Archív HZS
Archív HZS Zatvoriť

Extra HZS rozšírila územnú pôsobnosť

Od 1. januára 2017 je v platnosti posledná časť novely zákona o HZS 544/2002 Z. z, ktorá rozširuje územnú pôsobnosť HZS o ďalšie horské oblasti, a to o Bukovské vrchy, Javorníky, Kremnické vrchy, Kysuckú vrchovinu, Kysucké Beskydy a Moravsko-sliezske Beskydy.

HZS zatiaľ v týchto oblastiach nevybudovala klasické oblastné strediská. Personálne sa posilnili existujúce strediská, konkrétne Oblastné stredisko Slovenský raj, OS Veľká Fatra a OS Malá Fatra, spolu o 15 príslušníkov HZS. Tí sa aj s potrebnou technikou nachádzajú na Skalke (pre Kremnické vrchy), v Oščadnici (pre Kysuce) a v Zboji (pre Poloniny). “Najväčšia výzva sú pre nás Poloniny, pretože tu sme nikdy nepôsobili, z ostatných oblastí máme informácie od našich dobrovoľníkov,” uviedol riaditeľ HZS Jozef Janiga. Dodal, že v tomto režime chcú fungovať cca rok, potom vyhodnotia štatistiky záchranných akcií a rozhodnú sa, ako ďalej.

Riaditeľ HZS pripomenul, že zaradením vyššie uvedených oblastí medzi horské oblasti znamená, že sa na ne budú vzťahovať práva a povinnosti osôb nachádzajúcich sa v horských oblastiach, kam spadá aj povinnosť uhradiť zásah HZS, preto odporúča turistom v týchto oblastiach poistiť sa na prípadný zásah.

Práva a povinnosti osôb v horskej oblasti

1. Osoba, ktorá sa nachádza v horskej oblasti, má právo požadovať od horskej služby, právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá poskytuje ubytovacie služby alebo stravovacie služby v horskej oblasti, bezplatné informácie súvisiace s bezpečnosťou osôb v horskej oblasti.

2. Osoba, ktorá sa nachádza v horskej oblasti, je povinná:

• dodržiavať pokyny horskej služby, riadiť sa výstražnými, informačnými a inými zariadeniami súvisiacimi s bezpečnosťou osôb v horskej oblasti,
  • správať sa tak, aby neohrozovala vlastný život, zdravie a majetok alebo život, zdravie a majetok iných osôb,
  • ohlásiť bezodkladne horskej službe poškodenie zdravia alebo nezvestnosť inej osoby v horskej oblasti a informácie súvisiace s poškodením zdravia alebo s nezvestnosťou inej osoby v horskej oblasti,
  • zapísať sa pred začatím vychádzky, túry alebo výstupu do knihy vychádzok a výstupov,
  • uhradiť horskej službe náklady spojené s výkonom záchrannej činnosti alebo s pátraním, ktoré sa jej týkajú; to neplatí, ak osoba nie je plnoletá, nemá spôsobilosť na právne úkony alebo ide o náklady po osobe, ktorá zomrela pred záchrannou činnosťou alebo počas nej.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …