Krivoštianka (Krivošťanka)

21.01.17
Turista, putujúci po hrebeni Vihorlatských vrchov, môže počas atraktívnej hrebeňovej túry využiť na prenocovanie viacero objektov. Jedným z nich je jednoduchý prístrešok, stojaci v tesnej blízkosti vrchu Krivoštianka (Krivošťanka). Aj keď nie je určený k prenocovaniu, pod jeho strechou sa celkom pohodlne vyspí menšia skupina turistov. A to je dôvod, prečo si stavba zaslúži opísanie.

Prístrešok sa nachádza v západnej časti Vihorlatských vrchov, v podcelku Humenské vrchy. Je situovaný asi 30 metrov južne pod vrcholom Krivoštianky (Krivošťanka). Prístupný je po zelenej značke, ktorá sa začína v dedine Krivošťany (mestská časť Strážskeho) a od prístreška pokračuje ďalej k rázcestiu Veľká Dubová. Tu zelenú značku križuje modrá, po ktorej sa sem dá dostať z dedín Jasenov, Chlmec a Porúbka. Z Krivoštian aj z Veľkej Dubovej sem cesta trvá približne hodinu.

Stavba je jednoduchej drevenej konštrukcie, takmer štvorcového pôdorysu s rozmermi asi 3 x 3 metre. Drevená konštrukcia nesie sedlovú strechu, ktorá siaha na severnej strane až k zemi. Z ostatných strán je voľne otvorená do terénu. Pod strechou sa nachádzajú dve lavice a stôl. Podlahu tvorí udupaná hlina. Aj keď prístrešok nie je primárne určený k prenocovaniu, traja turisti tu vcelku pohodlne môžu prečkať noc. Z toho jeden na stole, ktorý sa dá využiť aj ako pričňa a ďalší dvaja na podlahe. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou. Prípadné pripevnenie celty alebo PVC fólie z náveternej strany zvýši komfort nocľahu.

Voda a okolie

Prameň alebo iný vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Najbližšie sa voda dá spoľahlivo nečerpať až v Krivošťanoch. Hneď vedľa prístrešku ja vybudované ohnisko s dreveným sedením. Z vlastného vrcholu Krivoštianky sú výhľady dosť obmedzené. Zato na jej bralnatom hrebeni sa dajú nájsť miesta s pekným, aj keď len čiastočným výhľadom na Humenné a jeho okolie. Za návštevu rozhodne stoja z veľkej časti opravené pozostatky hradov Jasenov a Brekov.

Fotografie Alexandara Daňa z hrebeňa Krivoštianky (Krivošťanky):

Krivoštianka (Krivošťanka) 26/01/17 13:02 6 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. dnes Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. včera Pavol Timko Tribeč
Túra Veľké Hincovo pleso zo Štrbského Plesa Malebnosť Vysokých Tatier ma vždy svojím spôsobom priťahovala, ale aj napriek tomu som v nich nejako nenašiel záľubu. Ako turista by som ich chcel aspoň čiastočne spoznať a oboznámiť sa z ich chatami, plesami a možno aj s vrcholmi niektorých štítov. 13/09/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry

Krivoštianka (Krivošťanka) 26/01/17 13:02 6 príspevkov
    • Vihorlatská vrchy: Humenské vrchy, vrch Krivoštianka (Krivošťanka)

• max. 3 osoby, spacák a karimatka nutné

• trorjsezónna (bez vykurovacieho telesa)