Tatranská Kotlina – Pálenica – Bachledova dolina

10.04.17
Pálenica je 1175 m vysoký vrch, týčiaci sa medzi Tatranskou Kotlinou a Lendakom. Vyberieme sa naň so zámerom zistiť, či jeho vrchol ponúka výhľady. Prechádzku si spestríme pokračovaním do Bachledovej doliny. Budeme sa pohybovať na rozmedzí Belianskych Tatier, Podtatranskej kotliny, Spišskej Magury a Podtatranskej brázdy. Preto predpokladáme výskyt príťažlivých krajinárskych pohľadov.

S Tatranskou Kotlinou sa spája meno Augustín Kaltstein (niekde sa uvádza August) (10. 12. 1844 - 24. 8. 1921). Významný to podnikateľ, člen mestskej rady Spišskej Belej a aktívny člen Uhorského karpatského spolku sa zúčastnil na speleologických výskumoch Belianskej jaskyne a dal umelo vysekať pohodlný vchod do jaskyne. Bol pri založení Tatranskej Kotliny ako spišsko-belianskych mestských kúpeľov. Dal vybudovať turistický chodník na sever od Tatranskej Kotliny až na Pálenicu. V tej dobe pravdepodobne holý kopec s kruhovým výhľadom na okolitú krajinu. Na výstavbu ciest a turistických chodníkov venoval polovicu svojho majetku.

Tatranská Kotlina – Stará Kotlina – Hlinisko – Kovaľová – Kýčera – Pálenica – Farský les – Ždiar, Bachledova dolina

Nad Lendakom

Vystupujeme na zastávke Belianska jaskyňa. Prechádzame okolo dreveného rímskokatolíckeho kostolíka Nanebovzatia Panny Márie, ktorý bol postavený na podnet kniežaťa Hohenloheho v roku 1891, podľa projektu Antona Müllera z Levoče. Na križovatke sa dáme vpravo, smer Lendak. Za mostom vpravo dole pri potoku je možnosť obzrieť si Elektrárenskú jaskyňu.

Po kilometri schádzame z cesty vľavo do lesa. Sme na novej protipožiarnej ceste. Začína stúpanie. Po chvíli cesta kopíruje hranicu lesa a lúky Hlinisko. Dostávame sa k prvým pohľadom na Podtatranskú kotlinu lemovanú Levočskými vrchmi. Dominantu predstavuje blízka goralská obec Lendak s kopcom Valtín (936 m). Odhadujeme, že pri ohliadnutí sa späť vidíme Kobylí vrch (1109 m) a Stežky (1530 m), zvyšok Tatier je ponorený v oblakoch. Letným ovzduším sa k nám z obce nesie nedeľná omša. Stretáme párik turistov príchodzích z Bachledovej doliny. Dobiehame ďalších 6 - 8 pútnikov, ktorí sú na prechádzke po okolí Lendaku, nevediac, kam idú a kadiaľ. V snahe zachytiť fotografiami náladu tunajšieho prostredia zastavujeme opodiaľ a sledujeme kopčeky, lúky, les, čriedu oviec s kozami, božie muky. Veru je tu krásne. Nasýtení atmosférou na prvej odbočke ideme do lesa. Naberáme výškové metre s predpokladom, že smerujeme správne na Pálenicu. Ale čoskoro zisťujeme náš omyl a schádzame späť na cestu.

Na vrchol Pálenice

Nakoniec na správnom mieste vchádzame do tieňa hory. Zakrátko na nás čaká križovatka zvážnic. Nenecháme sa pomýliť a šliapeme bezchybne hore. Míňame ešte niekoľko krížnych zvážnic. Ako kráčame hore, pribúda holých miest, kocháme sa výhľadom na hrebeň Spišskej Magury s Malou poľanou a s rozhľadňou nad Bachledovou dolinou. Pod vrcholom prichádzame na pláň zarastenú odkvitajúcou kyprinou úzkolistou. Opäť pozeráme na Levočské vrchy, pred ktorými stojí izolovane, priam solitérne, povesťami opradená Vojnianska hora (930 m).

Tenkým chodníčkom prechádzame lúku. Na záver stúpame lesom po úzkom, veľmi uzučkom hrebienku ku kóte. Medzi vetvami smrekov obyčajných a smrekovcov opadavých presvitá hrebeň Belianskych Tatier. Máme nevšedný pohľad na Ždiarsku vidlu v zákryte s Havranom. Pokračujeme kúsok ďalej, výhľad je o niečo lepší, ale nie veľmi. Sú tu božie muky, v hlavách nám prúdia rôzne myšlienky. Ktovie k čomu tu dávno došlo... hrebeň s prudkými zrázmi, polámané stromy. Fotíme si detail Skalných vrát, opúšťame chmúrne predstavy a napokon sa vraciame späť na protipožiarnu cestu.

Smer Bachledova dolina

Klesáme prudko dole. Prichádzame k rázcestiu. Hlavná cesta sa stáča vpravo do Lendaku. Naľavo smerom do Bachledovej doliny máme na výber dve možnosti. Volíme hornú poľnú cestu vedúcu okolo salaša. Míňame pasúce sa ovce, kozy a kravky. Pripadám si ako na hornej Orave, kam som chodieval k starým rodičom. Ďalej preskakujeme rozvodnený prítok potoka Rieka. Prichádzame na širokú cestu, vzápätí ideme cez most vľavo. Cyklistické C-čko nás doprevádza k malej zjazdovke. Opúšťame hukot Rieky. Trocha lopoty a stojíme nad Bachledovou dolinou. Obdivujeme pohľad do Podtatranskej brázdy s domčekmi Ždiaru. Nad pohľadom dozerá hrebeň Belianskych Tatier a Spišskej Magury. Schádzame dole zjazdovkou. Slobodov potok a cesta nás dovádza k hlavnej cestnej komunikácií Tatranská Kotlina – Lysá Poľana. Zastávka autobusu je postavená v duchu architektúry dreveníc Ždiaru.

Užitočné odkazy

Tatranská Kotlina – Pálenica – