Krivoštianka (Krivošťanka)

21.01.17
Turista, putujúci po hrebeni Vihorlatských vrchov, môže počas atraktívnej hrebeňovej túry využiť na prenocovanie viacero objektov. Jedným z nich je jednoduchý prístrešok, stojaci v tesnej blízkosti vrchu Krivoštianka (Krivošťanka). Aj keď nie je určený k prenocovaniu, pod jeho strechou sa celkom pohodlne vyspí menšia skupina turistov. A to je dôvod, prečo si stavba zaslúži opísanie.

Prístrešok sa nachádza v západnej časti Vihorlatských vrchov, v podcelku Humenské vrchy. Je situovaný asi 30 metrov južne pod vrcholom Krivoštianky (Krivošťanka). Prístupný je po zelenej značke, ktorá sa začína v dedine Krivošťany (mestská časť Strážskeho) a od prístreška pokračuje ďalej k rázcestiu Veľká Dubová. Tu zelenú značku križuje modrá, po ktorej sa sem dá dostať z dedín Jasenov, Chlmec a Porúbka. Z Krivoštian aj z Veľkej Dubovej sem cesta trvá približne hodinu.

Stavba je jednoduchej drevenej konštrukcie, takmer štvorcového pôdorysu s rozmermi asi 3 x 3 metre. Drevená konštrukcia nesie sedlovú strechu, ktorá siaha na severnej strane až k zemi. Z ostatných strán je voľne otvorená do terénu. Pod strechou sa nachádzajú dve lavice a stôl. Podlahu tvorí udupaná hlina. Aj keď prístrešok nie je primárne určený k prenocovaniu, traja turisti tu vcelku pohodlne môžu prečkať noc. Z toho jeden na stole, ktorý sa dá využiť aj ako pričňa a ďalší dvaja na podlahe. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou. Prípadné pripevnenie celty alebo PVC fólie z náveternej strany zvýši komfort nocľahu.

Voda a okolie

Prameň alebo iný vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Najbližšie sa voda dá spoľahlivo nečerpať až v Krivošťanoch. Hneď vedľa prístrešku ja vybudované ohnisko s dreveným sedením. Z vlastného vrcholu Krivoštianky sú výhľady dosť obmedzené. Zato na jej bralnatom hrebeni sa dajú nájsť miesta s pekným, aj keď len čiastočným výhľadom na Humenné a jeho okolie. Za návštevu rozhodne stoja z veľkej časti opravené pozostatky hradov Jasenov a Brekov.

Fotografie Alexandara Daňa z hrebeňa Krivoštianky (Krivošťanky):

Krivoštianka (Krivošťanka) 26/01/17 13:02 6 príspevkov

Prístrešok Podzámčok pod Dobronivským hradom Koncom tohoročného leta som sa viackrát túlal po širšom okolí Banskej Štiavnice. Počas jednej vandrovky som prišiel do obce Podzámčok, nad ktorou sa nachádza ruina hradu Dobrá Niva. A keďže na hrade som nebol už dobrých pár rokov, okamžite som zamieril k jeho múrom. Na moje prekvapenie sa pod hradným vrchom nachádzala stavba prístrešku, ktorý sa dá využiť ako miesto na prenocovanie pri potulkách na pomedzí Javoria a Štiavnických vrchov. 23/09/17 Anton Zahradník Javorie
Túra Hriňová – Látky – Sihla – Čierny Balog Keď som sa začal v mladosti venovať turistike, nikdy som rovnakú trasu nešiel dvakrát. Teraz, keď na chrbte nosím viac než päť krížikov, sa opäť vraciam k svojim turistickým začiatkom. Znovu si prechádzam viaceré atraktívne trasy, ktoré som v minulosti absolvoval. Samozrejme sa ich snažím prejsť v inom ročnom období, ako som ich išiel. Jednou z takýchto túr je dvojdňový prechod po Sihlianskej planine z Hriňovej do Dobroča, časti Čierneho Balogu. Takže po dvadsiatich piatich rokoch znovu vyrážam a zároveň vás pozývam, prečítať si opis môjho putovania. 14/08/17 Anton Zahradník Veporské vrchy
Prístrešok Kaňova jama V lete minulého roku som sa v rámci veľkého letného vandra zatúlal do Oravskej Magury. Lákal ma tu dlhý výbežok hrebeňa, vybiehajúci z mohutného vrchu Príslopec a končiaci nad obcou Lokca. Časť tohoto bočného hrebeňa som v zime roku 1995 na bežkách prešiel, ale celý jeho prechod som absolvoval až teraz. V tých časoch tu nestáli žiadne objekty, kde by sa dalo ukryť pred búrkou alebo núdzovo prenocovať. Situácia sa do dnešných dní výrazne zmenila, a tak v tomto priestore turista nájde hneď niekoľko stavieb, kde sa dá prečkať nepohoda alebo núdzovo zabivakovať. 05/08/17 Anton Zahradník Oravská Magura

