Helium nie je síce vyložene skialpový batoh, no nestratí sa ani v takomto prostredí Zatvoriť

Test Bergans Helium W 40 – batoh pre gramárov

Batohy v kategórii 35 - 45 litrov mám najradšej zo všetkých pre ich univerzálnosť. Viem sa do nich pohodlne zbaliť na predĺžený víkend do hôr a zároveň, keď stiahnem kompresné popruhy, sú v pohode použiteľné aj na jednodňovku. Tým pokryjem značnú časť svojich aktivít v horách. Takým je Bergans Helium W 40, ktorý navyše pridáva "visačku" najľahšieho batohu s chrbtovou konštrukciou vo svojej veľkostnej kategórii – váži totiž iba 1 kg.

Výrobca
Bergans
Model
Helium W 40
Typ
jednokomorový ultraľahký batoh strednej litráže
Materiály
Nylon 210D Velocity, Nylon 420D Velocity, Nylon 70D Ripstop, Duraflex spony, YKK zipsy
Hmotnosť
955 g
Základná litráž
40 l
Farebné kombinácie
žiarivočervená
Páči sa mi
dizajn, nízka hmotnosť, pohodlný prístup k veciam, pohodlný chrbtový systém, premyslené detaily, podrobný ilustrovaný používateľský návod
Nepáči sa mi
chýba pláštenka, vo vrchlíku iba jedno vrecko
Ostatné info
Scandinavia Poprad
Sport-Outdoor Lučenec
Sport-Outdoor Zvolen

Aby som bol presný – batoh váži o chlp menej ako 1 kg, konkrétne 955 gramov podľa údajov výrobcu. Na 40-litrový batoh je to naozaj málo, a keď som ho chytil prvý raz do ruky, prekvapilo ma to, hoci tento údaj mi bol známy už skôr. Bol som preto zvedavý, ako to Bergans dosiahol a do akej miery sa to podpísalo na pohodlí či životnosti. No nepredbiehajme.

Helium W 40 je dámsky model a keďže naše dámy testerky boli zaneprázdnené inými článkami, začal som ho sám nosiť, pričom som si hovoril, že veď niektorej z autoriek ho potom posuniem. Keďže je však Bergans z Nórska, kde niet núdza o dámy vyššieho vzrastu, zistil som, že pri vhodnom nastavení mi tento batoh celkom dobre sadol. Farebne je tiež vyhovujúci, žiarivočervená farba je (najmä) vo vysokohorskom prostredí perfektne unisexová a zároveň dostatočne viditeľná (pozdravujem HZS).

Dizajn

Tvar batoha je tak klasický, ako sa len dá. Je úzky, vysoký a valcovitého tvaru, pričom v oblasti ramien sa mierne rozširuje, čo je výhodné, lebo presne tá oblasť je z hľadiska optimálneho ťažiska vhodná pre viac nákladu. Batoh je jednokomorový s klasickým prístupom zvrchu. Na prvý pohľad si však hneď všimnete, že takmer po celej dĺžke čelného dielu je pozdĺžny zips s dvojicou protibežných jazdcov. Pohodlne sa tak dostanete dovnútra odspodu aj odvrchu. Na hornom konci je zips zosilnený plastovou prackou. Keďže zips nie je poistený kompresnými popruhmi, treba pri manipulácii dávať pozor, najmä ak je batoh viac naplnený, a neťahať ho nasilu.

Bokom batoha dominujú rozmerné šedé vrecká z elastického meshu doplnené subtílnym kompresným systémom, ktorý tvorí tenká šnúrka, háčik a doťahovacia pracka. Bočné vrecká sa hodia na fľaše s vodou. Do každého sa pohodlne zmestí litrová hliníková fľaška na vodu či termoska s rovnakým objemom. Strih vreciek umožňuje (pri troche kumštu) manipuláciu s fľaškou bez skladania batoha z chrbta. Je to príjemné, lebo v poslednom čase sa mi zriedka chce "hrať" s vodným rezervoárom a preferujem fľašky. Kompatibilita s hydrovakmi tu samozrejme je – vrecko na menší rezervoár (cca do 2 L podľa tvaru), malá uchytávacia pracka, dierka na hadičku a fixácia na ramennom popruhu.

