Správa Medvede už nespia

Myslíte si, že medvede ešte sladko spia vo svojich brlohoch a vy sa môžete túlať bez obáv z toho, že by ste ich stretli? Omyl! Medvede v Západných, Nízkych Tatrách i na Poľane sú už hore. Zistili to pracovníci Spoločnosti pre výskum, vzdelávanie a spolužitie s prírodou (SWS) pri terénnom výskume. Podľa riaditeľa Správy TANAPu sú medvede hore aj v Pieninách.

V Západných Tatrách pracovníci SWS našli vo výške 900-1000 m n.m. stopy staré pár dní. Stopy zanechali dva medvede, z ktorých jeden z nich bol pomerne veľký. Deň predtým sa našli aj čerstvé stopy na okraji Nízkych Tatier vo výške cca 600 m n.m. medzi obcami Liptovský Ján a Liptovský Hrádok. Robin Rigg, zoloóg z SWS a vedúci Projektu BEARS predpokladá, že v tomto prípade bol medveď prilákaný krmivom pre zver, ktoré tam nasypali poľovníci.

Informáciu o medveďoch v Západných Tatrách nám potvrdil aj nový riaditeľ Správy Tatranského národného parku Pavol Majko: „Našli sme stopy medveďov v Západných Tatrách, ja som tiež predvčerom (7.3.2007, pozn. red.) videl stopovú dráhu v Pieninách. Oteplenie spôsobilo, že medvede sú už hore. Na druhej strane je už marec a zo zoologického hľadiska nie je nič neobvyklé, že medvede už nespia a hľadajú si potravu.“ Podľa Pavla Majka sa medvede nachádzajú v hornej hranici lesa.

Medvedicu s mláďatami spozorovali 17. februára na Poľane, a už v polovici januára a februára boli aktívne medvede vo Východných Karpatoch. Je možné, že niektoré sú hore a kŕmia sa skoro celú zimu. Podľa SWS sa teraz môžete s medveďom stretnúť od Bielych až po Východné Karpaty.

Turisti sa však nemusia obávať zvýšenej nervozity medveďov kvôli tomu, že sa nevyspali. Podľa Robina Rigga zo SWS medvede v zime nespia kvôli únave. Hlavným účelom zimného spánku medveďov je pravdepodobne redukcia telesnej energie kvôli nedostatku potravy počas zimy. Potravy bolo počas tejto zimy viac a medvede sa mohli kŕmiť, teda sa prispôsobili počasiu a nepotrebovali taký spánok, aký počas tuhej zimy.

P.S. V blízkej budúcnosti prinesieme článok o tom, čo robiť pri stretnutí s medveďom.

autor fotografie: Robin Rigg, SWS projekt BEARS
viac info o medvedoch: www.medvede.sk