Smerovník náučného chodníka nad rázcestím Jambrichovo
Smerovník náučného chodníka nad rázcestím Jambrichovo Zatvoriť

Túra Náučný chodník Rakytovské plieska

Z času na čas sa objavia nové chodníky, náučné, lesnícke a podobne. Ich absolvovanie je príležitosťou dozvedieť sa niečo nové a súčasne prinášajú možnosť legálne navštíviť zaujímavé lokality v chránených územiach. My sme sa vybrali pozrieť chodník, ktorý bol vybudovaný v roku 2011 s cieľom poukázať na rozdiely medzi obnovou lesa bezzásahovým spôsobom a odťažením kalamitného dreva s následným umelým zalesnením. Poďme zistiť, čo ponúka prechádzka po piatich rokoch od jej sprístupnenia.

0,5 dni
jeseň – 28.10.2016
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Štrbské Pleso (vlak TEŽ, bus, ozubnicová železnica, veľké záchytné parkovisko)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Štrbské Pleso – odbočka na Biely Váh – Jamské pleso – odbočka na Biely Váh – Jambrichovo – rázcestie pod Rakytovcom – Rakytovské plieska – rázcestie pod Rakytovcom – Kacvinského pramene – Štrbské Pleso

Ako je vidno na mape, k náučnému chodníku Rakytovské plieska sa môžeme vydať zo Štrbského Plesa zelenou turistickou značkou, alebo z rázcestia Jambrichovo. Prípadne je tu príležitosť si trasu predĺžiť o prechádzku k Jamskému plesu.

Zvolili sme si tretiu možnosť. Po vystúpení z tatranskej električky ideme modrou značkou okolo historickej budovy niekdajšieho liečebného domu Hviezdoslav. Vždy nás tu zarazia “čudesné” skleneno-betónové monobloky umiestnené po jeho oboch stranách. Prichádzame k bývalej budove električky z čias, keď mala konečnú zastávku na brehu Štrbského plesa. Nasledujeme červenú. Po chvíli si širokým chodníkom odskakujeme k Slepému plesu. Jeho plocha sa zmenšuje a mení na rašelinisko. Dôsledky veternej víchrice z roku 2004 nám postupne odkrývajú pohľady na Predné Solisko, Sedielkovú kopu či Kriváň. Prechádzame ponad fŕkajúci-žblnkotajúci Furkotský potok, napájaný rovnomennou Furkotskou dolinou. V suchom riedkom lese sa pri pohľade dole na juh odzrkadľujú vodné hladiny oboch Rakytovských plies. Zakrátko je pod nami tenký pramienok Bieleho Váhu a Jamské pleso.

Po malej prestávke pri plese sa vraciame späť k odbočke na Biely Váh. Tu meníme značenie na modré. Klesáme dole lesom - skôr tým, čo po ňom ostalo, keď sa stromy lámali ako zápalky. Pred sebou máme pohľady na hrebeň Nízkych Tatier, rozpoznávame skalné zrázy Ďumbiera. Vpravo vidieť Západné Tatry, v diaľke Veľký Choč. V polovici klesania sa nám stavia do cesty smerovník náučného chodníka. Dozvedáme sa, že modrá pokračuje v nezmenenom smere. Tabuľky nesú emblém TANAP-u. Žltá značka náučného chodníka ide vľavo. Prechádzame okolo drevenej tabule s označením, že sme v pramennej oblasti Bieleho Váhu. Napriek novým značkám a smerovníku prichádzame k rozpadnutému mostu, ktorý nám mal umožniť prechod cez hučiaci potok plný vody z topiaceho sa skorého jesenného snehu.

Nestrácame čas hľadaním náhradnej trasy mimo značenia. Obraciame sa späť k rázcestiu. Klesáme ďalej modrou k zelenej značke spájajúcu Tri studničky a Štrbské Pleso. Zastavujeme na mieste označenom ako Jambrichovo. Smerovník nám oznamuje, že z tejto strany to máme k Rakytovským plieskam 45 minút. Pokračovanie túry zelenou, respektíve náučným chodníkom, si spočiatku spestríme niekoľkými mostíkmi ponad rozvetvenú pramennú oblasť Bieleho Váhu s jeho prítokom Furkotským potokom. Po približne 20 minútach sa lúčime so zelenou.

Pri chodníku v briežku pod kopčekom Rakytovec (1325 m) je smerovník rázcestie pod Rakytovcom. Odbočujeme a v miernom stúpaní nasledujeme žltú značku. Po ďalších 20 minútach stojíme pred plesom. Ešte než sa k nemu dostaneme, preskakujeme, kľučkujeme cez Rakytovský potok rozliaty po chodníku. Ťažším osobám je neradno ísť k samotnému okraju jazierka! Je pružný a pôsobí, že by sa mohol prepadnúť. Nachádza sa tu tabuľa s označením miesta. Cestou k druhému pliesku prechádzame okolo smerovníka s časom 0.35 h k rázcestiu pri Zlomiskovom potoku. Míňame na zemi odloženú tabuľu, upozorňujúcu na vývoj lesa po kalamite. Horné Rakytovské pleso nemá vychodený prístupový chodníček, sú tu popadané stromy a podmáčaný terén. Ďalej nepokračujeme, keďže priechodnosť cez potoky je viac ako neistá. Vraciame sa späť na zelenú a pokračujeme cez Kacvinského pramene na Štrbské Pleso.

Realizácia projektu

Pátraním na internete sme zistili, že na zrealizovaní NCH sa podieľalo viacero subjektov. Nadácia Ekopolis, Fond Tatry projekt dlhodobo koordinovala a podporila sumou 322 000 eur. Pozemkové spoločenstvo - Bývalí urbarialisti obce Východná Urbár, pozemkové spoločenstvo Važec - vlastníci pozemkov s podporou Fondu Tatry obnovujú lesy na území a po kompenzácii ponechali časť kalamity v pôvodnom stave. Národné lesnícke centrum Zvolen zabezpečilo komplexný projekt revitalizácie územia a dlhodobý monitoring vývoja a obnovy ekosystémov. Ústav ekológie lesa SAV Zvolen mal na starosti sledovanie vývoja podkôrneho hmyzu a návrhy opatrení. Technická univerzita vo Zvolene vypracovala projekt protipožiarnej ochrany. A-projekt n. o. Liptovský Hrádok poskytla odbornú podporu a vybudovanie NCH Rakytovské plieska.

Kto sa bude ďalej starať o náučný chodník

Redakcia Hiking.sk sa obrátila s otázkami súvisiacimi s aktuálnym stavom chodníka na Nadáciu Ekopolis a Štátne lesy TANAP-u. Z nadácie sme sa dozvedeli, že prijímateľ grantu - združenie A-projekt zanikol ešte v roku 2013. Nadácia Ekopolis nemala teda od koho vyžadovať údržbu chodníka. Štátne lesy prevziať chodník do svojej starostlivosti neplánovali.

Aktuálne Nadácia Ekopolis udelila grant Komunitnej nadácii Liptov, ktorá prisľúbila ďalšie prostriedky. Na obnove chodníka v dĺžke 4,5 km budú spolupracovať s urbármi Važec a Východná. Komunitná nadácia zriadila aj nadačný fond, ktorý bude slúžiť na dlhodobú údržbu chodníka. Chodník by mal byť obnovený a spriechodnený do júla 2017. Bude sa presekávať, opravia sa a natrú informačné tabule a mostíky.

Záver (odporúčania)

Túru sme absolvovali na konci októbra. Prečo? Je výhodné sem zájsť mimo vegetačného obdobia. Chodník nebude zarastený trávou a kvetenou, bude ľahko čitateľný. Taktiež je dobré sa vyhnúť daždivým obdobiam, keďže nami prechádzané miesta sú v okolí prameniska Bieleho Váhu a tým pádom môžu byť nadmieru premočené.

Prechádzka je príležitosťou spoznať Tatry z netradičného pozorovacieho uhla, vo výnimočne ľudoprázdnej lokalite. V Tatrách je niekoľko NCH. Vyľudnenosťou, a tým spojeným relaxom sa Rakytovským plieskam podobá aj NCH Pramenisko a Lesnícky náučný chodník Fľak. Výšľap je nenáročný. Pri zvážení dĺžky a prevýšenia vhodný aj pre rodiny s deťmi. Trasa nie je uvedená v zozname sezónnej (zimnej) uzávery TZT. Z máp sme ju našli uvedenú len v mapách Tatraplan.