Extra

Rozhľadňa na brehu zdrže Hrušov pri Čunove

11.11.16
Kamarát, ktorý sa rád túla okolo Dunaja mimo asfaltových cyklistických ciest, ma upozornil, že neďaleko Čunova, na brehu Dunaja, budujú rozhľadňu – pozorovateľňu vtáctva. Chcel som byť v sobotu na 14-tu hodinu v Petržalke, a tak som sa nemohol vybrať do Malých Karpát s partiou. Ráno dokonca pršalo, nuž som si povedal, že sa idem na pozorovateľňu pozrieť.

Odviezol som sa autobusom č. 91 na jeho konečnú v Čunove. Vrátil som sa kúsok ku kostolu a poza neho, ako aj futbalové ihrisko, som sa dostal na asfaltku popri odvodňovacom kanáli. Vybral som sa doprava k mostu cez kanál a za ním poza bufet Obrátka po asfaltke na veľké parkovisko. Od neho viedla doľava pomedzi riedke stromy štrková cestička. Doviedla ma k výbežku do Dunaja. Z jeho konca sa dobre pozerá na oba brehy zdrže Hrušov i hať Čunovo. Vrátil som sa na breh a po štrkovej cestičke som sa vrátil k asfaltke na hrádzi. Čoskoro sa však od nej doprava odkláňa lístím vysypaná cestička, ktorá ma dunajským lužným lesom priviedla k novopostavenej drevenej pozorovateľni vtáctva a vôbec všetkého, čo sa deje na zdrži Hrušov.

Od rozhľadne sa dá pokračovať po cestičke lesíkom k Rusovskému ramenu, kde pri bufete Pri Poldri sa dá prejsť na asfaltku popri odvodňovacom kanáli a z nej lesíkom doľava ku gaštanovej aleji a zastávke autobusu č. 91 v Rusovciach. Celá trasa trvá približne 2 hodiny a rozhľadňa je asi uprostred.

Pozorovateľňa vtáctva

Ide o celodrevenú stavbu s jednou plošinou, na ktorú sa do výšky asi 6 metrov stúpa po raz lomenom schodišti so zábradlím. Na hornej plošine s rozmermi približne 4 x 5 metrov sú dve lavice a drevený pultík, na ktorom snáď pribudne náučný plagát. Plošina sa nachádza nad úrovňou stromov a je z nej nerušený výhľad na celú zdrž Hrušov. Aj bez ďalekohľadu je zreteľne vidno galériu Danubiana, budovy Areálu vodných športov Čunovo a protiľahlý breh od Bajdel most po Sihoť, čiže modrú značku po brehu zdrže. A samozrejme množstvo vodného vtáctva, ktoré posedáva na kmeňoch stromov, zachytených o dno zdrže. Tiež je pekný pohľad na lode plávajúce Dunajom a dokonca som voľným okom zachytil padáky poháňajúce windsurfistov pri protiľahlom brehu.

Neviem, či je v pláne vybudovať ohnisko a lavičky dole pri rozhľadni, no je to pekné miesto a vcelku ľahko prístupné všetkým. Kto sa bude chcieť trošku potúlať okolím, ľahko naďabí na bobrie cestičky i ich kĺzačky do Dunaja.

Rozhľadňa na brehu zdrže Hrušov pri Čunove 13/11/16 15:57 6 príspevkov

Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. 22/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina

Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. včera Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe. 16/01/20 Soňa Mäkká Svet