Chata

Zrub Burda znovupostavený

18.02.17
Pôvodný Zrub Burda si turisti veľa neužili, lebo fungoval len dve sezóny, keď začiatkom novembra 2012 zhorel do tla rukou podpaľača. Našťastie nadšenie z rozvíjajúceho sa turistického ruchu v sedle Burda prekonalo nevôľu zbabelých neprajníkov a od leta 2015 opäť ponúka zázemie pre návštevníkov Národného parku Muránska planina.

Sedlo Burda sa nachádza v severozápadnej časti Národného parku Muránska planina pod Fabovou hoľou v nadmorskej výške 1005 m a oddeľuje Horný Gemer od Horehronia. Objekt sa nachádza približne 150 m západne od turistického rázcestníka na zelenej značke smerom na Kučelach v areáli bývalého lomu. Odbočka k zrubu zo sedla je v teréne vyznačená. Cez Burdu vedie množstvo turistických, cyklistických, lyžiarskych a konských trás zo všetkých svetových strán.

Najkratšia prístupová trasa na Burdu je zo sedla Zbojská bez výstupu na Fabovu hoľu. Pohodlne sa dá do sedla dostať pešo i na bicykli z juhu dolinou Rimavy z Tisovca a zo severu dolinou Hronec zo Závadky nad Hronom. Z Fabovej hole klesajú do sedla trasy, vedúce z Pohronskej Polhory, sedla Zbojská a z Polomky. Smerom z Muránskej planiny vás do sedla Burda privedú turistické trasy z Nižnej Kľakovej (útulňa) a Sivákovej.

Burda je v prevádzke celoročne, ale otváracie hodiny sa sezónne líšia. Počas zimnej sezóny (september až marec) a jari (apríl – máj) býva otvorené len počas víkendov pre minimálne päť objednaných nocľažníkov (pre väčšie skupiny možnosť ubytovania aj mimo víkendov). V letnej sezóne (jún – august) je otvorené denne (okrem pondelkov). Počas týchto dní je útulňa k dispozícii nepretržite. Využitie zrubu je možné v zime a na jar aj mimo víkendov. Stačí kontaktovať správcu a objednať si termín. Služba je dostupná najmä väčším partiám turistov (5 a viac hostí) a objednávky treba realizovať minimálne dva týždne pred plánovaným termínom návštevy. V zrube nie je elektrina a sedlo Burda je mimo dosahu signálu mobilných operátorov, preto odporúčame volať v predstihu a nevydarený hovor zopakovať, prípadne posielať textové správy alebo e-maily.

Objekt primárne slúži ako informačné centrum, ale zároveň je útulňou so správcom, ktorá ponukou služieb balansuje na hranici medzi turistickou útulňou a chatou. Správca – chatár je ranger Národného parku Muránska planina (NPMP), ktorý rád poinformuje o všetkom, čo turista potrebuje vedieť o turistike, cykloturistike, turistike na koňoch a o návštevnom poriadku NPMP. Zrub vznikol na základe iniciatívy a spolupráce Správy NPMP s viacerými subjektmi, pôsobiacimi v oblasti cestovného ruchu. Výsledkom spolupráce je projekt Huculská magistrála, z čoho vyplýva aj ďalšia dôležitá funkcia zrubu, čo je takzvaná nástupná, cieľová a prestupová (oddychová) stanica pri putovaní po magistrále.

Služby

Stavba má pôdorys písmena „L“ a tvoria ju tri priestory. Po vstupe ste vo veľkoryso riešenom útulnom priestore spoločenskej miestnosti (jedáleň s bufetom). Zariadenie tvoria veľké stoly a obslužný pult pod drevenými schodmi, vedúcimi do ubytovacej časti. Približne v strede miestnosti pri vstupe na schody je umiestnená liatinová pec krbového typu, na ktorou je sušiak na mokré veci.

Ubytovacia časť je v podkroví a je rozdelená na nocľaháreň pre verejnosť a ubytovací priestor pre správcu útulne. Nocovanie je možné len na vlastnej karimatke s vlastným spacím vakom na hladkej drevenej podlahe. Do nocľahárne sa zmestí do 20 ľudí.

