Chata

Skalnatá chata

02.03.07
Skalnaté pleso je dnes známe najmä vďaka lanovke, ktorou sa dá dostať aj na Lomnický štít, a lyžovačkou v Lomnickom sedle. Niektorí z návštevníkov si možno ani nevšimnú malú kamennú chatu, ktorá sa skromne krčí na chodníku schádzajúcom od budovy lanovky smerom na Hrebienok. Jej názov je Skalnatá chata. Živú reklamu jej robí chatár Laco Kulanga, so svojimi 151 kg vyneseného nákladu kráľ tatranských nosičov.

Chata stojí priamo na červeno značenej Tatranskej magistrále kúsok pod Skalnatým plesom na úseku Skalnaté pleso – Hrebienok.

História

Na mieste chaty vzniklo kedysi zoskupenie obrovských balvanov, pod ktorými sa vytvoril voľný priestor. Dostal názov Ohnisko. V roku 1915 bol tento priestor vybetónovaný a prebudovaný a začali ho navštevovať turisti. Nasledovalo niekoľko úprav, po roku 1972 chatka chátrala a bola čiastočne rozobratá. Neskôr ju Československé dráhy využívali ako sklad, potom prešla pod správu TANAP-u, ktorá ju v roku 1993 prenajala nosičovi a záchranárovi Lacovi Kulangovi. Ten ju zrekonštruoval a v roku 1996 opäť sprevádzkoval.

Na chatu je možné prísť po červenej značke z Hrebienka alebo zo Skalnatého plesa. Chata je otvorená celoročne.

Túry

Chatu využívajú ako zastávku najmä turisti mieriaci od Hrebienka na Skalnaté pleso. Ide o nenáročnú túru, ktorú preferuje množstvo rodín s malými deťmi. Zo Skalnatého plesa sa dá ďalej pokračovať po červenej cez sedlo pod Veľkou Svišťovkou na Chatu pri Zelenom plese, alebo po modrej cez sedlo pod Malou Svišťovkou k Šalviovému prameňu či pokračovať ďalej na stanicu Štart.

Smer túry Skalnaté pleso - Hrebienok je taktiež veľmi obľúbený aj vďaka tomu, že na Skalnaté pleso sa dá vyviezť lanovkou a na Hrebienok už len zbehnúť.

Ubytovanie

Na tejto chate sa ubytovanie neposkytuje.

Ako tam je...

Táto malá chatička je veľmi útulná. Okná má obrátené priamo do Popradskej kotliny. Môžete si posedieť pri nich alebo pod stenami, ktoré sú ozdobené rôznymi plagátmi a inými vecami vzťahujúcimi sa k nosičstvu a špeciálne k Lacovi Kulangovi. Na chate sa dá kúpiť jedlo, čaj a iné nápoje, vyťahovanie vlastných zásob nie je vhodné.

Skalnatá chata 23/01/19 16:57 64 príspevkov

Reportáž Správa TANAP-u chce zaviesť viac reštrikcií bez zdôvodnenia Vo štrtok 7.2. sa v Starom Smokovci uskutočnila verejná prezentácia návrhu nového Návštevného poriadku Tatranského národného parku a jeho ochranného pásma. Prinášame reportáž z dlhej diskusie medzi predkladateľmi návrhu a verejnosťou. 08/02/19 Soňa Mäkká
Recenzia Erik Baláž: Stratená voda Vo-da, ži-vot, my-sme-les, slabikuje mi čerstvý prvák transparenty na protestnom zhromaždení v Banskej Bystrici. Prší nám na hlavy a kvapky odtekajú do kanalizácie. Niekde vyššie v lese majú zaujímavejšiu cestu. O tejto ceste vody krajinou hovorí Erik Baláž v knihe Stratená voda. Celá kniha o vode? Spomeňme si na dlhoročné polemiky o tom, či existuje na Marse voda. Vo-da, ži-vot… 06/02/19 Soňa Mäkká Mapy a knihy
Správa Horolezci kritizujú návrh návštevného poriadku TANAPu AKTUALIZOVANÉ – Okresný úrad Prešov zverejnil finálny návrh nového Návštevného poriadku Tatranského národného parku a jeho ochranného pásma. Dokument sa očakával už dlhšie, keďže starý návštevný poriadok neplatil od roku 2002 a dočasná vyhláška OÚ Prešov zďaleka neriešila všetky problémy súvisiace s návštevnosťou národného parku. Návrh bude mať budúci týždeň dve verejné prerokovania, zatiaľ prinášame jeho prvotné zhodnotenie a reakcie. 05/02/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Na snežniciach po Schneealpe Túto zimu nasnežilo trochu viac ako obyčajne. V Štajersku sa nejaký čas držala lavínová 5-ka, a tak som obehával nižšie zalesnené kopčeky u nás. Lenže potom prišla perióda teplejšieho počasia s dažďom a na to niekoľko dní takmer bez zrážok. Na zajtra Nóri hlásia slnečno a bezvetrie. Konečne. Na túto chvíľu som čakal celú zimu. Ide sa na západ. dnes Martin Knor Svet
Túra Starohutský vodopád, prm. Žitavy, Veľký Inovec a Benát Kraj štálov v okolí Pohronského Inovca mám rada. Boli sme tu už viackrát a tieto lokality nesklamali v žiadnom ročnom období. Navrhli sme oblasť Športovému klubu Prameň Kováčová a Vlado vymyslel peknú trasu. Veľkým plusom bolo, že sme ju išli v najkrajšom jesennom období. včera Danka Tomášiková Pohronský Inovec
PR Keď je chôdza liekom, zábavou aj učiteľom Viacerí sa zhodujú na tom, že pešia turistika je ako druh terapie. A zo štatisticky je známe, že častokrát sa na dlhé púte a túry vydávajú práve ľudia, ktorí niečo nemajú vnútorne poriešené veriac, že toto je odpoveď. Veď si len spomeňme na Reese Whiterspoon z filmu Divočina. Prečo to robia? Pretože je známe, že príroda lieči. A tak sa za pochodu akosi lepšie riešia otázniky, ktoré si v sebe nesieme. 17/02/19 sponzorovaný článok

Skalnatá chata 23/01/19 16:57 64 príspevkov
    • Na červeno značenej Tatranskej magistrále kúsok pod Skalnatým plesom na úseku Skalnaté pleso – Hrebienok.