Vrchlík je posuvný, čo je jedna z mojich podmienok pre spokojnosť s batohom. Menej sa mi už páči, že z vnútornej strany nie je druhé vrecko a ani vo vnútri vonkajšieho nie je ani len sieťkové vnútorné vrecko. V rozmernom vrchlíku je potom všetko v jednej kope. Aspoň že pracka na pripnutie kľúčov nechýba. Vrchlík je tiež možné nechať doma, ušetriť tým ďalšie desiatky gramov a dostať sa pod hranicu 900 gramov – srdce každého gramára zaplesá a skeptik si neodpustí úškrn. Každopádne je však batoh aj bez vrchlíka v pohode použiteľný. Len drobnosti si potom musíte napchať niekam inam.

Prešpekulované detaily

Pri zbežnom pohľade na batoh vytvára Helium pocit, že je svojím konceptom tak klasický, že okrem rozmerného čelného vstupu a nízkej hmotnosti nemá čím prekvapiť. Letmý pohľad do obsiahleho návodu na použitie (palec hore zaň) však prezrádza, že dizajnéri sa síce nevybláznili na vzhľade, no o to viac energie vložili do prešpekulovaných detailov.

Napríklad bočná kompresná šnúrka môže byť klasicky pripnutá na bokoch, no je možné ju odháčknuť a zapnúť spredu a použiť ju napríklad na pripnutie bundy tak, že nebráni v prístupe k fľaškám. Ako je zvykom pri Bergans batohoch, aj s modelom Helium môžete ťahať sane (tzv. pulky) – na to slúžia malé očká na bedrovom páse. Lyže nedáte na bok do "Á-čka", no uško na cepín sa dá dostatočne predĺžiť na to, aby sa doň lyže zmestili. Pre fixnutie v hornej časti slúži pevné oko, ktorým treba prevliecť dodatočný popruh (nie je súčasťou batoha, treba zaimprovizovať). Lyže sú následne pripnuté mierne nakrivo, vďaka čomu si do nich pri šliapaní nebudete kopať pätami. Toto riešenie nie je optimálne na ťažké freeridové lopaty, no majiteľ ultralight batoha bude mať asi aj lyže z tejto váhovej kategórie.

Horolezcov a VhT turistov poteší možnosť nacvakať na bedrový pás matroš či popruh na fixáciu lana pod vrchlíkom. Úchyty na cepín a paličky sú minimalistické, no funkčne im vôbec nič nechýba. Možno len manipulácia s nimi v rukaviciach je otázkou cviku. Na nacvakávanie matrošu sú vhodné aj dve nenápadné daisy chains, ktoré na prvý pohľad skôr považujete len za popruh na zapnutie vrchlíka.

Chrbtový systém

Nastaviteľný chrbtový systém Bergans QuickAdjust PRO je odľahčený, ako všetko na tomto batohu. Preto napríklad pevný tvrdý plastový panel po celej dĺžke nečakajte. Je tu však náznak výstuhy, ide o hrubý oceľový drôt, ktorý pomáha v prenose hmotnosti správnym smerom a tiež aby chrbtová časť nestrácala tvar. Aj v oblasti tesne nad driekom je malý plastový prvok slúžiaci taktiež na držanie tvaru. Posúvanie je jednoduché pomocou dielu, ktorý sa fixuje dvojicou suchých zipsov a zaisťuje kovovým háčikom. Vskutku elegantné riešenie, ktoré poskytuje rozsah nastavenia pre výšku postavy od 155 do 185 cm.

Batoh treba baliť s rozumom, aby nič netlačilo do chrbta. Chce to trošku cviku, no odmenou je pohodlné nosenie aj pri vyššej hmotnosti (batoh je podľa výrobcu stavaný na záťaž do 17 kg).

Diely chrbtového systému, anatomicky tvarovaný bedrový pás a ramenné popruhy sú vyplnené ľahkou pamäťovou penou a potiahnuté priedušným jemným meshom. Výplne je dostatok na to, aby sa vyššie spomínaná hmotnosť nosila pohodlne.

