Rudniansky vodopád a Putikov vrch v zime

05.03.17
Najväčšou atrakciou túry je zamrznutý vodopád, druhou by mal byť Putikov vŕšok, ale netrafil som sa naň, a tak som vyliezol na Putikov vrch. Všade bolo plno snehu, cestou na Putikov vrch som sa zabáral niekedy až po kolená. Za celú túru som mimo dediny stretol len jedno auto lesnej stráže, zato však veľa sŕn či danielov.

Uhliská – Rudniansky vodopád – Rudno nad Hronom – Brehy – Putikov vrch – Tekovská Breznica

Rudniansky vodopád je jediný vodopád v Štiavnických vrchoch. Nachádza sa v doline Rudnianskeho potoka, ktorý tečie z Uhlísk do Rudna nad Hronom, kde sa vlieva do Hrona. Dočítal som sa, že v zime zamŕza, tak som si jeho návštevu nechal na zimu.

V predpovedi počasia hlásia oteplenie, a tak sa rozhodnem využiť posledný mrazivý deň na pozretie si ľadopádu. Zamrznutý Brankovský vodopád v decembri ma navnadil... Rudniansky vodopád je relatívne blízko, a tak niečo po desiatej hodine vystupujem z autobusu v obci Uhliská. Pri obecnom úrade odbočujem smerom k chate Zlatý jeleň, resp. Golden Deer (asi aby sme boli svetovejší). Rudnianskou dolinou vedie cesta, po ktorej je vyznačená zelená cyklotrasa z Rudna nad Hronom do Banskej Štiavnice - Mikovíniho zelená jazda. Úsek z Rudna nad Hronom do Uhlísk je jej najnáročnejšia časť, čo sa týka stúpania, predovšetkým druhá polovica úseku. No idem až do Rudna nad Hronom stále z kopca, sneh na ceste je tvrdý a občas šmykľavý, ale ide sa dobre.

Chata je neďaleko od dediny, asi 10 minút a vyzerá byť zatvorená. Pokračujem a stále pozerám na potok, či tam nie je vodopád, má to byť neďaleko. Nemám so sebou mapu, len v mobile, a tam nie je zaznačený. Nakoniec, keď myslím na to, či som ho neminul, prichádzam k rázcestiu. Napravo je nad cestou skalný svah a doľava odbočuje cesta k samote na svahu, z ktorého visí z mojej strany ľad a pod mostíkom z druhej strany je vodopád. Schádzam k nemu a fotím. Vodopád je vysoký len 4 metre, ale ľadové útvary stoja za to. Má tri prúdy, najkrajší je ten, čo je v smere proti prúdu napravo. Je najčlenitejší, ostatné dva sú takmer súvislé ľadové prúdy. Pod ľadom počuť zurčanie potôčika, ale ľad je pevný. Určite odporúčam na zimnú návštevu aj s deťmi, keďže prístup z Uhlísk je nenáročný. Pokračujem dole dolinou až do Rudna nad Hronom. Cestou je ešte pri potoku pár malých ľadov, na miestach, kde sa hlbšie zarezáva. Les je plný chodníčkov lesnej zveri, ktoré sa prechádzajú krížom-krážom, stádo srniek aj zazriem. Míňam odbočku ku Kmeťovej chate (Lesy SR) a nižšie, ešte bližšie k Rudnu nad Hronom, je nejaká chatka bez okien a dverí.

Mal som v úmysle si cestu do Brehov skrátiť krížom popod les, ale všade sú samé ploty domov. Nie je ako sa dostať z dediny, a tak prichádzam k miestnemu úradu s tabuľou zaujímavostí. Ide o bývalú banícku obec, takže okrem klasických kaplniek a pod. je tu šachta. Dozviem sa napríklad, že ruina, okolo ktorej som išiel, je bývalá skláreň. Na autobusovej zastávke zisťujem, že o polhodinu pôjde autobus do Brehov, tak počkám a odveziem sa. V Brehoch vystupujem (autobus ide do Novej Bane) a prechádzam dedinou k lesu popri Obecnom potoku.

V lese za dedinou prechádzam okolo menšej nádrže (možno bývalý tajch) a neskôr mám v navigácii odbočku lesnej cesty, ktorou by som mal prísť pod Putikov vrch (myslel som, že je to len zle zapísaný názov kopca). Po čase sa musím kus vracať, lebo som podľa navigácie zišiel z cesty. Žiadnu tu však nevidím, tak sa vydávam po stopách zveri priamo hore. Toto bolo pomerne dosť namáhavé, ale kopec nie je vysoký. Na vrchole je tŕnie a chrastie. V domnení, že som na Putikovom vŕšku, hľadám jaskyňu a kráter. Nakoniec si hovorím, že je asi pod snehom a idem ďalej do údolia Liešňanského potoka. Je veľmi široké, evidentne nebolo vyhĺbené potokom, ale malo by ísť o zvyšok lávového prúdu.

Pokračujem smerom na Tekovskú Breznicu. Po pravej strane ešte zbehnem pozrieť do zaujímavého údolia, ktorým potok odteká z planiny (videl som tam malé ľady). Je to miniatúrna tiesňava a som rád, že som odbočil. Vraciam sa a schádzam do Tekovskej Breznice. V mobile zisťujem, že Putikov vŕšok bol oproti kopcu, kde som bol... No, čo už, musím sa niekedy vrátiť.

Rudniansky vodopád a Putikov vrch v zime 07/03/17 17:33 11 príspevkov

Extra Tribečské trhliny – tie skutočné… V istom zmysle sa za trhliny dajú považovať aj jaskyne, nie? Tak sa zveziem na vlne záujmu o pohorie a predstavím vám najväčšie skutočné “trhliny” Tribeča. Aj keď Tribeč patrí medzi jadrové pohoria i tu sa nájdu krasové oblasti a v nich jaskyne. V pohorí je evidovaných 55 jaskýň (vrátane niekoľkých zaniknutých, odťažených) a isto sa ich ešte pár nájde. V nasledovných riadkoch opíšem len najväčšie a pár ďalších (náhodný výber). Vopred sa ospravedlňujem za skromnú fotodokumentáciu, väčšinou som nefotil… 13/03/19 Vladimír Prutkay Jaskyne
Reportáž Plavecká jaskyňa – deň otvorených dverí Pre turistov, ktorí sa radi pozrú aj na miesta zvyčajne skryté, sú rôzne dni otvorených dverí ideálnou príležitosťou. Pre jaskyniarov je to zároveň možnosť pochváliť sa výsledkami svojej práce a spropagovať svoju činnosť. V neposlednom rade si turista môže vyskúšať pohyb v jaskyni a jaskyniari nájsť nových nadšencov do tímu. Veľkou udalosťou je tiež deň otvorených dverí v Plaveckej jaskyni, organizovaný jaskyniarskym klubom z Plaveckého Podhradia. Koná sa viac-menej pravidelne vždy na konci roka. 31/01/19 Vladimír Prutkay Jaskyne
Extra Četníkova svadba a jaskyňa Dezidera Horváta Na jar tohto roka som sa zúčastnil Kamzíkfestu v Nových Zámkoch, poriadaného miestnym turistickým klubom Kamzík. Mimo iného ma zaujala aj mimoriadne zanietená prezentácia o jaskyniarstve od Borisa Blaškoviča zo speleoklubu Strážov. Vypýtal som si kontakt a ozval sa s tým, že by som si chcel pozrieť nejaké voľne neprístupné jaskyne, resp. by som sa možno aj venoval jaskyniarstvu (keď zistím, aké to je, či nebudem mať klaustrofóbiu a pod.)... 24/10/18 Vladimír Prutkay Jaskyne

Lezenie Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Je ešte len koniec marca, ale dobrá predpoveď napovedá zotrvanie teplého počasie aj počas najbližšieho víkendu. Rozhodli sme sa preto, že slnečnú sobotu využijeme na dlhšie odkladaný prechod hrebeňa, ktorý začína od Východnej Slavkovskej veže a smeruje na Slavkovský štít. Ide o pomerne známy Vareškový hrebeň, oddeľujúci Veľkú Studenú dolinu od Slavkovskej dolinky. dnes Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry
Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v zime V predchádzajúcej časti sme si predstavili prechádzku na hraničný hrebeň v letnom čase. Išlo o preskúmanie terénu pred zimou. Tentokrát sa po takmer rovnakých stopách vydáme bielou Gąsienicowou dolinou, keď bude lákadlom pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. Na začiatok pridáme krátku prechádzku za výhľadmi ponad Kotlinu Zakopiańsku a na takmer celé Tatry. Posledný deň bude patriť vzácnemu zoskupeniu kolíb - “Bacówiek” na lúke Polana Kopieniec. včera Roman Matkovčík Tatry, Západné Tatry, +
PR Turistické ciele Záhoria Záhorie svojou rozmanitosťou splní požiadavky aj toho najnáročnejšieho turistu. Spoznávaním pamiatok, ochutávaním špecialít, relaxáciou v kúpeľoch a potulkami borovicovými lesmi zanechá stopu v každom človeku. Preskúmajte jedinečnosti regiónu a nechajte sa inšpirovať aj týmito tipmi na výlety pre malých aj veľkých bádateľov. 17/06/19 sponzorovaný článok

Rudniansky vodopád a Putikov vrch v zime 07/03/17 17:33 11 príspevkov
    • Štiavnické vrchy (CHKO Štiavnické vrchy)

• max: 615 m n. m. – Uhliská

• min: 193 m n. m. – Tekovská Breznica

• zima

• 31.01.2017

• Levice (vlak, bus) - Uhliská (bus)
      Rudno nad Hronom (vlak, bus) - Nová Baňa/Brehy (vlak, bus)
      Tekovská Breznica (vlak, bus)