Kremnický štít (Štós) – okruh z Kremnice

03.10.16
V júni som sa stala mamou dcéry Dity a tým mi zo života ubudlo turistiky a pribudla starostlivosť o bábätko. Už od začiatku som ju však nosila v šatke, aby si zvykla na to, že počas najbližších mesiacov to bude náš spoločný spôsob výletovania. V článku sa spolu s ňou vyberiem nad Kremnicu na malebné lúky okolo Kremnického štítu.

Po pár hubačkách, ľubietovskej Vysokej a Devínskej kobyle prichádza čas na ďalší výlet „na mame“. Dita čoskoro oslávi tri mesiace a postupne prechádzam zo šatky na ergonomický nosič. Priznávam sa, že ma teší, že dieťa zatiaľ zvláda nosenie na jednotku, nie som tým pádom obmedzovaná nudným kočíkovaním. Koniec augusta trávim u rodičov v Turci a keď sestra navrhne, že sa chce pozrieť na Kremnické gagy, tak mi hneď v hlave skrsne nápad na túru nad Kremnicu. Ona dá gagy, ja túru. Teda – túra ako túra. To, čo by inokedy bola poobedná prechádzka sa s dieťaťom mení takmer na celodenný výlet.

Dnes to bude čisto dámska jazda – okrem mojej minidcéry beriem aj maminu. Na lúky pri Kremnickom Štóse budeme stúpať žltou značkou, ktorá začína v centre. Ditu nakladám do nosiča a vyrážame, najprv ulicami malebného bývalého banského mestečka. Augustové slnko pripeká, takže sa neviem dočkať, kedy vkročíme do lesa. Už od centra stúpame, ale to pravé stúpanie prichádza po prekročení železničnej trate. To sme vo vytúženom lese. Prvú krátku pauzu si dávame v mieste zvanom Vajanka (700 m), kde sa zľava pripája turisticko-náučný chodník Zelená cesta. Ďalšia pauza je pri Alžbetinej skale, na ktorej je osadená pamätná tabuľa pripomínajúca rok tragickej smrti cisárovnej Alžbety. Je tu aj prvý výhľad smerom k Hornej Vsi a my sa okrem výhľadu tešíme aj z prvej kešky. Sklon sa zmierňuje a čoskoro vychádzame na lúky. Prírodnú rezerváciu Kremnický Štós máme po pravej ruke. Podľa dostupných zdrojov sa rezervácia nachádza na západnom úbočí Kremnického štítu a je to súbor skalných útvarov - stien, rebier, veží a mohutných skalných sutín, ktoré vznikli zvetrávaním lávových prúdov. Nuž, chodník rezerváciu len zľahla líže, a tak si nemáme možnosť vychutnať ju v plnej kráse.

Čo si však vychutnať môžeme, je parádna vyhliadka nad mestom, na okraji rezervácie. Avšak predtým rozbaľujeme deku a dávame si obed. Neďaleko nás je napájadlo, lúky vyzerajú na pašu úplne ideálne. Potom nás láka Vyhliadka Kremnický Štós, ku ktorej musíme zísť lúkou asi 300 metrov smerom na juh. Prekvapuje ma, aká to je skala. Znie to trochu ako klišé, ale Kremnicu máme naozaj ako na dlani. Podľa vytlačenej panorámy na ceduli je odtiaľto vidieť aj Malú Fatru. Dnes však nie. Neprekáža, pohľad na historickú časť mestečka a okolitú lúčno-lesnú krajinu je tiež fajn.

Vraciame sa k napájadlu. Teraz prichádza najpríjemnejší úsek výletu. Prechádzame lúkami a sem-tam lesom až na Kremnický štít (1008 m), ktorý je zalesnený. Toto je asi najvyšší bod našej trasy. Za Kremnickým štítom kráčame opäť lúkami, v podstate takmer po rovine. Nikde ani nohy, míňame len pasúce sa stádo kráv. V krátkom zalesnenom úseku nám cestu skríži statný jeleň. Som vo vytržení, aká je to paráda, takáto divočina a pritom kúsok od mesta. Počas hľadania kešiek nachádzame aj huby, veď toto je raj! Pri odbočke cyklotrasy približne v týchto miestach stretáme pastiera stáda, ktorý sa vracia smutný z Chaty Hostinec. Bolo zatvorené, hoci je nedeľa. Tak aspoň s nami prehodí pár slov, mamine potvrdí dojem divočiny, keďže sem-tam sa tu ukáže aj medveď (čo som jej chcela radšej zamlčať) a už sa lúčime.

