Omšenská Baba
Omšenská Baba Zatvoriť

Túra Vyhliadky Omšenská Baba a Bartošovica

Vychutnajte si pohodovú prechádzku na skalnatú Omšenskú Babu, ktorá z krajinárskeho hľadiska predstavuje výraznú dominantu Strážovských vrchov. Uvoľnite telo a myseľ v prírodnom prostredí, ktoré vám dodá energiu a silu. Stačí len vykročiť...

1 deň
jeseň – 15.10.2016
Strážovské vrchy
Trenčianska Teplá (vlak, bus) - Omšenie (bus)
» č.1075 Strážovské vrchy, Tren (1:50.000)

Omšenie (žlto-biela výhľadová značka) – vyhliadka Omšenská Baba (668 m) – vyhliadka Bartošovica (680 m) /modro-biela výhľadová značka/ a späť

Víkend sa nezadržateľne blížil a mala som za úlohu nájsť nenáročnú lokalitu v okolí Trenčína. Túto oblasť mám celkom prechodenú a rada tu objavujem nové zákutia. Ako sa hovorí „to čo máme pred nosom, často nevidíme“, tak som pozrela do mapy a zrak mi padol na Omšenskú Babu. Pomyslela som si, ako som mohla prehliadnuť takúto zaujímavú vyhliadkovú lokalitu. Na internete som si pozrela zaujímavé video, ktoré bolo natočené letecky. Nevedela som sa dočkať víkendu, ktorý strávime na peknom mieste.

Sobotné ráno nás privítalo príjemným jesenným počasím. Po výdatných raňajkách sme sa presunuli do dedinky Omšenie, z ktorej sa nám naskytol pohľad na „považský Matternhorn“ - Omšenskú Babu a napravo sa vypínala hora Baské. Krásne to kopce ochraňujúce dedinku.

V strede dediny sme odstavili auto a pokračovali sme cestičkou okolo rodinných domov až sme sa dostali na lúky s poľnou cestou. Na strome bola označená žlto-biela výhľadová značka, ktorá nás má zaviesť až na skalnú Babu. Na TuristickaMapa.sk značka nie je naznačená.

Obdivovala som pohľady na zvlnené lúky a zelené lesy so skalnými útvarmi. Priamo pred nami sa vypínala majestátna Baba. Príroda sa pomaly zafarbovala do jesenných farieb. Vstúpili sme do lesa, v ktorom sme vdychovali svieži vzduch po daždi. Prechod príjemným lesíkom mi dodával energiu, ktorá je v živote potrebná. Hlava sa prečistí a vy len vnímate nádheru vôkol vás. Stačí spomaliť a zachytiť každý detail, ktorý nám ponúka príroda, napr. pekné mohutné stromy či popadané mŕtve drevo obrastené zeleným machom.

Prechádzali sme cez prírodnú rezerváciu Omšenská Baba, ktorá bola vyhlásená v roku 1967 s výmerou 36,1 hektárov. Ide o ochranu bradlového útvaru triasových vápencov a dolomitov. Zároveň je to významná lokalita teplomilnej flóry, kde rastie dub plsnatý, poniklec veľkokvetý a prvosienka holá.

Na vrchole sa nachádza kríž s nápisom Kríž ku vzniku samostatnej Slovenskej republiky venujú turisti z Omšenia 1993. Zapísala som sa do vrcholovej knihy a kochala som sa pohľadom na krásne výhľady, ktoré nám kopec ponúka. Sadla som si na skalu a užívala som si nádheru. Pozerala som priamo na Baské, ktoré bolo zahalené v miernom opare a na jesenné farby okolitých lesov. V diaľke sa vypínala Homôľka.

Zostupovali sme nižšie od vrcholu a pod nami sa rozprestierala dedinka Omšenie. Nachádzajú sa tu pekné borovice a výhľad je ako z vtáčej perspektívy. Sokol nám preletel nad hlavami. Ticho hôr nám prerušili turisti, ktorí prichádzali priamo z Omšenia. Domáci nám hneď hovoril o možnostiach turistiky v okolitých horách a poradil nám ďalšiu vyhliadku - Bartošovicu, ktorá bola označená modro-bielou značkou. Rozlúčili sme sa so zhovorčivým pánom a pokračovali sme stúpaním do kopca a potom úzkym chodníčkom pekným lesíkom až sme sa dostali na Bartošovicu. Užívali sme si ďalšie pekné výhľady.

Cesta späť nám ubehla rýchlo. Na konci dediny sme si pozreli kaplnku, odkiaľ bol výhľad na Babu. Zastavili sme sa na začiatku dedinky pri barokovej kaplnke z 18. storočia. Odtiaľ sme vybehli na lúku a pofotila som si pekný krajinársky obraz so skalnou Babou.

Navštívili sme kúpeľné mesto Trenčianske Teplice, kde sme si posedeli v príjemnej kaviarničke na vynikajúcej kávičke. Kúpila som si kúpeľné oblátky, ktoré predávajú v rôznych príchutiach. V Trenčíne sme si dali baklažánovú mozarellovú pizzu a túru sme ukončili pekným filmom z horského prostredia - Králi hôr - a popíjali vínko.

Lokalita ma tak zaujala, že sa teším na zajtrajšie vyhliadkové miesta, ktoré ponúkajú Trenčianske Teplice.

O tom, ale až nabudúce...