Bufet ponúka jednoduchého občerstvenie: klobása, zabíjačkové chuťovky, syry, langoše, prípadne polievka podľa ponuky, nealkoholické (čaj, káva, kofola) a alkoholické nápoje vrátane piva (v sezóne čapované).

Súvisiace odkazy

Spoluautorom textu je Juraj Mucha

Zrub Burda znovupostavený 23/04/18 09:58 10 príspevkov

Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Rozhovor Ivan Bohuš: Nevedel by som oddeliť štít od doliny Spoločne s otcom - Ivanom Bohušom starším, tvoria známy autorský kolektív zaoberajúci sa tatranskou históriou. Nielen že píšu o Tatrách, ale v nich žijú, športujú, pracujú a odhaľujú zabudnuté fakty. Vo vlastnom vydavateľstve IB Vysoké Tatry stvorili dvadsaťpäť titulov a množstvo pohľadníc. Iveta a Ivan Bohušovci. 17/06/18 Tomáš Trstenský Rozhovory
Správa Cyklobus do srdca Poľany aj pre peších turistov K doterajším víkendovým linkám banskobystrického cyklobusu ako sú Donovaly, sedlo Malý Šturec, sedlo Šachtička a Podkonické Pleše od roku 2018 pribudla nová destinácia. Lesnícka osada Kyslinky v centre pohoria Poľana. Cyklobus je primárne určený pre cykloturistov, ale taktiež ho môžu využívať peší turisti, pokiaľ nie je zaplnená kapacita spoja cyklistami. 07/06/18 Tomáš Trstenský Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +

Túra Skalné mesto Koľvek a Čierna hora z Kluknavy Veľmi rád sa túlam po miestach málo známych, tam, kde si môžem užiť relatívne nedotknutú prírodu, kde len sem-tam stretnem človiečika. Na východnom Slovensku sa ešte stále dajú objaviť takéto miesta, pre mnohých úplne neznáme. Preto keď som sa na nete našiel informácie o skalnom meste Koľvek, Čiernej hore, Rozsypanej skale a Roháčke, hneď som vedel, že tam raz musím ísť. dnes Viktor Baláž Čierna hora
Búda Senník Dolina pod Lyscom Počas mojej dvojdňovej túlačky v októbri 2017 som pri stúpaní na Lysec v Ostrôžkach naďabil na lúku Dolina, kde sa nachádza vcelku príhodný objekt na vandrácke prespanie. Objektom je síce senník, ale v pohorí, kde nie je veľa iných možností prístrešia, môže poslúžiť. včera Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Dámska jazda Tatrami po lejakoch Predposledný júlový víkend sme mali s kamarátkami dlhšie naplánovanú dámsku túru bez detí a manželov. Keďže kalendáre sú plné a babysittingy dlho dopredu vybavené, s termínom sa nedá hýbať ani vtedy, ak začiatok túry vychádza na deň po tom, čo v Tatrách povodne odniesli niekoľko mostov. Veď vrátiť sa dá vždy, hovoríme si a optimisticky balíme stredne veľké batohy so spacákmi a ďalšie rekvizity, ktoré teraz pri malých deťoch používame dosť zriedkavo. 17/08/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Zrub Burda znovupostavený 23/04/18 09:58 10 príspevkov
    • pomedzie pohorí Veporské vrchy a Spišsko-gemerský kras (Muránska planina) - sedlo Burda

• 20 ľudí vo vlastných spacích vakoch s karimatkou na drevenom podlahe podkrovnej nocľahárne

• útulňa s hospodárom a sezónnou prevádzkou (viď text)

• drevený válov pri objekte

• Cena
    • 5,- € človekonoc

• správca Zdeno Pochop: telefón +421 949 681 168 +421 917 466 175, +421 915 983 229, e-mail: oznovaburda@gmail.com (OZ Nová Burda), zpochop@gmail.com (správca zrubu)

• Najvhodnejšie východiskové body: sedlo Zbojská (vlak, bus), Tisovec (vlak,bus), Závadka nad Hronom (vlak, bus)

• informačné centrum NP Muránska planina, stanica Huculskej magistrály (putovanie na koňoch)