V tomto bode sa aj my odpájame zo žltej značky, ktorá by nás inak doviedla k Trojici a potom ku Chate Hostinec. Po príjemnom lesnom úseku cyklotrasy prichádzame k prístrešku na križovatke turistických a cyklistických trás.

My sa napájame na modrú značku, ktorou postupne schádzame naspäť do Kremnice. Najprv nôžky cítia asfalt cyklotrasy, od prudkej zákruty pri Troch studniach to už je opäť len turistický chodník. Cestou sme mali výhľady na Krahule a dolinu pod nami. Prekvapilo ma, ako sme stále vysoko. Teraz, cupotajúc kamenistým strmým chodníkom dole, márne spomínam aspoň na asfalt. Dita začína byť nespokojná, už má asi dosť nosenia, a tak druhý grantík s náučnou tabuľou venovanou Körmendyho jaskyni (vzniknutej umelo pri ťažbe andezitu) aj prvý grantík s prameňom len preletíme. Opäť prechod cez železničnú trať, chvíľu na to je po pravej ruke prírodná rezervácia Bujačia lúka a sme v Kremnici.

Posledné kilometre vedú po hlavnej ceste Kremnica – Skalka, bez chodníka a s množstvom áut, keďže vďaka zosuvu cesty pri Kremnických Baniach je osobná doprava odklonená tadiaľto a na Krahule. Teším sa, keď po 7 hodinách sadáme do auta, predsa len nám to všetkým trom v augustových teplách stačilo. A vy, ak budete mať v Kremnici pol dňa voľna, vybehnite si na lúky okolo Kremnického štítu. Neoľutujete.

Kremnický štít (Štós) – okruh z Kremnice 04/10/16 12:04 4 príspevky

Túra Na Dedečkovu chatu v zime s deťmi Tretí februárový víkend trávime pri rodine na Horehroní a keďže je pekné počasie, tak sa rozhodujeme pre aktivity v prírode, ktoré sú zvládnuteľné s našimi malými dcérami. Včera sme si vyšli na Chatu Bernardín na Chvatimechu, dnes to bude výlet na Dedečkovu chatu nad Bystrou. 19/12/19 Andrea Morongová Nízke Tatry
Túra Tipy na výlety v okolí rakúskeho Annabergu Je koniec augusta 2018. Mladšia Vilma má 8 týždňov, nastáva čas na jej prvé alpské dobrodružstvo. Vzhľadom na jej vek vyberám lokalitu, ktorá nie je ďaleko od Bratislavy – našim prechodným domovom bude na štyri noci rakúsky Annaberg, vzdialený len 2,5 hodiny cesty. Popíšem vám tri plnohodnotné výlety a pridám ďalšie tipy na výlety v regióne zvanom Mostviertel. 07/11/19 Andrea Morongová Svet
Túra Hochschwab – prechod južnou časťou V poslednej dobe píšem len články do detskej sekcie. Prečo asi. Pri hrabaní sa archívom ale nachádzam jeden krásny výlet z júna 2015, ktorý som pre vás ešte nepopísala a ktorý môže byť dobrou inšpiráciou na turistickú dvojdňovku. Vyberte sa so mnou do južnej časti rakúskeho pohoria Hochschwab, mimo hlavný hrebeň. 03/11/19 Andrea Morongová Svet

PR Pozvanie na čaj v Maroku je príležitosť spoznať miestnych Korenistá exotika medzi púšťou a oceánom! Tisíce uličiek a ani jedna rovnaká! Cestovateľské kino v utorok 19. novembra v KC Dunaj vyzýva nasadnúť na lietajúci koberec a vojsť do labyrintu farieb, vzorov a vôní, v ktorom sa miesia kultúry arabského sveta, Afriky a Európy. Návštevníci budú mať možnosť nahliadnuť pod pokrievku tohto pestrého kultúrneho tajinu a ochutnať všetko, čo Maroko ponúka. Večerom bude sprevádzať skúsená cestovateľka Katarína Líšková. dnes sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy

Kremnický štít (Štós) – okruh z Kremnice 04/10/16 12:04 4 príspevky
    • Slovenské stredohorie: Kremnické vrchy

• leto

• 28.08.2016

• vlálovy na Kremnickou Štóse, studničky Prvý a Druhý grantík

• Kremnica (vlak, bus, parkovisko Jeleň v centre)