Chatka Severák

26. 02. 2007
Hoci nápis na štíte hlási "Chata Severák", dávam do nadpisu chatka, aby nedošlo k omylu, že sa jedná o nejaký veľký objekt. Nachádza sa v tichej okrajovej časti Súľovských vrchov pod hrebeňom Veľkého Manína. Leží asi 100 m od žltej turistickej značky spájajúcej chatovú osadu (a bývalý ATC) v Manínskej tiesňave s rázcestím pod Veľkým Manínom (odtiaľ vedie zelená do Záskalia).

Východiskom k návšteve chatky je sedielko v hrebeni, ktoré dosiahne turista idúci zo smeru od Záskalia na záver výstupu plytkou dolinkou. Ten, čo vystúpil serpentínami od ATC na hrebeň Veľkého Manína (na samotný vrchol značka nevedie) dosiahne sedielko asi po 750 m chôdze na sever. Najprv smrekovým, neskôr bukovým lesom, až klesne po skalkách do sedielka, kde sa značka v pravom uhle stáča doprava do spomínanej dolinky. Zo sedla sa treba pustiť na západ nevýrazným chodníkom strmo nadol, potom traverzom doľava popod veľkú skalu... to už vidno vykúkať strechu. K chatke sa dá dostať aj odspodu chodníkom nenápadne odbočujúcim z jednej zo spomenutých serpentín. Avšak ten, čo dôverne nepozná terén, nech to radšej neskúša - blúdenie v zalesnených strmých západných svahoch Veľkého Manína nie je nič príjemné.

Chatka stojí na malej plošine vo svahu porastenom odrastenou bučinou. Je drevená, zvonku natretá na zeleno. Strecha je pokrytá plechovou krytinou, ktorá na jednej strane siaha až po terén. Pôdorys je naozaj neveľký - odhadom 2,5 x 3 metre. Zošikmené steny sú zvnútra obité doskami, podlaha pokrytá linoleom. V čelnej stene je zasklené okno, menšie je vo dverách. Naľavo od vchodu je funkčná piecka, ďalej polica, stolík s kronikou, nad ním vyrezávaná polička. Na opačnej strane schodíky vedúce na povalu a široká lavica v tvare L. Na povale je zopár tenkých matracov, okienkom v štíte vniká svetlo a vetrá sa priestor. Pohodlne sa sem vmestí 5 nocľažníkov. Ďalšia osoba sa môže vyspať na lavici dolu + 1 na podlahe. Až na pár zabudnutých potravín býva v chatke poriadok. Škoda, že nie všetci návštevníci dokážu zniesť prázdne obaly od fliaš a plechovky späť dolu.

Voda nikde nablízku nie je, treba si ju doniesť so sebou. Povyše chatky je stôl s lavicami a ohnisko. Zo skaliek sa otvára pekný výhľad na protiľahlý Malý Manín, horné Považie a Javorníky.

- žltá značka z Manínskej tiesňavy cez hrebeň Veľkého Manína, 1.30 h
- zelená a žltá značka zo Záskalia, 0.50 h
- žltá značka z Považskej Bystrice popop Veľký Manín, 2.10 h

Chatka Severák 31/07/20 16:12 16 príspevkov

Prístrešok Pod Paradajsom Keďže zrub pod Kanderkou podľahol zubu času, pri putovaní hrebeňom Tanádu nad Banskou Štiavnicou už neposkytuje miesto na prenocovanie. Ako úkryt pred náhlou zmenou počasia (v núdzi aj nocľah) môže poslúžiť prístrešok pod Paradajsom. 08/01/21 Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Prístrešok Granty Počas poslednej potulky po Štiavnických vrchoch som cestou na Sitno prechádzal povedľa prístreška, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred dažďom, v núdzi aj na nocľah. 03/10/20 Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Prístrešok Hrabovník V severozápadnej časti Považského Inovca spája obce Kálnica a Beckov modrá značka. Súbežne je vedený aj Včelársky NCH Jozefa Miloslava Hurbana a jeho budovatelia okrem náučných panelov postavili prístrešok. Pravdepodobne ho nik nebude plánovať na nocľah, ale dá sa využiť ako útočisko pred nepohodou. 15/08/20 Michal Bukvai Považský Inovec

PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. dnes sponzorovaný článok Mapy a knihy
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Túra Aladár a Titicaca v Podpoľaní Zákaz cestovať mimo okres určite nepotešil viacerých turistov. Ale v živote to už tak býva, že všetko zlé je aj na niečo dobré. Konečne sme mnohí spoznali aj niektoré zaujímavosti vo vlastnom okrese. A nemusia to byť len kopce. Oko turistu sa predsa rado pristaví aj na krásnej vodnej hladine. Väčšina turistov pozná Štrbské, Hincovo či Popradské pleso, a aj keď pri nich neboli, určite aspoň počuli o Beňatine či Morskom oku. dnes Danka Tomášiková Poľana

Chatka Severák 31/07/20 16:12 16 príspevkov
    • Súľovské vrchy
    • 6 osôb
    • celoročne otvorená, bez hospodára