Extra

Rozhľadňa na brehu zdrže Hrušov pri Čunove

11.11.16
Kamarát, ktorý sa rád túla okolo Dunaja mimo asfaltových cyklistických ciest, ma upozornil, že neďaleko Čunova, na brehu Dunaja, budujú rozhľadňu – pozorovateľňu vtáctva. Chcel som byť v sobotu na 14-tu hodinu v Petržalke, a tak som sa nemohol vybrať do Malých Karpát s partiou. Ráno dokonca pršalo, nuž som si povedal, že sa idem na pozorovateľňu pozrieť.

Odviezol som sa autobusom č. 91 na jeho konečnú v Čunove. Vrátil som sa kúsok ku kostolu a poza neho, ako aj futbalové ihrisko, som sa dostal na asfaltku popri odvodňovacom kanáli. Vybral som sa doprava k mostu cez kanál a za ním poza bufet Obrátka po asfaltke na veľké parkovisko. Od neho viedla doľava pomedzi riedke stromy štrková cestička. Doviedla ma k výbežku do Dunaja. Z jeho konca sa dobre pozerá na oba brehy zdrže Hrušov i hať Čunovo. Vrátil som sa na breh a po štrkovej cestičke som sa vrátil k asfaltke na hrádzi. Čoskoro sa však od nej doprava odkláňa lístím vysypaná cestička, ktorá ma dunajským lužným lesom priviedla k novopostavenej drevenej pozorovateľni vtáctva a vôbec všetkého, čo sa deje na zdrži Hrušov.

Od rozhľadne sa dá pokračovať po cestičke lesíkom k Rusovskému ramenu, kde pri bufete Pri Poldri sa dá prejsť na asfaltku popri odvodňovacom kanáli a z nej lesíkom doľava ku gaštanovej aleji a zastávke autobusu č. 91 v Rusovciach. Celá trasa trvá približne 2 hodiny a rozhľadňa je asi uprostred.

Pozorovateľňa vtáctva

Ide o celodrevenú stavbu s jednou plošinou, na ktorú sa do výšky asi 6 metrov stúpa po raz lomenom schodišti so zábradlím. Na hornej plošine s rozmermi približne 4 x 5 metrov sú dve lavice a drevený pultík, na ktorom snáď pribudne náučný plagát. Plošina sa nachádza nad úrovňou stromov a je z nej nerušený výhľad na celú zdrž Hrušov. Aj bez ďalekohľadu je zreteľne vidno galériu Danubiana, budovy Areálu vodných športov Čunovo a protiľahlý breh od Bajdel most po Sihoť, čiže modrú značku po brehu zdrže. A samozrejme množstvo vodného vtáctva, ktoré posedáva na kmeňoch stromov, zachytených o dno zdrže. Tiež je pekný pohľad na lode plávajúce Dunajom a dokonca som voľným okom zachytil padáky poháňajúce windsurfistov pri protiľahlom brehu.

Neviem, či je v pláne vybudovať ohnisko a lavičky dole pri rozhľadni, no je to pekné miesto a vcelku ľahko prístupné všetkým. Kto sa bude chcieť trošku potúlať okolím, ľahko naďabí na bobrie cestičky i ich kĺzačky do Dunaja.

Rozhľadňa na brehu zdrže Hrušov pri Čunove 13/11/16 15:57 6 príspevkov

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. dnes Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. 16/08/19 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)