Krivoštianka (Krivošťanka)

21.01.17
Turista, putujúci po hrebeni Vihorlatských vrchov, môže počas atraktívnej hrebeňovej túry využiť na prenocovanie viacero objektov. Jedným z nich je jednoduchý prístrešok, stojaci v tesnej blízkosti vrchu Krivoštianka (Krivošťanka). Aj keď nie je určený k prenocovaniu, pod jeho strechou sa celkom pohodlne vyspí menšia skupina turistov. A to je dôvod, prečo si stavba zaslúži opísanie.

Prístrešok sa nachádza v západnej časti Vihorlatských vrchov, v podcelku Humenské vrchy. Je situovaný asi 30 metrov južne pod vrcholom Krivoštianky (Krivošťanka). Prístupný je po zelenej značke, ktorá sa začína v dedine Krivošťany (mestská časť Strážskeho) a od prístreška pokračuje ďalej k rázcestiu Veľká Dubová. Tu zelenú značku križuje modrá, po ktorej sa sem dá dostať z dedín Jasenov, Chlmec a Porúbka. Z Krivoštian aj z Veľkej Dubovej sem cesta trvá približne hodinu.

Stavba je jednoduchej drevenej konštrukcie, takmer štvorcového pôdorysu s rozmermi asi 3 x 3 metre. Drevená konštrukcia nesie sedlovú strechu, ktorá siaha na severnej strane až k zemi. Z ostatných strán je voľne otvorená do terénu. Pod strechou sa nachádzajú dve lavice a stôl. Podlahu tvorí udupaná hlina. Aj keď prístrešok nie je primárne určený k prenocovaniu, traja turisti tu vcelku pohodlne môžu prečkať noc. Z toho jeden na stole, ktorý sa dá využiť aj ako pričňa a ďalší dvaja na podlahe. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou. Prípadné pripevnenie celty alebo PVC fólie z náveternej strany zvýši komfort nocľahu.

Voda a okolie

Prameň alebo iný vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Najbližšie sa voda dá spoľahlivo nečerpať až v Krivošťanoch. Hneď vedľa prístrešku ja vybudované ohnisko s dreveným sedením. Z vlastného vrcholu Krivoštianky sú výhľady dosť obmedzené. Zato na jej bralnatom hrebeni sa dajú nájsť miesta s pekným, aj keď len čiastočným výhľadom na Humenné a jeho okolie. Za návštevu rozhodne stoja z veľkej časti opravené pozostatky hradov Jasenov a Brekov.

Fotografie Alexandara Daňa z hrebeňa Krivoštianky (Krivošťanky):

Krivoštianka (Krivošťanka) 26/01/17 13:02 6 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Lavanttaler Alpen - Koralpe a Saualpe Keď chodievam Rakúskom po diaľnici A2 na juh, na hranici medzi Štajerskom a Korutánskom obdivujem vysokú horu. Volá sa Koralpe a patrí do pohoria Lavanttaler Alpen. Začiatkom júna bolo v Hochschwabe veľa snehu, preto som sa o týždeň vybral práve sem. Na oblých kopcoch ležiacich o voľačo južnejšie snáď už sneh nebude. Jeden deň strávim v Koralpe a druhý prejdem o voľačo nižšie Saualpe. dnes Martin Knor Svet
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. včera Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko

Krivoštianka (Krivošťanka) 26/01/17 13:02 6 príspevkov
    • Vihorlatská vrchy: Humenské vrchy, vrch Krivoštianka (Krivošťanka)

• max. 3 osoby, spacák a karimatka nutné

• trorjsezónna (bez vykurovacieho telesa)