Devín s hradným bralom
Devín s hradným bralom Zatvoriť

Túra Okruh z Devína na Sandberg s deťmi

Prázdniny sa končia, a tak s 5-ročným a 17-mesačným drobcom vymetáme kopce pri Bratislave jeden za druhým, aby si najmä starší užil výlety, kým začnú škôlkárske povinnosti. V jeden pekný deň sa vyberáme na južné svahy Devínskej Kobyly, že skombinujeme náučný chodník s peknými výhľadmi a s prechádzkou zaujímavou stepnou lokalitou.

1 deň
leto – 02.09.2016
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
Devín (bus, MHD, verejné parkovisko pod hradom)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Devín, hrad - Pod Devínskou Kobylou - Rovnica - Lipové - Sandberg - Pod Devínskou Kobylou - Devín, hrad

Pod hradom Devín začíname túru na modrej značke. Prejdeme cez parkovisko a ďalej cez hlavnú cestu, z ktorej o chvíľu odbočíme do uličky s názvom Hadia cesta. Tu začíname stúpať cez bývalú chatovú oblasť, v ktorej sa väčšina chatiek už dávno zmenila na rodinné domy. Stúpanie je síce krátke, ale strmé, aj tak ho však vybiehame rýchlym tempom kvôli nájazdom komárov. Dúfam, že vyššie na turistickom chodníku, ďalej od rieky, to už bude lepšie. Na chvíľočku sa zastavíme pri náučnej tabuli o národnej prírodnej rezervácii Devínska Kobyla. Bola vyhlásená už v roku 1964 a koho by viac zaujímalo, aké rastlinky a zvieratká sa tu chránia, odporúčam pozrieť tu.

Kozy zachraňujú lesostep

Za tabuľou odbočíme na úzky chodníček ponad záhrady a do otvoreného terénu, kde sa komárí problém výrazne zlepšuje. Po pravej ruke máme trávnatý kopec s vápencovými skalkami, naľavo pekné výhľady na hrad Devín a zvyšok Malých Karpát ležiaci v Rakúsku. Prvé oranžové kríky signalizujú blížiacu sa jeseň. Deti zaujme stádo kôz, pri ktorom sa na chvíľu pristavujeme. Sú súčasťou projektu zameraného na obnovu tradičnej pastvy v NPR Devínska Kobyla. Neskôr sa z náučnej tabule dozvedáme, že svahy Devínskej Kobyly boli pôvodne porastené dubovo-hrabovými lesmi, ktoré boli v minulosti vyrúbané a následne niekoľko storočí udržiavné ľudskou činnosťou - kosením, pasením a vypaľovaním. Vďaka tomu vznikli jedinečné lesostepné spoločenstvá s teplomilnými rastlinami a vzácnymi živočíchmi. Bratislavskému regionálnemu ochranárskemu združeniu sa podarilo pastvu obnoviť v roku 2013 po viac než 50 rokoch. Pasenie potláča zarastanie územia náletovými krovinami a pomáha zachovať jeho lesostepný charakter.

Úzky chodníček sa ako had kľukatí po úbočí kopca k rázcestníku Pod Devínskou Kobylou. Odtiaľto sa vyberáme po žltej značke. Veľká časť chodníka vedie v mladom lese alebo hustom poraste kríkov, ale vyskytnú sa aj občasné výhľady. Míňame pekné miesto s náučnou tabuľou o miestnej faune a flóre. Je to tu oveľa viac zarastené, než si pamätám spred niekoľkých rokov. Cestou stretávame pracovníka bojujúceho s tŕnistými kríkmi v rámci toho istého projektu ako nasadenie kôz. Hovorí, že tam, kde je už mladý les, sa nedá nič robiť, ale aspoň mladé invazívne dreviny sa pokúšajú odstrániť a zachovať kopcu jeho stepný ráz. V poraste na nás opäť útočia pichľavé potvory, a tak sme radi, keď vyjdeme na náhornú plošinu nad Waitovým lomom. Deti sa dožadujú pikniku, a tak na lavičke s výhľadom na Moravu zastavujeme, vyberáme niečo pod zub a Maťka z nosiča.

Pri mori

Po pauze pokračujeme len pár minút k rázcestiu Rovnica, kde sa pripája zelená značka. Odtiaľto strmo klesneme do lesa k ďalšiemu rázcestiu Lipové a o chvíľku sme už pri pieskovom brale Sandberg. Ide o významnú paleontologickú lokalitu, pozostatok treťohorného mora, ktoré sa tu vlnilo pred 14-16 miliónmi rokov. Kubka toto miesto zaujalo, a tak sa tu na chvíľku zdržíme. Pre drobcov je tu aj paleopieskovisko, kde sa môžu zahrať na archeológov. Pieskový kopec a modrá obloha evokujú pocit leta pri mori, slnko pripeká. Dúfam, že tento krásny kopec tu ešte dlho bude, hoci aj teraz sa našli nedisciplinovaní turisti, ktorí po ňom vandrujú bez ohľadu na plot a množstvo tabuliek s prekríženým panáčikom. Napokon sa poberáme po rovinke ďalej. Míňame zvyšky lanovky. V 18. storočí tu bola vybudovaná piesková baňa s lanovkou, pomocou ktorej sa prevážal piesok na lode na rieke Morave, odkiaľ putovali do južných častí habsburskej monarchie (Wikipédia).

Vo Waitovom lome

Prechádzame popod ďalší, sčasti odkrytý svah, pod ním sú popadané kamene, vraj zvyšky po poslednom odstrele. Chodník nás privedie k väčšej lúke, na ktorej sa rozhodneme deti nechať vybehať, a tak vyberáme lietajúci tanier a malú loptu. Ešte sa však ani nezačneme hrať, keď zo síce tmavého, ale malého oblaku začne celkom výdatne pršať. O nijakých zrážkach sa v predpovediach nehovorilo, nanajvýš polooblačno, takže ani nemáme nič nepremokavé. Každý má aspoň niečo na hlavu a v neďalekej mladine čakáme, až sa dážď zmierni. Potom prebehneme za zákrutu, kde je Waitov lom a jediná besiedka na trase. V novej besiedke čakáme ešte asi polhodinu, pretože dážď sa vrátil s väčšou intenzitou. Deti zatiaľ zabavíme nejakým jedlom a pozerajú na kozy, ktoré majú ohradu obďaleč. Waitov lom je veľmi romantické miesto, rovinka ako stvorená na rôzne hry. Je tu aj kamenné bludisko a náučná tabuľa o historických miestnych kameňolomoch, z ktorých sú v súčasnosti obľúbené výletné miesta, napríklad dolinka Biele skaly nad Dúbravkou alebo jaskyňa nad Devínom, medzi turistami nazývaná Morské oko.

Keď dážď konečne ustane, zbalíme batohy aj deti a vyrážame na poslednú časť cesty. Odtiaľto viacmenej končia výhľady až po najbližšie rázcestie a ideme pomerne nezáživnými lesíkmi a pomedzi kríky. O to viac ma teší, keď mi Kubko hovorí, aká je tu pekná príroda. Pri rázcestníku Pod Devínskou Kobylou ešte zbehneme pár metrov nižšie na pekný výhľadový bod, z ktorého vidíme hrad Devín aj sútok Moravy a Dunaja. Potom ešte posledný úsek popri náučnej tabuli venujúcej sa histórii a zbehneme zase po Hadej ceste dolu k hradu. Pekný deň zakončíme, sledujúc západ slnka nad Dunajom.