Chatka Severák

26. 02. 2007
Hoci nápis na štíte hlási "Chata Severák", dávam do nadpisu chatka, aby nedošlo k omylu, že sa jedná o nejaký veľký objekt. Nachádza sa v tichej okrajovej časti Súľovských vrchov pod hrebeňom Veľkého Manína. Leží asi 100 m od žltej turistickej značky spájajúcej chatovú osadu (a bývalý ATC) v Manínskej tiesňave s rázcestím pod Veľkým Manínom (odtiaľ vedie zelená do Záskalia).

Východiskom k návšteve chatky je sedielko v hrebeni, ktoré dosiahne turista idúci zo smeru od Záskalia na záver výstupu plytkou dolinkou. Ten, čo vystúpil serpentínami od ATC na hrebeň Veľkého Manína (na samotný vrchol značka nevedie) dosiahne sedielko asi po 750 m chôdze na sever. Najprv smrekovým, neskôr bukovým lesom, až klesne po skalkách do sedielka, kde sa značka v pravom uhle stáča doprava do spomínanej dolinky. Zo sedla sa treba pustiť na západ nevýrazným chodníkom strmo nadol, potom traverzom doľava popod veľkú skalu... to už vidno vykúkať strechu. K chatke sa dá dostať aj odspodu chodníkom nenápadne odbočujúcim z jednej zo spomenutých serpentín. Avšak ten, čo dôverne nepozná terén, nech to radšej neskúša - blúdenie v zalesnených strmých západných svahoch Veľkého Manína nie je nič príjemné.

Chatka stojí na malej plošine vo svahu porastenom odrastenou bučinou. Je drevená, zvonku natretá na zeleno. Strecha je pokrytá plechovou krytinou, ktorá na jednej strane siaha až po terén. Pôdorys je naozaj neveľký - odhadom 2,5 x 3 metre. Zošikmené steny sú zvnútra obité doskami, podlaha pokrytá linoleom. V čelnej stene je zasklené okno, menšie je vo dverách. Naľavo od vchodu je funkčná piecka, ďalej polica, stolík s kronikou, nad ním vyrezávaná polička. Na opačnej strane schodíky vedúce na povalu a široká lavica v tvare L. Na povale je zopár tenkých matracov, okienkom v štíte vniká svetlo a vetrá sa priestor. Pohodlne sa sem vmestí 5 nocľažníkov. Ďalšia osoba sa môže vyspať na lavici dolu + 1 na podlahe. Až na pár zabudnutých potravín býva v chatke poriadok. Škoda, že nie všetci návštevníci dokážu zniesť prázdne obaly od fliaš a plechovky späť dolu.

Voda nikde nablízku nie je, treba si ju doniesť so sebou. Povyše chatky je stôl s lavicami a ohnisko. Zo skaliek sa otvára pekný výhľad na protiľahlý Malý Manín, horné Považie a Javorníky.

- žltá značka z Manínskej tiesňavy cez hrebeň Veľkého Manína, 1.30 h
- zelená a žltá značka zo Záskalia, 0.50 h
- žltá značka z Považskej Bystrice popop Veľký Manín, 2.10 h

Chatka Severák 31/07/20 16:12 16 príspevkov

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra

Túra Z Kriváňa na Kriváň (z Poľany do Tatier) Poľana, Kráľová hoľa, Kriváň - tri symbolické vrcholy Slovenska. Raz dávnejšie som v televízii sledoval reportáž o prechode týchto troch vrcholov v jednom slede zo severu na juh. Ja som sa nechal inšpirovať a po niekoľkých rokoch sa mi aj za spoluúčasti dvoch kamarátov podarilo prechod zrealizovať výhradne po značených trasách z mojej domovskej dedinky Kriváň až po majestátny Kriváň vo Vysokých Tatrách cez Poľanu a Nízke Tatry, spolu viac ako 180 km. Všetko sa to udialo v prvej polovici júla v priebehu 8 dní. včera Martin Hakel Nízke Tatry, Muránska planina, +
Prístrešok Sedlo Vyšný Tvarožec Pri zdolávaní červenej značky z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko objektov nezachytených v mapách. Informácia o ich existencii by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou mimo dotykov s civilizáciou. Jedným je prístrešok v sedle Nižný Tvarožec. Som na pochybách nazývať ho prístreškom. Svojím spôsobom je útulňou bez špeciálneho priestoru na spanie, no poskytuje pohodový úkryt nielen v nepohode. 07/08/20 Vladimír Mikuš Nízke Beskydy
Túra Z Nesluše cez osady s deťmi Na dolných Kysuciach v bočnom údolí neďaleko okresného Kysuckého Nového Mesta sa nachádza obec Nesluša. V jej okolí je na svahoch Javorníkov roztrúsených až dvadsaťdva osád. Rozhodujeme sa pre peší výlet okolím osady Samuhelovci, Ostré. Sem by nás mala zaviesť z konca Nesluše žltá značka. Od osady chceme potom po modrej značke pokračovať k osadám Tabačkovci, Grešákovci a Balošákovci pod Jakubovským vrchom. Uvidíme, ako sa nám to podarí. 06/08/20 Jana Bílešová Javorníky

Chatka Severák 31/07/20 16:12 16 príspevkov
    • Súľovské vrchy
    • 6 osôb
    • celoročne otvorená, bez hospodára