Sedlo Besník pod Kozovcom

16.12.16
Sedlo Besník tvorí dôležité pomedzie medzi stredným a východným Slovenskom, medzi Banskobystrickým a Košickým krajom, medzi regiónmi Spiša a Gemera (Horehronie), medzi pohoriami Nízke Tatry, Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj) a Stolickými vrchmi, medzi povodiami Hrona a Hnilca (Hornád), medzi katastrami (chotármi) Telgártu a Dobšinej a medzi národným parkami Slovenský raj, Muránska planina a Nízke Tatry.

• z Telgártu (vlak, bus) po červenej značke (Cesta hrdinov SNP - E8) cez prameň Hrona a sedlo Besník ku krížu pod Kozovcom za cca 1.00 h,
  • z Pustého Poľa (bus) bez značky cez sedlo Besník ku krížu pod Kozovcom za cca 1.00 h,
  • od ranča pod Ostrou skalou (bus) cez Spišskú dolinu cez sedlo Besník ku krížu pod Kozovcom za cca 1.30 h,
  • z Čuntavy (Chata KST Dobšiná - Rita) po červenej značke (Cesta hrdinov SNP - E8) ku krížu pod Kozovcom za cca 0.45 h,
  • z Rejdovej (bus) cez sedlo Nemýtnik po žltej značke a východným traverzom vrchu Trsteník (Trestník) cez rázc. pred Čuntavou po červenej značke (Cesta hrdinov SNP - E8) ku krížu pod Kozovcom za cca 4.15 h.

Na krížnych cestách (kríž pod Kozovcom) postavila Oblastná organizácia cestovného ruchu Slovenský raj a Spiš typizovaný drevený prístrešok v rámci budovania turistickej infraštruktúry na území Národného parku Slovenský raj. Rovnaké prístrešky a drevené lavičky nájdeme na viacerých miestach oblasti, no besiedka pri sedle Besník má krásnu polohu. A ešte krajší výhľad na kráľovnú slovenský hôr - na Kráľovou hoľu i Kráľovu skalu od východu.

Altánok tvorí jednoduchá drevená konštrukcia - štyri koly, na ktorých je doštená sedlová strecha. Závetrie tvorí len čiastočne jedna stena, kde je umiestnená turistická mapa. Škoda, že chýba minimálne ešte jedna plná stena, lebo prístrešok stojí na veternom mieste. V prípade núdzového nocľahu je potrebné pripevniť na bok celtu na vytvorenie závetria. Na bivak je možné využiť veľký stôl alebo zem tvorenú udupanou hlinou (zvyšky trávy). Škoda, že nie je využitý podkrovný priestor ako v prípade blízkeho prístreška pod Strmou prťou.

Najbližším upraveným prameňom je výver riečky Hron západne od sedla Besník (cca 2 km západne smer Telgárt) pri štátnej ceste I/66. Najbližším vodným tokom je Spišský potok, ktorý pramení pod Tresníkom (Trsteník) 2,7 km južne od prístreška. Jeho bezmenný ľavostranný prítok spod sedla Besník je najbližšie dostupný severozápadne od prístreška, čo je k neupravenému prameništu vzdušnou čiarou približne 700 metrov cez lúku a smrekový lesík.

Autori fotografií: Juraj Mucha a Tomáš Trstenský

Sedlo Besník pod Kozovcom 18/12/16 16:06 7 príspevkov

Útulňa Barborka na Lenivej Výstavba na Lenivej sa nedávno "preslávila" stavebnou aktivitou armádneho generála. Na mieste niekdajšej vojenskej chaty Barbora sa rozhodol postaviť súkromný rekreačný objekt. Aby sa upokojil rozruch okolo kontroverznej výstavby na území Národného parku Nízke Tatry, tak generál pre verejnosť vybudoval v sedle Lenivej malú turistickú útulňu Barborka. 28/03/20 Tomáš Trstenský Nízke Tatry
Túra Via Dinarica (3) – planina Visočica a Treskavica Putovanie ľudoprázdnymi balkánskymi horami pokračuje. Opúšťame planinu Bjelašnica a mostom cez Rakitnicu prechádzame do pohoria Visočica. Nedržíme sa kŕčovite trasy magistrály. Via Dinarica zabočí k horskej osade Bobovica a my pokračujeme po asfaltke do dedinky Tušila. Prechádzame jej jednotlivými osadami, až zakotvíme v susedstve turistickej chaty Vrela. Nasledujúce dve noci kotvíme v penzióne Visočica. 25/03/20 Tomáš Trstenský Svet
Prístrešok Jánske táborisko Oravská Polhora Oravská Polhora ako naša najsevernejšia obec je vhodným východiskom (cieľom) pri prechode hlavného hrebeňa Oravských Beskýd. Ak zvolíte neskorý nástup na hrebeňovku, tak mám pre vás tip na prvý nocľah v blízkosti horného konca rozsiahlej goralskej obce. 21/03/20 Tomáš Trstenský Oravské Beskydy

Túra Skalnatá cez Vidlárovú dolinu Tohtoročná zima je skromná na sneh na celom Slovensku, nielen v Malých Karpatoch. Kým vo vyšších horách vládne v januári aspoň krásne slnečné počasie, nižšie polohy majú na jednej strane smolu, že sú celé dni zahalené v hustej hmle, no na druhej strane od asi 400 m vládnu aj tu zimné podmienky. Na zemi sa nachádza pár centimetrov snehu, ktorý je zmiešaný s námrazou padajúcou z omrznutých stromov. Takúto tajomnú náladu mám v Malých Karpatoch rád. dnes Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Túra Zimný vodopád Skok s deťmi Zima 2019/2020 veľmi neoplýva snehom a ak už niekde sneží, spravidla inde, než sa práve nachádzame. Aj preto sa tešíme, keď nás začiatkom jarných prázdnin vítajú zasnežené Vysoké Tatry. A keďže ďalšie dni majú byť teploty až do plus ôsmich stupňov, neváhame a napriek únave z neskorého nočnému príchodu nasledujúce ráno hneď vyrážame na túru. včera Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Kalvária nad Kysuckým Lieskovcom V článku by som rada upozornila na milé dielko - Kalváriu nad Kysuckým Lieskovcom, ktorá je celá umiestnená v prírode a je dobrým tipom pre vychádzku s deťmi, priateľmi alebo širšou rodinou. Dávnejšie, v roku 1995 bola nad Kysuckým Lieskovcom v lokalite s názvom Rovne postavená murovaná kaplnka Panny Márie. Pričinil sa o to miestny turistický klub, ktorý sa zameriava aj na vysokohorskú turistiku. Neskôr, v roku 2013 tu pribudla aj kalvária, ktorej posledné zastavenie stojí pri spomínanej kaplnke. A práve na kalváriu sme boli zvedaví. Prechádzku zastaveniami na asi 1,5 kilometri dlhom úseku zvládnu všetky vekové kategórie. My sme tu strávili milé nedeľné poobedňajšie dve hodinky. včera Jana Bílešová Kysucká vrchovina

Sedlo Besník pod Kozovcom 18/12/16 16:06 7 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: sedlo Besník pod Kozovcom (Malý Trestník)

• núdzovo v prístrešku 1 - 3 ľudia s vlastnými karimatkami a spacími vakmi

• prameň Hrona, bezmenný ľavostranný prítok Spišského potoka pod sedlom Besník na severnej strane

• Telgárt (vlak, bus) - sedlo Besník (červená značka E8)