúženom lese. Prvú krátku pauzu si dávame v mieste zvanom Vajanka (700 m), kde sa zľava pripája turisticko-náučný chodník Zelená cesta. Ďalšia pauza je pri Alžbetinej skale, na ktorej je osadená pamätná tabuľa pripomínajúca rok tragickej smrti cisárovnej Alžbety. Je tu aj prvý výhľad smerom k Hornej Vsi a my sa okrem výhľadu tešíme aj z prvej kešky. Sklon sa zmierňuje a čoskoro vychádzame na lúky. Prírodnú rezerváciu Kremnický Štós máme po pravej ruke. Podľa dostupných zdrojov sa rezervácia nachádza na západnom úbočí Kremnického štítu a je to súbor skalných útvarov - stien, rebier, veží a mohutných skalných sutín, ktoré vznikli zvetrávaním lávových prúdov. Nuž, chodník rezerváciu len zľahla líže, a tak si nemáme možnosť vychutnať ju v plnej kráse.

Čo si však vychutnať môžeme, je parádna vyhliadka nad mestom, na okraji rezervácie. Avšak predtým rozbaľujeme deku a dávame si obed. Neďaleko nás je napájadlo, lúky vyzerajú na pašu úplne ideálne. Potom nás láka Vyhliadka Kremnický Štós, ku ktorej musíme zísť lúkou asi 300 metrov smerom na juh. Prekvapuje ma, aká to je skala. Znie to trochu ako klišé, ale Kremnicu máme naozaj ako na dlani. Podľa vytlačenej panorámy na ceduli je odtiaľto vidieť aj Malú Fatru. Dnes však nie. Neprekáža, pohľad na historickú časť mestečka a okolitú lúčno-lesnú krajinu je tiež fajn.

Vraciame sa k napájadlu. Teraz prichádza najpríjemnejší úsek výletu. Prechádzame lúkami a sem-tam lesom až na Kremnický štít (1008 m), ktorý je zalesnený. Toto je asi najvyšší bod našej trasy. Za Kremnickým štítom kráčame opäť lúkami, v podstate takmer po rovine. Nikde ani nohy, míňame len pasúce sa stádo kráv. V krátkom zalesnenom úseku nám cestu skríži statný jeleň. Som vo vytržení, aká je to paráda, takáto divočina a pritom kúsok od mesta. Počas hľadania kešiek nachádzame aj huby, veď toto je raj! Pri odbočke cyklotrasy približne v týchto miestach stretáme pastiera stáda, ktorý sa vracia smutný z Chaty Hostinec. Bolo zatvorené, hoci je nedeľa. Tak aspoň s nami prehodí pár slov, mamine potvrdí dojem divočiny, keďže sem-tam sa tu ukáže aj medveď (čo som jej chcela radšej zamlčať) a už sa lúčime.

V tomto bode sa aj my odpájame zo žltej značky, ktorá by nás inak doviedla k Trojici a potom ku Chate Hostinec. Po príjemnom lesnom úseku cyklotrasy prichádzame k prístrešku na križovatke turistických a cyklistických trás.

My sa napájame na modrú značku, ktorou postupne schádzame naspäť do Kremnice. Najprv nôžky cítia asfalt cyklotrasy, od prudkej zákruty pri Troch studniach to už je opäť len turistický chodník. Cestou sme mali výhľady na Krahule a dolinu pod nami. Prekvapilo ma, ako sme stále vysoko. Teraz, cupotajúc kamenistým strmým chodníkom dole, márne spomínam aspoň na asfalt. Dita začína byť nespokojná, už má asi dosť nosenia, a tak druhý grantík s náučnou tabuľou venovanou Körmendyho jaskyni (vzniknutej umelo pri ťažbe andezitu) aj prvý grantík s prameňom len preletíme. Opäť prechod cez železničnú trať, chvíľu na to je po pravej ruke prírodná rezervácia Bujačia lúka a sme v Kremnici.

Posledné kilometre vedú po hlavnej ceste Kremnica – Skalka, bez chodníka a s množstvom áut, keďže vďaka zosuvu cesty pri Kremnických Baniach je osobná doprava odklonená tadiaľto a na Krahule. Teším sa, keď po 7 hodinách sadáme do auta, predsa len nám to všetkým trom v augustových teplách stačilo. A vy, ak budete mať v Kremnici pol dňa voľna, vybehnite si na lúky okolo Kremnického štítu. Neoľutujete.