Sedlo Besník pod Kozovcom

16.12.16
Sedlo Besník tvorí dôležité pomedzie medzi stredným a východným Slovenskom, medzi Banskobystrickým a Košickým krajom, medzi regiónmi Spiša a Gemera (Horehronie), medzi pohoriami Nízke Tatry, Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj) a Stolickými vrchmi, medzi povodiami Hrona a Hnilca (Hornád), medzi katastrami (chotármi) Telgártu a Dobšinej a medzi národným parkami Slovenský raj, Muránska planina a Nízke Tatry.

• z Telgártu (vlak, bus) po červenej značke (Cesta hrdinov SNP - E8) cez prameň Hrona a sedlo Besník ku krížu pod Kozovcom za cca 1.00 h,
  • z Pustého Poľa (bus) bez značky cez sedlo Besník ku krížu pod Kozovcom za cca 1.00 h,
  • od ranča pod Ostrou skalou (bus) cez Spišskú dolinu cez sedlo Besník ku krížu pod Kozovcom za cca 1.30 h,
  • z Čuntavy (Chata KST Dobšiná - Rita) po červenej značke (Cesta hrdinov SNP - E8) ku krížu pod Kozovcom za cca 0.45 h,
  • z Rejdovej (bus) cez sedlo Nemýtnik po žltej značke a východným traverzom vrchu Trsteník (Trestník) cez rázc. pred Čuntavou po červenej značke (Cesta hrdinov SNP - E8) ku krížu pod Kozovcom za cca 4.15 h.

Na krížnych cestách (kríž pod Kozovcom) postavila Oblastná organizácia cestovného ruchu Slovenský raj a Spiš typizovaný drevený prístrešok v rámci budovania turistickej infraštruktúry na území Národného parku Slovenský raj. Rovnaké prístrešky a drevené lavičky nájdeme na viacerých miestach oblasti, no besiedka pri sedle Besník má krásnu polohu. A ešte krajší výhľad na kráľovnú slovenský hôr - na Kráľovou hoľu i Kráľovu skalu od východu.

Altánok tvorí jednoduchá drevená konštrukcia - štyri koly, na ktorých je doštená sedlová strecha. Závetrie tvorí len čiastočne jedna stena, kde je umiestnená turistická mapa. Škoda, že chýba minimálne ešte jedna plná stena, lebo prístrešok stojí na veternom mieste. V prípade núdzového nocľahu je potrebné pripevniť na bok celtu na vytvorenie závetria. Na bivak je možné využiť veľký stôl alebo zem tvorenú udupanou hlinou (zvyšky trávy). Škoda, že nie je využitý podkrovný priestor ako v prípade blízkeho prístreška pod Strmou prťou.

Najbližším upraveným prameňom je výver riečky Hron západne od sedla Besník (cca 2 km západne smer Telgárt) pri štátnej ceste I/66. Najbližším vodným tokom je Spišský potok, ktorý pramení pod Tresníkom (Trsteník) 2,7 km južne od prístreška. Jeho bezmenný ľavostranný prítok spod sedla Besník je najbližšie dostupný severozápadne od prístreška, čo je k neupravenému prameništu vzdušnou čiarou približne 700 metrov cez lúku a smrekový lesík.

Autori fotografií: Juraj Mucha a Tomáš Trstenský

Sedlo Besník pod Kozovcom 18/12/16 16:06 7 príspevkov

Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky
Bivak Táborisko Pustka pod Svinským hrbom Hnilecké vrchy síce nepatria k častým cieľom hrebeňovkárov, ale možnosť táborenia určite poteší. Zároveň ide o vďačnú oblasť pre tulákov v severnej časti Volovských vrchov, ktoré nie sú poznačené masívnou ťažbou dreva ako zvyšok pohoria. 06/07/19 Tomáš Trstenský Volovské vrchy
Prístrešok Gelnica - Turzovské kúpele V mestskej časti Gelnice - Tuzov sa rozprestiera areál niekdajších kúpeľov. Dnes kúpele tvoria prevažne chátrajúce objekty s výnimkou pár súkromných objektov, ktoré sa podarilo zachrániť pred zánikom. Ide o obľúbené výletné miesto Gelničanov s viacerými vychádzkovými trasami. No i pre vandrákov majú čo ponúknuť. V kúpeľnom lesoparku sa nachádzajú dva prístrešky. 13/04/19 Tomáš Trstenský Volovské vrchy

Túra Lavanttaler Alpen - Koralpe a Saualpe Keď chodievam Rakúskom po diaľnici A2 na juh, na hranici medzi Štajerskom a Korutánskom obdivujem vysokú horu. Volá sa Koralpe a patrí do pohoria Lavanttaler Alpen. Začiatkom júna bolo v Hochschwabe veľa snehu, preto som sa o týždeň vybral práve sem. Na oblých kopcoch ležiacich o voľačo južnejšie snáď už sneh nebude. Jeden deň strávim v Koralpe a druhý prejdem o voľačo nižšie Saualpe. dnes Martin Knor Svet
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. včera Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko

Sedlo Besník pod Kozovcom 18/12/16 16:06 7 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: sedlo Besník pod Kozovcom (Malý Trestník)

• núdzovo v prístrešku 1 - 3 ľudia s vlastnými karimatkami a spacími vakmi

• prameň Hrona, bezmenný ľavostranný prítok Spišského potoka pod sedlom Besník na severnej strane

• Telgárt (vlak, bus) - sedlo Besník (červená značka E8)