Materiály a vyhotovenie

Materiálovo je batoh zložený z troch hrúbok nylonovej tkaniny. Z najhrubšieho variantu (420D) je ušité dno batoha, zo stredného variantu (210D) je väčšina zvyšku tela batoha a z najtenšieho (70D) sú detaily ako napr. vrchlík. Celkovo pôsobí batoh napriek svojej nízkej hmotnosti veľmi solídnym dojmom. Jedine v prípade vrchlíka je látka prekvapujúco poddajná a cítiť šetrenie hmotnosti, pre zvýšenie odolnosti má preto látka ripstopovú úpravu.

Solídny dojem umocňuje kvalitné vyhotovenie, ktoré je zrejmé najmä pri pohľade dovnútra. Namáhané švy sú viacnásobné a z vnútornej strany sú prekryté textilnou páskou. Nikde netrčí nič, o čo by sa veci mohli zachytiť a započať páranie. Zaujímavosťou sú podlepené švy v okolí dlhého zipsu. Keďže však ostatné švy takúto úpravu nemajú a samotný zips má len malú légu a nie je nepremokavý, tipujem, že dôvodom podlepenia je zvýšenie mechanickej odolnosti švov.

Skúsenosti z používania

Batoh nosievam najmä v trojsezónnych podmienkach, na zimné skialpovačky používam iný batoh, lebo mám rád, keď zimný batoh má "organizér" na lavínovú výbavu, preferujem pripínanie lyží na boky a tiež na skitúry zriedka potrebujem batoh s objemom 40 litrov.

S batohom som absolvoval množstvo jednodňoviek vo Vysokých a Nízkych Tatrách, taktiež v Malých Karpatoch. Pokiaľ som išiel sám, mával som batoh skomprimovaný a vrchlík buď strčený vo vnútri alebo úplne odpojený. V takomto režime však trochu prekáža absencia menších vreciek na uloženie drobností. Batoh je na jednodňovky alebo na prespatie na horskej chate vhodný aj pre rodiča 5- až 6-ročného turistu v zácviku. Do batoha sa totiž pohodlne zmestili aj všetky jeho veci + varič, termoska a proviant. Prekvapivé pre mňa bolo, že súčasťou batoha nie je pláštenka, doplnil som si ju z iného batoha.

Veľmi pohodlný je rozmerný vstup. Hodí sa najmä pri oddychovaní, kedy sa dá batoh kompletne otvoriť a máte hneď poruke všetko, čo potrebujete. Druhá vec je, že veci vo vnútri sú potom pohádzané ako seno a pri každom opätovnom balení sa treba s nimi trochu pohrať, aby netlačili do chrbta.

Z hľadiska kvality materiálov a vyhotovenia nemám žiadne výhrady, batoh je kvalitne ušitý a doposiaľ je ako nový. Jedine sa mi podarilo pri transporte v aute trochu natrhnúť bočné vrecko trčiacou cudzou paličkou.

Bergans Helium W 40 je ultraľahký batoh, ktorý pri svojom objeme váži necelý jeden kilogram. Napriek nízkej váhe poskytuje slušné pohodlie aj dostatočnú výbavu pre rôznorodé aktivity. Hoci sa nestratí ani v zimnom použití, odporúčam najmä na trojsezónne použitie vo vysokohorskom prostredí pre VhT alebo horolezectvo. Pri jeho nízkej hmotnosti si ho môžete pripnúť na veľký batoh zvonka pri výstupe na chatu, napr. na týždňové kurzovanie. Helium sa taktiež nestratí ani pri turistike s deťmi či pri bežnej horskej turistike.

Koho zaujal tento batoh, no potrebuje technickejšiu výbavu, môže siahnuť po verzii PRO, ktorá pridáva samostatné oddelenie pre lavínový výstroj, pripínanie dvojice čakanov, bočné pripnutie lyží a zosilené materiály na najexponovanejších častiach. Toto všetko priťaží batoh o 270 gramov a stojí o 45 eur viac.