VHT

Predný Kopiniak

05.06.17

Chata pri Zelenom plese – ústie Červenej doliny – Jastrabie sedlo – Predný Kopiniak – Jastrabie sedlo – ústie Červenej doliny – Chata pri Zelenom plese

Je neskorý letný večer a za stolom sedí partia inštruktorov, ktorí sa bavia o počasí na nasledujúci deň. Prognóza na sobotu nie je veľmi optimistická. Z dostupných predpovedí je jasné, že zo západu prichádzajú zrážky. Väčšina inštruktorov preto uvažuje o Jastrabej veži. Tá je v danej situácii najlepšou voľbou. Je to najbližší a zároveň ľahko dostupný štít, ktorý by sa dal stihnúť ešte pred prichádzajúcim dažďom.

Mňa však tento cieľ neláka, pretože je to môj najnavštevovanejší štít. Pozornosť preto upieram na Karbunkulový hrebeň, ktorý v piatok absolvovala skupinka kamarátov. Evidentne tento cieľ zaujal aj Darinku s Evou, a preto je rozhodnuté. Odchod je naplánovaný na siedmu hodinu.

Po rýchlych raňajkách vyrážame. Vonku je pekné slnečné počasie a nad Lomnickým štítom je jasná obloha. Predpovede sa zatiaľ rôznia a dážď očakávam až tesne pred obedom. Počas výstupu do Červenej doliny sa začína objavovať prvá oblačnosť, no stále to vyzerá nádejne. Nad červeným plesom stretávame mladého kamzíka, ktorý sa pasie priamo nad chodníkom. Prechádzame okolo neho a pokračujeme do Jastrabieho sedla.

Pri totalizátore Slovenskej akadémie vied (meteorologické zariadenie na meranie zrážok v zle prístupných polohách) obliekame sedáky a nasadzujeme prilby, aby sme sa v sedle nezdržiavali. Hore nie je príliš veľa miesta a na rovine je to pohodlnejšie. Výstup do sedla je pomerne nenáročný a vedie serpentínami po neznačenom chodníčku, ktorý som opísal v článku Jastrabia veža - zimný výstup. Po príchode do sedla sa situácia mení. Okolo Lomnického a Pyšného štítu sa začínajú kumulovať ťažké, modré oblaky. Stále to však vyzerá na dostatočnú rezervu a pri rýchlom postupe bez istenia by sme to mohli stihnúť. Spolieham sa na hradby za chrbtom a dúfam, že dážď nezačne skôr ako o dve hodiny.

Cesta do sedla bola síce namáhavá, no technicky nenáročná. Zo sedla nás však čaká lezecký terén, pričom hneď v úvode obchádzame najťažší úsek okolo nevýraznej vežičky. Výstup na hrebeň si často vyžaduje minimálne tri pevné body a expozícia ma núti premýšľať o istení lanom. Naša zohraná trojica však pokračuje bez istenia a tesne pred deviatu hodinou doliezame na Predný Kopiniak (2250 m n. m.), kde začína ozajstné exponované lezenie po ostrom hrebeni. Husté mraky sa však prevaľujú cez Čierny štít a začína mrholiť. Navzdory silnému egu a túžbe dokončiť Karbunkulový hrebeň sa otáčam chrbtom vzad a velím na zostup. Pokračovanie po exponovanom hrebeni by bolo príliš nebezpečné a bez istenia by to na mokrej skale nešlo. Istenie by nás výrazne spomalilo a v prípade vážnych problémov by nám neostávala iná možnosť ako dokončiť Karbunkulový hrebeň.

Obliekame sa do nepremokavých odevov, naviažem dievčatá na lano a začíname zostup rovnakou trasou, ktorou sme vyšli na Predný Kopiniak. Na skale sa začína šmýkať, preto obhadzujem skalné hroty a z pevných štandov istím dievčatá na krátkom lane, aby som ich mal stále na očiach a aby sme sa počuli pri udeľované povelov. Postup na mokrej skale je pomalý a nad Jastrabie sedlo, kde nás čaká najťažší úsek na zostupe, prichádzame až po hodine.

