Rada

Ako vyrobiť pásy na bežky

07.03.07
Pozná to asi každý bežkár - nech voskuje ako voskuje, do strmého kopca to podšmykuje. Môžeme sa však inšpirovať skialpinistami a skúsiť to so stúpacími pásmi. Kúpiť ich však je takmer nemožné a vyrobiť nie príliš tažké. Prinášame Vám návod, ako na to.

Možno znie myšlienka svojpomocnej výroby stúpacích pásov pre bežky odvážne. Je to však úplná hračka, ktorú zvládne každý priemerne zdatný kutil. Začneme kúpou skialpinistických stúpacích pásov. Ideálna je metrovina, pretože pásy sú úplne rovné a získame presne toľko materiálu, koľko potrebujeme a navyše je aj cena priaznivejšia. Pásy v tejto forme sú dostupné v každej lepšej outdoorovej predajni. Zvolíme bežnú šírku 65 mm a dĺžka nech zodpovedá dĺžke bežiek + 5 cm.

Na ochrannej fólii, ktorá je nalepená na pás, si treba vymerať stred a vyznačiť ho liehovou fixkou. Samozrejme po dĺžke. Pevnejšími a hlavne ostrými veľkými nožnicami pás prestrihneme, čím získame dva rovnaké pásy o šírke vhodnej na bežky.

Antikorová špica z bicyklového kolesa poslúži na výrobu háčikov, ktoré budú slúžiť pre fixáciu pásu na konci lyže. Treba ju vhodne pozohýbať do tvaru písmena T (viď obrázky). Háčik následne vsunieme do diery, ktorú vyrežeme 5 cm od konca pásu v strede. Pás už len ohneme tak, aby sa lepidlom koniec zafixoval (viď obrázky). Spodná časť pásov je hotová.

Hornú časť pásov vyrobíme zo štyroch kovových krúžkov – pre istotu dva na každý pás. Priemer krúžkov by sa mal približne rovnať šírke pásov (v našom prípade cca 2,5 cm). Dobre poslúži krúžok na kľúče alebo niečo podobné, ideálne z nehrdzavejúceho materiálu. Krúžok navlečieme na prednu časť pasu a zaistime prelepením päť centimetrového kúska pásu. Cez krúžok následne prevlečieme gumu – napríklad o-krúžok alebo dva centimetre široký odrezok z bicyklovej duše. Doň zas upevníme ďalší krúžok, ktorým budeme pripínať pás k špičke lyže.

Pri tvorbe pásov treba mať na mysli, že pás po osadení na lyžu by nemal byť príliš napnutý, pretože potom by mal tendenciu skĺzavať. Treba si uvedomiť, že na lyži drží prostrednictvom lepidla, nie napnutím ani pomocou predného a zadného uchytenia. V prípade, ak by zadný háčik vypadával, možno vyrezať v lyži malú drážku, ako to býva na skialpových lyžiach. Nerobte to však, kým je lyža v záruke – takýto zázah by mohol byť prekážkou pri prípadnej reklamácii.

Želáme veľa úspechov s novými pásmi.

Pozn.: Ďakujeme Ferovi Harušincovi (harusinec@centrum.sk) za zaslané fotografie aj jeho popis z fóra, na ktorého základe vznikol tento článok.

Ako vyrobiť pásy na bežky 28/05/11 19:36 13 príspevkov

Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem. 17/07/19 Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Vyskúšali sme jedlo na cesty Adventure Menu Možností stravovania na horách je mnoho. Niekto zámerne vyberá túry tak, aby ich súčasťou boli horské chaty a tam sa aj prestravujú. Kto však uprednostňuje menej frekventované trasy, musí si so sebou vziať jedlo. Niekomu stačí chlieb a k tomu niečo na studeno, druhým extrémom je nosenie surovín a varenie v ešuse. Lenivší sa však môžu chutne najesť, hoci sa im variť nechce, no vifonka nespĺňa ich kritériá. Doposiaľ sme z tejto kategórie vyskúšali lyofilizovanú stravu viacerých výrobcov – teda dehydrovanú vymrazovaním. Tentoraz sa nám však dostal do rúk produkt, ktorý je hotový, netreba doň liať horúcu vodu, stačí ohriať a jesť. Vyrábajú ho v Čechách a volá sa AdventureMenu. 10/07/19 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Podcast Prírodný turizmus v Poloninách a vo Vysokých Tatrách Je to zatiaľ okrajový žáner na Slovensku. Prírodný turizmus však môže ponúknuť úplne odlišný pohľad na túru. Nejde o kilometre, výškové metre, výhľady, či športový výkon. Na relatívne krátkej vzdialenosti strávite dlhší čas a bližšie ho spoznáte. V tomto dieli podcastu HIKING.SK sa s našou šéfredaktorkou rozprávame o jej výletoch v Poloninách a vo Vysokých Tatrách. 21/06/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. dnes Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. včera Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky