Medvede už nespia

12.03.07
Myslíte si, že medvede ešte sladko spia vo svojich brlohoch a vy sa môžete túlať bez obáv z toho, že by ste ich stretli? Omyl! Medvede v Západných, Nízkych Tatrách i na Poľane sú už hore. Zistili to pracovníci Spoločnosti pre výskum, vzdelávanie a spolužitie s prírodou (SWS) pri terénnom výskume. Podľa riaditeľa Správy TANAPu sú medvede hore aj v Pieninách.

V Západných Tatrách pracovníci SWS našli vo výške 900-1000 m n.m. stopy staré pár dní. Stopy zanechali dva medvede, z ktorých jeden z nich bol pomerne veľký. Deň predtým sa našli aj čerstvé stopy na okraji Nízkych Tatier vo výške cca 600 m n.m. medzi obcami Liptovský Ján a Liptovský Hrádok. Robin Rigg, zoloóg z SWS a vedúci Projektu BEARS predpokladá, že v tomto prípade bol medveď prilákaný krmivom pre zver, ktoré tam nasypali poľovníci.

Informáciu o medveďoch v Západných Tatrách nám potvrdil aj nový riaditeľ Správy Tatranského národného parku Pavol Majko: „Našli sme stopy medveďov v Západných Tatrách, ja som tiež predvčerom (7.3.2007, pozn. red.) videl stopovú dráhu v Pieninách. Oteplenie spôsobilo, že medvede sú už hore. Na druhej strane je už marec a zo zoologického hľadiska nie je nič neobvyklé, že medvede už nespia a hľadajú si potravu.“ Podľa Pavla Majka sa medvede nachádzajú v hornej hranici lesa.

Medvedicu s mláďatami spozorovali 17. februára na Poľane, a už v polovici januára a februára boli aktívne medvede vo Východných Karpatoch. Je možné, že niektoré sú hore a kŕmia sa skoro celú zimu. Podľa SWS sa teraz môžete s medveďom stretnúť od Bielych až po Východné Karpaty.

Turisti sa však nemusia obávať zvýšenej nervozity medveďov kvôli tomu, že sa nevyspali. Podľa Robina Rigga zo SWS medvede v zime nespia kvôli únave. Hlavným účelom zimného spánku medveďov je pravdepodobne redukcia telesnej energie kvôli nedostatku potravy počas zimy. Potravy bolo počas tejto zimy viac a medvede sa mohli kŕmiť, teda sa prispôsobili počasiu a nepotrebovali taký spánok, aký počas tuhej zimy.

P.S. V blízkej budúcnosti prinesieme článok o tom, čo robiť pri stretnutí s medveďom.

autor fotografie: Robin Rigg, SWS projekt BEARS
viac info o medvedoch: www.medvede.sk

Medvede už nespia 28/05/19 12:05 411 príspevkov

Túra Náučným chodníkom na Hundsheimer Berg s deťmi Na jeseň sme u našich rakúskych susedov objavili úžasné výhľadové miesta na kopci Hundsheimer Berg, najvyššom vrchole Hainburských vrchov, ktoré patria ešte do Malých Karpát. Tentokrát sme sa s deťmi a s babkou rozhodli navštíviť opačnú stranu rozľahlého kopca. 27/06/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty, Rakúsko
Recenzia Najkrajšie pešie okruhy 1. + 2. diel Keď vydavateľstvo DAJAMA začalo s edíciou Po Slovenskou, prvou lastovičkou bol sprievodca Najkrajšie pešie okruhy z roku 2013. V tomto roku vydavateľstvo pristúpilo k jeho opätovnému vydaniu s drobnými zmenami, okrem toho však vydalo pokračovanie a v pláne je aj tretí diel. Okružných trás na Slovensku sa dá urobiť naozaj veľa a tak sme sa pozreli, čo autorov knihy zaujalo tentokrát. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy
Správa Zajtra začína letná sezóna v TANAP-e Dnešným dňom končí sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku, od zajtra tak budú prístupné všetky značené chodníky na území národného parku, s výnimkou niektorých, kde je pohyb obmedzený z iných dôvodov. Zisťovali sme, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky a na čo by si turisti mali dávať pozor. 14/06/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Chata pod Soliskom a Škutnastá poľana s bábom Keď príde do hôr jeseň a začne farbiť všetko svojou pestrou paletou, každý okamih v nej strávený je dvojnásobne krásny. Pre mňa bol taký posledný septembrový deň v roku 2016, ktorý som strávila na vychádzke v slnkom zaliatych Vysokých Tatrách s dcérkou. Výber trasy sme podriadili tomu, že sme mali v nosiči 7-mesačného svištíka, no aj tak sme chceli bližšie k vrcholom, bližšie k modrej oblohe a bližšie k slniečku. dnes Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Zbojnícka chata, Rainerova útulňa a Bilíkova chata Aj keď nadovšetko mám nesmierne rád prírodu a turistické podujatia, nie som nejaký extra tatranský vlk, skôr celkom začiatočník. Nikdy ma Tatry nelákali tak, aby som po nich musel liezť a celé ich schodiť. Možno to bolo tým, že som s turistikou začal trocha neskôr, v pokročilejšom veku a stanovil som si iné ciele, ktoré som chcel mať prejdené a prebádané. dnes Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry