Extra

Rozhľadňa na brehu zdrže Hrušov pri Čunove

11. 11. 2016
Kamarát, ktorý sa rád túla okolo Dunaja mimo asfaltových cyklistických ciest, ma upozornil, že neďaleko Čunova, na brehu Dunaja, budujú rozhľadňu – pozorovateľňu vtáctva. Chcel som byť v sobotu na 14-tu hodinu v Petržalke, a tak som sa nemohol vybrať do Malých Karpát s partiou. Ráno dokonca pršalo, nuž som si povedal, že sa idem na pozorovateľňu pozrieť.

Odviezol som sa autobusom č. 91 na jeho konečnú v Čunove. Vrátil som sa kúsok ku kostolu a poza neho, ako aj futbalové ihrisko, som sa dostal na asfaltku popri odvodňovacom kanáli. Vybral som sa doprava k mostu cez kanál a za ním poza bufet Obrátka po asfaltke na veľké parkovisko. Od neho viedla doľava pomedzi riedke stromy štrková cestička. Doviedla ma k výbežku do Dunaja. Z jeho konca sa dobre pozerá na oba brehy zdrže Hrušov i hať Čunovo. Vrátil som sa na breh a po štrkovej cestičke som sa vrátil k asfaltke na hrádzi. Čoskoro sa však od nej doprava odkláňa lístím vysypaná cestička, ktorá ma dunajským lužným lesom priviedla k novopostavenej drevenej pozorovateľni vtáctva a vôbec všetkého, čo sa deje na zdrži Hrušov.

Od rozhľadne sa dá pokračovať po cestičke lesíkom k Rusovskému ramenu, kde pri bufete Pri Poldri sa dá prejsť na asfaltku popri odvodňovacom kanáli a z nej lesíkom doľava ku gaštanovej aleji a zastávke autobusu č. 91 v Rusovciach. Celá trasa trvá približne 2 hodiny a rozhľadňa je asi uprostred.

Pozorovateľňa vtáctva

Ide o celodrevenú stavbu s jednou plošinou, na ktorú sa do výšky asi 6 metrov stúpa po raz lomenom schodišti so zábradlím. Na hornej plošine s rozmermi približne 4 x 5 metrov sú dve lavice a drevený pultík, na ktorom snáď pribudne náučný plagát. Plošina sa nachádza nad úrovňou stromov a je z nej nerušený výhľad na celú zdrž Hrušov. Aj bez ďalekohľadu je zreteľne vidno galériu Danubiana, budovy Areálu vodných športov Čunovo a protiľahlý breh od Bajdel most po Sihoť, čiže modrú značku po brehu zdrže. A samozrejme množstvo vodného vtáctva, ktoré posedáva na kmeňoch stromov, zachytených o dno zdrže. Tiež je pekný pohľad na lode plávajúce Dunajom a dokonca som voľným okom zachytil padáky poháňajúce windsurfistov pri protiľahlom brehu.

Neviem, či je v pláne vybudovať ohnisko a lavičky dole pri rozhľadni, no je to pekné miesto a vcelku ľahko prístupné všetkým. Kto sa bude chcieť trošku potúlať okolím, ľahko naďabí na bobrie cestičky i ich kĺzačky do Dunaja.

Rozhľadňa na brehu zdrže Hrušov pri Čunove 13/11/16 15:57 6 príspevkov

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Prístrešok Raková Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti. 16/05/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Trek na Malý M´Goun (2) Pred piatimi dňami sme prileteli zo srdca Európy a nám sa to zdá byť strašne dávno. Zvykli sme si, že k životu mnohé veci zrazu nielenže nepotrebujeme, ale si na ne ani nespomenieme. Kopce, cez ktoré prechádzame, mi v mnohom, hlavne farebnosťou, pripomínajú Dúhové hory na Islande. Vytvorili sme fajn partiu, kde každý s každým dokáže kráčať zopár hodín a kecať. Došli sme pod Malý M´Goun a dúfame, že všetci bez nehody vystúpime na jeho vrchol a hlavne tiež zostúpime do základného tábora. 12/05/20 Miroslav Svítek Svet

Túra Hrebeňovka Javorníkov zo Žiliny Pôvodne som plánoval ísť na hrebeňovku Slanských vrchov, po ktorej dlhšie pokukujem, ale kvôli africkému moru ošípaných som nakoniec radšej pozmenil plány. Nechcel som ohroziť naše domáce prasce. Nemusel som ani dlho rozmýšľať a hneď som vedel, že náhradným plánom budú Javorníky. Pohorie cez týždeň celkom opustené so zaujímavými horskými lúkami a malými lazníckymi sídlami. dnes Pavel Forgáč Javorníky
Túra Na najvyšší kopec galantského okresu Počas veľkonočných sviatkov som si všimol, že na Hikingu nie je opis trasy, ktorá by ležala celá v galantskom okrese. Rozhodol som sa, že to napravím. Ale kam ísť, keď je v okrese také množstvo atraktívnych turistických cieľov? Vybral som sa na najvyšší kopec okresu, na Šalgočskú dvojtisícovku. včera Martin Knor Podunajsko
Túra Zo Soriškej planiny na vrch Možic Sedíme pod pancierovým pozorovacím zvonom, Lucia aj so svojimi miniatúrnymi kamzíkmi šplhá po strmej lúke a celé Júlske Alpy aj s jazerom Bohinj máme ako na dlani. Sme ohromení a prekvapení, že nenápadne vyzerajúce vrcholky, ktoré nás na mape zaujali predovšetkým lúkami, ponúkajú tak strhujúce výhľady doplnené o štipku vojenskej histórie. Na rozdiel od neďalekého Vogla sme si tu však nemuseli pomôcť lanovkou, ktorá malým deťom veľmi nesvedčí, a výlet si tak mohla naplno užiť aj 17-mesačná Lucia. 29/05/20 Jitka Švarcová Svet