Solárna nabíjačka Xtorm Evoke s 10000 mAh akumulátorom a dvojicou nabíjacích USB portov Zatvoriť

Predstavenie Xtorm Evoke – powerbanka so solárnym nabíjaním

Smartfóny poskytujú čím ďalej širšie uplatenenie v outdoore – najmä v oblasti navigácie a fotenia. Intenzívny deň v horách vie úplne spotrebovať batériu a pokiaľ nie je možnosť večerného nabitia, nielenže na druhý deň už nič neodfotíte, ale najmä si ani v prípade núdze nezavoláte záchranu. Najjednoduchším riešením problému sú prenosné batérie, tzv. powerbanky, ktoré doma nabijete a potom zopár krát doplníte šťavu v teréne. Niektoré z nich majú aj funkciu solárneho nabíjania. A práve taká je Xtrom Evoke.

Výrobca
Hmotnosť
375 g
Páči sa mi
robustné vyhotovenie, rýchle nabíjanie, veľká kapacita, dva USB porty pre nabíjanie
Nepáči sa mi
Obchody
www.ecoprodukt.sk

Akumulátor

Vstavaný lítium-polymérový akumulátor má slušnú kapacitu – 10000 mAh. Výrobca však neudáva nominálne napätie na akumulátore a tak predpokladám, že ide o štandardných 3,7 V. Keďže aj batéria v mobile máva práve toto napätie, porovnanie kapacít nie je úplne od veci. Len treba počítať so stratami a tých je dosť. Pri bežnej izbovej teplote môj Z5 Compant (2700 mAh) vie Evoke nabiť 2× doplna a 1× asi na 60 %, vo všetkých troch prípadoch z 10 %, viď graf nižšie. O niečo by sa nabíjanie dalo zlepšiť, keby som telefón počas nabíjania vypol. Výrobca uvádza 5 nabití smartfónu, no to zrejme platí pre také, čo majú o dosť menšiu kapacitu batérie.

Efektivita nabíjania bola okolo 63 % – z 10000 mAh kapacity powerbanku sa podarilo nabiť cca 6300 mAh cieľovej batérie. Zvyšok ostal v stratách a taktiež nikdy nie je možné použiť všetku energiu, lebo pri určitom napätí to odpojí regulácia. Okrem nabíjania z powerbanky som zahrnul do grafu aj kontrolné nabitie nabíjačkou od mobilu (1,55 A) a ako vidieť, priebeh nabíjania je porovnateľný.

Solárne nabíjanie

Solárne nabíjanie zabezpečujú polykryštalické fotovoltaické články Sunpower s celkovým výkonom 4,5 W a udávanou 22-percentnou efektivitou. Použitých je 18 článkov, každý s rozmerom 2,6 × 3,7 cm – t. j. celková plocha je okolo 170 cm². Pred niekoľkými rokmi testovaný Brunton Solaris i6 mal oveľa väčšiu plochu a výkon cca 6 W, takže efektivita technológie odvtedy výrazne stúpla.

Solárne články sú ukryté pod vyklápacím vekom, čo má viacero výhod – ochrana pred mechanickým poškodením pri transporte, raz tak veľká plocha ako základňa zariadenia a tiež ochrana batérie pred náhodnými krátkymi nabíjaniami, čo zbytočne míňajú nabíjacie cykly, ktorých má každý akumulátor obmedzené množstvo.

Podľa výrobcu je za ideálnych podmienok potrebných 11 hodín priameho slnečného svitu pre kompletné nabitie. Toto sa mi však dosiahnuť nepodarilo – nabíjal som počas slnečných jesenných dní a po 11 hodinách (v priebehu dvoch dní) bol Evoke nabitý na cca 50 % podľa ukazovateľa na zadnej strane zariadenia. V lete – najmä pre dlhší čas slnečného svitu – by to bolo asi lepšie.

Konektory a ukazovateľ stavu

Evoke je vybavený trojicou konektorov – dva výstupné USB a jeden vstupný microUSB. Vstupným možno powerbanku nabíjať priamo zo siete (max. 1,5 A) alebo z napájeného USB konektora na počítači. Doba nabíjania je podľa výrobcu v závislosti od zdroja v rozmedzí 6 - 12 hodín. Ja som powerbanku viackrát nabíjal nabíjačkou od mobilu (1,55 A) a trvalo to takmer presne 6 hodín. Na výstupe sú dva USB konektory, takže môžete napríklad nabíjať zároveň mobil a zároveň čelovku – napríklad túto. Konektory však nie sú identické – ľavý poskytuje prúd max. 2,1 A a pravý maximálne 1 A.

Na zadnej strane je štvordiódový ukazovateľ stavu akumulátora, ktorý sa aktivuje malým oranžovým tlačidlom. Každá dióda zodpovedá 25 % kapacity. Hneď vedľa je červená dióda, ktorá sa rozsvieti, keď solárne články nabíjajú akumulátor. Je to dobrá spätná väzba, či má nabíjanie zmysel, povedzme v zamračenom počasí. Škoda, že aj tento ukazovateľ nemá stupnicu. Dalo by sa tak optimalizovať umiestnenie.

V prvom rade musím povedať, že som všeobecne skeptický voči solárnym nabíjačkám v outdoore. Jednak pre nepomer medzi výkonom solárnych článkov voči energetickej náročnosti smartfónov a tiež pretože pre turistu je zriedkavo reálne, aby vedel počas túry zabezpečiť pre nabíjačku stály slnečný svit, či aspoň voľný výhľad na oblohu. Zavesiť na batoh zďaleka nestačí. Navyše prístup k elektrine v slovenských podmienkach nebýva problémom.

Nepochybne však existujú v outdoore situácie, kedy je solárna nabíjačka najlepšou možnosťou. Ak je to váš prípad a je pre vás dôležité môcť byť úplne off-grid na dlhší čas, nenechajte sa odradiť. Musíte však vedieť solárnu nabíjačku umiestniť tak, aby počas dňa zachytila čo najviac priameho slnečného svitu. Ak totiž viete žiť s obmedzeniami, ktoré majú všetky zariadenia tejto kategórie, Evoke má zaujímavé parametre, slušnú výbavu a kvalitné odolné vyhotovenie s krytím IPX4. Okrem toho sa dá využívať aj ako bežná powerbanka, hoci s vyššou hmotnosťou a rozmermi.