Túra GSB: Čierne pri Čadci – Hala Boracza V roku 2015 som sa na salaši pod Suchým vrchom stretol s poľskými turistami a pri družiacom štamprlíku som si uvedomil, že som vlastne v Poľsku na poriadnej turistike ešte nebol. Tak som cez zimu sedel nad mapou, nechal si poradiť od kamarátky Honoraty, nadchol som pre myšlienku vandra ďalších päť turistov z TK Štart. Trošku bol problém so zaistením piatich nocľahov, ale napokon sme v piatok 9. 6. 2017 po práci vyrazili vlakom cez Žilinu do Čadce a autobusom do Skalitého, kde sme prespali v ubytovni Gavlák. dnes Miroslav Svítek Kysucké Beskydy, Oravské Beskydy, +
Túra Polhrebeňovka Javorníkov cez tri Vrchrieky Keď si tak v máji na vandri Volovskými vrchmi sedíme pod strechou a čakáme, kým prestane pršať, padne otázka: „A čo naplánujeme na leto?“ Už po niekoľkýkrát hádžem do pléna na schválenie moje domovské pohorie – Javorníky. Už sme ich mali v pláne niekoľkokrát, ale vždy na jeseň, kedy nám plány zrušil skorý nástup zimy. Návrh je na moje potešenie jednohlasne odsúhlasený, pri pohľade do kalendára hneď navrhujeme dátum a po spomenutí plánov na leto medzi kamarátmi k nám postupne pribúdajú ďalší záujemcovia. Vyzerá to na masovú akciu. Predbežne by nás mohlo byť desať. Uff. včera Zdeno Vasilišin Javorníky
Túra Ako sme spoznávali Liptov s našimi ratolesťami V článku by som rada priniesla niekoľko tipov, čo navštíviť s malými deťmi na Liptove. Bývali sme pri Liptovskom Mikuláši pod kopcami v dedine Smrečany. Na Liptove sme strávili celkovo dve týždňové letné dovolenky v dvoch rokoch po sebe. Presvedčili nás o tom, že je tu stále čo objavovať. Nájdete tu široké možnosti na turistiku, cyklistiku, ale aj spoznávanie kultúry, historických pamiatok alebo jaskýň. Viete si urobiť program v peknom aj škaredom počasí, ponuka je široká. Naše deti boli vo veku takmer 4 a 6 rokov, resp. o rôčik viac. Na naše obe dovolenky sme brali so sebou bicykle, pre mladšiu dcérku ťažnú tyč na bicykel, starší syn bicykloval samostatne. Program sme prispôsobovali počasiu a únave, aby bol dostatočne pestrý a pre deti zaujímavý. Čo sme navštívili? 20/10/17 Jana Bílešová Nízke Tatry, Západné Tatry, +

Krivoštianka (Krivošťanka) 26/01/17 13:02 6 príspevkov
    • Vihorlatská vrchy: Humenské vrchy, vrch Krivoštianka (Krivošťanka)

• max. 3 osoby, spacák a karimatka nutné

• trorjsezónna (bez vykurovacieho telesa)