Chata

Kmínek

14.01.17
Neďaleko od horského a hraničného priechodu Bumbálka sa nachádza niekoľko horských chát s možnosťou občerstvenia a ubytovania a jednou z nich je Chata Kmínek. Leží vo výške 872 m priamo na hranici ČR a SR. Prvé turistické objekty tu po roku 1918 postavili František a Vincent Kmínkovci. K objektu krčmy pristavil v roku 1948 Vincent Kmínek ubytovaciu časť. V roku 1990 sa tu mal stavať nový hotel, no k jeho realizácii nedošlo. Terajšia chata mala slúžiť ako ubytovňa pre robotníkov a následne mala byť zbúraná. Chvalabohu k tomu nedošlo a od roku 1996 je v súkromných rukách, majiteľ Robo Gajdoš ju zrekonštruoval a neustále ju rozširuje.

Na chatu sa dá dostať z viacerých smerov. Od železničnej stanice v Makove po modrej značke. Po tejto ceste je aj jediný prístup autom, avšak druhú polovicu cesty odporúčam len majiteľom terénnych áut. Osobným autom sa dá vyviezť po asfaltovej ceste do časti Potok a odtiaľto treba pokračovať peši.

Z Makova do sedla nad Bitalovcami vedie niekoľko ďalších značených turistických trás a zo sedla je to sem len pár minút chôdze. Ďalšou možnosťou je prístup z Vysokej nad Kysucou, z časti Vyšný Kelčov, kde je k dispozícii niekoľko turisticky značených trás – červená hrebeňovka po CZ/SK hranici, červená od kostola cez osadu Gabláse alebo modrá od kostola cez osadu Skala.

Vedie sem aj zelená značka od železničnej stanice v Nižnom Kelčove. Najjednoduchší prístup je zo sedla Bumbálka, kam sa dostanete po ceste E442, ktorá spája Slovenskú a Českú republiku. Od parkoviska je to asi 3,5 km spevnenou lesnou cestou po červenej značke. V zime vie chatár zabezpečiť odtiaľto dopravu batožiny alebo osôb snežným skútrom, prípadne rolbou. V lete sa dá dohodnúť na odvoze terénnym autom. Peší prístup je však nenáročný a za odmenu dostanete výhľady na najvyššie kopce Moravsko-sliezskych Beskýd.

Ubytovanie

Na chate je k dispozícii 36 lôžok v dvoch kategóriách ubytovania. V prvej kategórii sú 4- a 5-lôžkové izby so spoločných sociálnym zariadením. Cena 6,50 € v letnej a 8,- € v zimnej sezóne je veľmi priateľská.

V druhej kategórii sú dve dvojposteľové izby so sociálnym zariadením, sprchou a TV. Cena je 11,- € v lete, resp. 12,50 € v zime. Príplatok za ubytovanie iba na 1 deň je 0,70 €. Na chate sa dá platiť českými korunami aj eurom.

Prevádzka a služby

Chata je otvorená sezónne, mimo sezóny cez víkend alebo podľa dohody s chatárom. Na prízemí sa nachádza jedáleň a bar, pred nimi je ďalšia miestnosť so sedením, detský kútik a stolový futbal. O domácu stravu sa stará chatár spolu s manželkou. Výber jedál je pestrý, nemusíte mať strach ani z halušiek (po jednej negatívnej skúsenosti z Terchovej si slovenské národné jedlo objednávam radšej len veľmi sporadicky). Na raňajky je ponuka asi 11-tich jedál od miešaných vajíčok, cez omeletu, klobásu, párky až po toasty so šunkou a syrom.

Pri chate sa nachádza detské ihrisko a lyžiarsky vlek s dĺžkou 300 m. Zaujímavosťou je bazén, ktorý sa nachádza na moravskej strane hranice, takže ak by došlo medzi našimi krajinami k nejakému problému, z chaty do bazéna by ste museli absolvovať pasovú kontrolu. Majú tu kúpaciu kaďu, v ktorej si môžete zregenerovať telo po turistike vo vode s teplotou 38 - 41 °C.

Pre milovníkov zimnej turistiky je v zime k dispozícii niekoľko bežkárskych trás, v lete si na svoje prídu turisti aj cyklisti.

Webová stránka chaty

Kmínek 09/05/19 20:12 14 príspevkov

Túra Z Koniakowa do Wisły – Czarne Keď sa opäť naskytla príležitosť navštíviť poľské Sliezske Beskydy (Beskid Ślaski), nezaváhal som ani na minútu a hneď som sa nahlásil, aby mi nevyfúkli miesto v autobuse. Tak ako už predchádzajúcich 16 rokov, aj tento rok zorganizovali turisti z PTTK Wisła turistickú akciu „K prameňom Wisly“. Tento rok usporiadatelia zvolili za cieľ pochodu „Karczmu Drewutnia“ v miestnej časti mesta Wisła – Czarne. Ale sem si to musíme najskôr odkráčať. 07/05/19 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy, Poľsko
Túra Vláčikom na Plavecký hrad Alebo presnejšie do Plaveckého Podhradia a na hrad už po svojich. Od jari kujeme plány, že sa vláčikom-Zahoráčikom niekedy zvezieme a zároveň vyrazíme na túru do Malých Karpát. Motorový vlak jazdí druhú sezónu po už takmer zaniknutej trati od konca apríla do polovice októbra počas víkendov a sviatkov. Spája Záhorskú Ves s Plaveckým Podhradím a od prípojných vlakov z Bratislavy alebo od Kútov je naň možné prestúpiť v Zohore. Okrem motorovej jednotky, ktorá premáva celoročne denne na trati Zohor – Záhorská Ves, má však zaradený špeciálny vozeň na prepravu bicyklov. 03/01/19 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Recenzia Peter Wohlleben – Sprievodca lesom Knihu mi podsunul kamarát Juro so slovami: „Mám pre teba dobré čítanie.“ Najskôr asi mesiac nedotknute ležala medzi ostatnými knihami na nočnom stolíku, no keď som ju otvoril, zistil som, že to ma veru bude baviť. Autor je síce Nemec, ale poznatky z jeho knihy sa dajú aplikovať aj pre našu krajinu. Z každej stránky cítiť, že Wohlleben je skutočný milovník lesa a vo svojej knihe sa delí s čitateľom zábavnou formou a v prepojení s praxou o svoje zážitky z lesa. 17/10/18 Zdeno Vasilišin Mapy a knihy

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! včera Danka Tomášiková Nízke Tatry

Kmínek 09/05/19 20:12 14 príspevkov
    • Západné Beskydy - Turzovská vrchovina v sedle medzi vrchmi Korytové (882 m) a Kykula / Beskyd (876 m)

• 36 lôžok

• Sezónna, mimo sezóny cez víkendy, príp. po dohode s chatárom

• Vodovod v objekte

• Cena
    • 6,50 - 11,00 € / človekonoc

• info@chata-kminek.sk, +421 905 815 190 (SR), +420 606 568 201 (ČR), http://chata-kminek.sk

• Vlakom alebo busom z Makova, Nižného Kelčova, busom z Vyšného Kelčova, autom - parkovanie na Bumbálke

• vonkajší bazén, kúpacia kaďa, lyžiarsky vlek, bežecké trasy