Rada Ako vyrobiť pásy na bežky

Pozná to asi každý bežkár - nech voskuje ako voskuje, do strmého kopca to podšmykuje. Môžeme sa však inšpirovať skialpinistami a skúsiť to so stúpacími pásmi. Kúpiť ich však je takmer nemožné a vyrobiť nie príliš tažké. Prinášame Vám návod, ako na to.

Možno znie myšlienka svojpomocnej výroby stúpacích pásov pre bežky odvážne. Je to však úplná hračka, ktorú zvládne každý priemerne zdatný kutil. Začneme kúpou skialpinistických stúpacích pásov. Ideálna je metrovina, pretože pásy sú úplne rovné a získame presne toľko materiálu, koľko potrebujeme a navyše je aj cena priaznivejšia. Pásy v tejto forme sú dostupné v každej lepšej outdoorovej predajni. Zvolíme bežnú šírku 65 mm a dĺžka nech zodpovedá dĺžke bežiek + 5 cm.

Na ochrannej fólii, ktorá je nalepená na pás, si treba vymerať stred a vyznačiť ho liehovou fixkou. Samozrejme po dĺžke. Pevnejšími a hlavne ostrými veľkými nožnicami pás prestrihneme, čím získame dva rovnaké pásy o šírke vhodnej na bežky.

Antikorová špica z bicyklového kolesa poslúži na výrobu háčikov, ktoré budú slúžiť pre fixáciu pásu na konci lyže. Treba ju vhodne pozohýbať do tvaru písmena T (viď obrázky). Háčik následne vsunieme do diery, ktorú vyrežeme 5 cm od konca pásu v strede. Pás už len ohneme tak, aby sa lepidlom koniec zafixoval (viď obrázky). Spodná časť pásov je hotová.

Hornú časť pásov vyrobíme zo štyroch kovových krúžkov – pre istotu dva na každý pás. Priemer krúžkov by sa mal približne rovnať šírke pásov (v našom prípade cca 2,5 cm). Dobre poslúži krúžok na kľúče alebo niečo podobné, ideálne z nehrdzavejúceho materiálu. Krúžok navlečieme na prednu časť pasu a zaistime prelepením päť centimetrového kúska pásu. Cez krúžok následne prevlečieme gumu – napríklad o-krúžok alebo dva centimetre široký odrezok z bicyklovej duše. Doň zas upevníme ďalší krúžok, ktorým budeme pripínať pás k špičke lyže.

Pri tvorbe pásov treba mať na mysli, že pás po osadení na lyžu by nemal byť príliš napnutý, pretože potom by mal tendenciu skĺzavať. Treba si uvedomiť, že na lyži drží prostrednictvom lepidla, nie napnutím ani pomocou predného a zadného uchytenia. V prípade, ak by zadný háčik vypadával, možno vyrezať v lyži malú drážku, ako to býva na skialpových lyžiach. Nerobte to však, kým je lyža v záruke – takýto zázah by mohol byť prekážkou pri prípadnej reklamácii.

Želáme veľa úspechov s novými pásmi.

Pozn.: Ďakujeme Ferovi Harušincovi (harusinec@centrum.sk) za zaslané fotografie aj jeho popis z fóra, na ktorého základe vznikol tento článok.