Chata

Skalnatá chata

02.03.07
Skalnaté pleso je dnes známe najmä vďaka lanovke, ktorou sa dá dostať aj na Lomnický štít, a lyžovačkou v Lomnickom sedle. Niektorí z návštevníkov si možno ani nevšimnú malú kamennú chatu, ktorá sa skromne krčí na chodníku schádzajúcom od budovy lanovky smerom na Hrebienok. Jej názov je Skalnatá chata. Živú reklamu jej robí chatár Laco Kulanga, so svojimi 151 kg vyneseného nákladu kráľ tatranských nosičov.

Chata stojí priamo na červeno značenej Tatranskej magistrále kúsok pod Skalnatým plesom na úseku Skalnaté pleso – Hrebienok.

História

Na mieste chaty vzniklo kedysi zoskupenie obrovských balvanov, pod ktorými sa vytvoril voľný priestor. Dostal názov Ohnisko. V roku 1915 bol tento priestor vybetónovaný a prebudovaný a začali ho navštevovať turisti. Nasledovalo niekoľko úprav, po roku 1972 chatka chátrala a bola čiastočne rozobratá. Neskôr ju Československé dráhy využívali ako sklad, potom prešla pod správu TANAP-u, ktorá ju v roku 1993 prenajala nosičovi a záchranárovi Lacovi Kulangovi. Ten ju zrekonštruoval a v roku 1996 opäť sprevádzkoval.

Na chatu je možné prísť po červenej značke z Hrebienka alebo zo Skalnatého plesa. Chata je otvorená celoročne.

Túry

Chatu využívajú ako zastávku najmä turisti mieriaci od Hrebienka na Skalnaté pleso. Ide o nenáročnú túru, ktorú preferuje množstvo rodín s malými deťmi. Zo Skalnatého plesa sa dá ďalej pokračovať po červenej cez sedlo pod Veľkou Svišťovkou na Chatu pri Zelenom plese, alebo po modrej cez sedlo pod Malou Svišťovkou k Šalviovému prameňu či pokračovať ďalej na stanicu Štart.

Smer túry Skalnaté pleso - Hrebienok je taktiež veľmi obľúbený aj vďaka tomu, že na Skalnaté pleso sa dá vyviezť lanovkou a na Hrebienok už len zbehnúť.

Ubytovanie

Na tejto chate sa ubytovanie neposkytuje.

Ako tam je...

Táto malá chatička je veľmi útulná. Okná má obrátené priamo do Popradskej kotliny. Môžete si posedieť pri nich alebo pod stenami, ktoré sú ozdobené rôznymi plagátmi a inými vecami vzťahujúcimi sa k nosičstvu a špeciálne k Lacovi Kulangovi. Na chate sa dá kúpiť jedlo, čaj a iné nápoje, vyťahovanie vlastných zásob nie je vhodné.

Skalnatá chata 23/01/19 16:57 64 príspevkov

Túra Náučným chodníkom na Hundsheimer Berg s deťmi Na jeseň sme u našich rakúskych susedov objavili úžasné výhľadové miesta na kopci Hundsheimer Berg, najvyššom vrchole Hainburských vrchov, ktoré patria ešte do Malých Karpát. Tentokrát sme sa s deťmi a s babkou rozhodli navštíviť opačnú stranu rozľahlého kopca. 27/06/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty, Rakúsko
Recenzia Najkrajšie pešie okruhy 1. + 2. diel Keď vydavateľstvo DAJAMA začalo s edíciou Po Slovenskou, prvou lastovičkou bol sprievodca Najkrajšie pešie okruhy z roku 2013. V tomto roku vydavateľstvo pristúpilo k jeho opätovnému vydaniu s drobnými zmenami, okrem toho však vydalo pokračovanie a v pláne je aj tretí diel. Okružných trás na Slovensku sa dá urobiť naozaj veľa a tak sme sa pozreli, čo autorov knihy zaujalo tentokrát. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy
Správa Zajtra začína letná sezóna v TANAP-e Dnešným dňom končí sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku, od zajtra tak budú prístupné všetky značené chodníky na území národného parku, s výnimkou niektorých, kde je pohyb obmedzený z iných dôvodov. Zisťovali sme, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky a na čo by si turisti mali dávať pozor. 14/06/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Zbojnícka chata, Rainerova útulňa a Bilíkova chata Aj keď nadovšetko mám nesmierne rád prírodu a turistické podujatia, nie som nejaký extra tatranský vlk, skôr celkom začiatočník. Nikdy ma Tatry nelákali tak, aby som po nich musel liezť a celé ich schodiť. Možno to bolo tým, že som s turistkou začal trocha neskôr, v pokročilejšom veku a stanovil som si iné ciele, ktoré som chcel mať prejdené a prebádané. dnes Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Lezenie Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Je ešte len koniec marca, ale dobrá predpoveď napovedá zotrvanie teplého počasie aj počas najbližšieho víkendu. Rozhodli sme sa preto, že slnečnú sobotu využijeme na dlhšie odkladaný prechod hrebeňa, ktorý začína od Východnej Slavkovskej veže a smeruje na Slavkovský štít. Ide o pomerne známy Vareškový hrebeň, oddeľujúci Veľkú Studenú dolinu od Slavkovskej dolinky. včera Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry

Skalnatá chata 23/01/19 16:57 64 príspevkov
    • Na červeno značenej Tatranskej magistrále kúsok pod Skalnatým plesom na úseku Skalnaté pleso – Hrebienok.