Tu sa rozhodujem pre zlanenie. Vyberám z batohu pomocnú šnúru z ktorej viažem slučku na zlaňák a obhadzujem skalný hrot. Pretože zhora nie je jasné či lano dosiahne až na plošinu, kam sa potrebujeme dostať, zlaňujem ako prvý. Cestou dolu rozmotávam zapletené lano a po chvíli sa dostávam na požadovanú policu. Začína poriadne pršať a dievčatá zlaňujú v najväčšom daždi. Po zlanení rýchlo balím lano a cez Jastrabie sedlo zostupujeme do Červenej doliny. V doline sa napojíme na žltú značku a ponáhľame sa na chatu k Zelenému plesu, kde nás čaká teplá sprcha a suché oblečenie.

Pozn. redakcie: Uvedená trasa je VHT túrou mimo značených turistických značených trás. Nejde o horolezeckú túru, hoci sa v nej môžu nachádzať krátke čiastkové úseky, odbočky a/alebo mikro-varianty, ktoré de jure podmienku horolezectva podľa Návštevného poriadku TANAP-u môžu spĺňať. Preto upozorňujeme, že tu uverejnenú trasu možno legálne absolvovať iba nasledovným spôsobom:
  • v sprievode horského vodcu, alebo
  • v sprievode inštruktora vysokohorskej turistiky (KST, SVTS) a po absolvovaní kurzu v jednej z uvedených organizácii.
Horolezci, organizovaní v horolezeckom spolku, môžu vystúpiť na vrchol, prípadne na iné medzibody tejto túry iba ak existuje náročnejší variant s horolezeckým charakterom.
Predný Kopiniak 07/06/17 11:27 19 príspevkov

Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Predný Kopiniak Pôvodne to mala byť tatranská klasika - Karbunkulový hrebeň. Kvôli zhoršujúcemu sa počasiu sme sa však zastavili na Prednom Kopiniaku a radšej sme zostúpili na Chatu pri Zelenom plese, kde sme pokračovali v opakovaní základov vysokohorskej turistiky. 05/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

MTB Veľká lúka, Studňa a Hrdzavá dolina z Revúcej Tento nápad mi v hlave "kvitol" už dlhšiu dobu. Aj napriek tomu, že som na Muránskej planine bol už niekoľkokrát, doteraz to bolo vždy len po "vlastných". Rozhodol som sa preto prejsť si tento kút Slovenska na bicykli. Cyklotúru som absolvoval v závere horúčav, ktoré sa vyskytli na Slovensku na začiatku augusta 2017. dnes Cyril Siman Muránska planina
Recenzia Najkrajšie vyhliadky Pekný výhľadový bod, z ktorého vidieť okolitú krajinu, zaujíma asi každého turistu. Samozrejme, aj zahmlený les a zučiaci potok majú svoje čaro, ale túry obsahujúce pekné výhľady sú jednoducho považované za atraktívne. Ešte minulý rok sa tejto témy chopilo vydavateľstvo Dajama a svoju zbierku publikácií rozšírilo o knihu venovanú najkrajším vyhliadkam na Slovensku. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy
Túra Júlske Alpy – Slemenova špica Júlske Alpy – vždy som sa tam túžil dostať a vidieť majestátne štíty a hlboké strmé rokliny. Uchvacujú človeka – stačí sa len pozrieť na fotografie z tých miest. Lenže ako sa tam aspoň na chvíľu pozrieť – aby človek čo i len trošku spoznal tento kút krásnej prírody?! Už dlhšie časové obdobie som nad tým rozmýšľal, ako by som to mohol uskutočniť. 22/08/17 Vladimír Popluhár Svet

Predný Kopiniak 07/06/17 11:27 19 príspevkov
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)

• Náročnosť lezenia
    • max: II UIAA

• leto

• 17.09.2016

• Nocovanie
    • Chata pri Zelenom Plese

• Poprad (vlak, bus) - Tatranská Lomnica, Biela voda (bus, platené nestrážené parkovisko)