Turistický autoatlas

28.02.07
Názov tohto mapového diela vyznieva ako povestný mačkopes. Autoatlas a ešte k tomu turistický – trochu divné, však? Napriek prvotným zmiešaným pocitom otváram tento súbor máp mierky 1:100.000 z edície Maxi Atlas českého vydavateľstva SHOCart a zaujme ma, že obsahuje turistické aj cyklistické značky. Ide o podobný produkt, ako pred niekoľkými rokmi vydalo aj slovenské vydavateľstvo VKÚ Harmanec.

Vonkajšie rozmery atlasu sú 215 x 310 mm, čo je o niečo viac ako klasická A4-ka. Má 140 strán viazaných špirálovou väzbou, z toho 114 mapových v mierke 1:100.000. Na zvyšných stranách nájdeme klad listov, prejazdnú mapu Slovenska, tabuľku vzdialeností miest, legendu, register sídiel a mapy centier krajských miest v mierke 1:15.000. Celkový pocit z vyhotovenia zodpovedá mierne nadrozmernému autoatlasu.

Pozitívne hodnotím prehľadnosť máp napriek množstvu informácii, ktoré obsahujú. Je to docielené menšou veľkosťou písma a celkovo jemnou grafikou. Taktiež sa mi páči prekrytie mapových strán, ktorého rozsah je na stranách naznačený prerušovanou čiarou. Klad listov je riešený tak, aby boli dostatočne pokryté aj prihraničné oblasti – najmä s Českom a Poľskom. Avšak na východe chýba kúsok pokrytia, Kremenec v Bukovských vrchoch nenájdeme.

Z motoristického pohľadu má tento autoatlas všetko, čo šofér potrebuje – pri mierke 1:100.000 skutočne oku nič neunikne. Komplikácie môže spôsobiť len nutnosť často prevracať listy. Na nedávnej služobnej ceste som ocenil aj plány miest, spolu s registrom ulíc.

Turistické informácie

Ako už bolo spomenuté v úvode, súčasťou autoatlasu sú turistické informácie. Neprehliadnuteľné sú turistické značky a fialovou prerušovanou čiarou vyznačené cyklotrasy. Ďalej nájdeme lesy, kosodrevinu, skalné útvary, vrcholy s nadmorskými výškami, plesá, pramene, potoky, informácie o sezónnych uzáveroch chodníkov, hranice rezervácii a národných parkov, lesné cesty, turistické chaty, hotely, kempy, hrady, zrúcaniny, múzeá, pamiatky UNESCO a pod.

Do atlasu neboli zahrnuté vrstevnice, čo je podľa môjho názoru škoda. Stačili by s intervalom 100 metrov – prehľadnosti by to neuškodilo a informačná hodnota pre turistu by sa znásobila. Ďalej by som uvítal vyznačenie jednosmernosti chodníkov. Tak ako pri turistickom atlase 1:50.000, ani do tohto atlasu sa nedostali nadmorské výšky sídiel. Z dôvodu prehľadnosti boli vypustené časové informácie pri turistických chodníkoch a taktiež rázcestia a ich názvy. Tento krok chápem, no zároveň by stálo za úvahu, či by nebolo vhodné tieto informácie predsa zahrnúť, no s menšou podrobnosťou.

GPS

Podobne ako všetky turistické mapy od SHOCartu, aj tento atlas má WGS 84 mriežku pre fanúšikov GPS navigácie. Rovnako nepochopiteľná, ako v prípade iných máp tohto vydavateľa, pre mňa ostáva preferencia UTM kilometrovej mriežky pred stupňami, ktoré sú podľa mňa oveľa viac užívateľsky prívetivé.

Pre koho je vhodný?

Jednoznačne treba povedať, že tento atlas nenahradí klasickú turistickú mapu – jednoducho vrstevnice a časy na mape mať treba. Pre základný prehľad o turistických možnostiach v konkrétnej lokalite však postačuje a možno s jeho pomocou rámcovo plánovať akciu a pred jej realizáciou zaobstarať klasickú mapu. Veľmi dobre poslúži aj ľuďom, čo preferujú krátke túry z jedného "základného tábora", napríklad rodinám s deťmi.

Z môjho pohľadu je atlas ideálny práve do auta. Podrobnosť je pre motoristu viac ako postačujúc a navyše získa veľa turistických informácii, ktoré využije v prípade, ak počas cesty dostane chuť neplánovane niekam nakuknúť.

Pri cene okolo 400,- Sk to považujem túto publikáciu za veľmi dobrú investíciu.

Turistický autoatlas 02/03/07 16:10 5 príspevkov

Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Obutie
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet

Reportáž Divočina v Európe by mala mať viac ochrany V dňoch 20. - 21. 11. 2019 sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Tento rok uplynulo 10 rokov od Uznesenia Európskeho parlamentu o divokej prírode v Európe. Témou konferencie bola predovšetkým Zelená dohoda – projekt pre novú Európsku komisiu, ktorý má zabezpečiť lepšiu ochranu prírody, najmä efektívnejšie ochrániť nedotknutú prírodu a pralesy v rámci Európy. Hovorilo sa aj o klimatickej zmene, ukladaní uhlíka, nelegálnej ťažbe a možnostiach jej kontroly, či ochrane vzácnych druhov rastlín a zvierat, ktoré priamo súvisia s ochranou pralesov. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. dnes Miroslav Svítek Štiavnické vrchy

Turistický autoatlas 02/03/07 16:10 5 príspevkov
    • SHOCart
    • Turistický autoatlas 1:100.000 v špirálovej väzbe
    • vhodné obohatenie autoatlasu o turistické informácie, podrobnosť motoristických informácií, grafické spracovanie, prehľadnosť, klad v prihraničných oblastiach s Českom a Poľskom
  • Nepáči sa mi
    • absencia vrstevníc, absencia značenia jednosmernosti chodníkov, absencia nadmorskej výšky sídiel, chýba pokrytie na východe (vrchol Kremenec nie je), UTM mriežka pre GPS
    • 13.28 €
  • Hodnotenie
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.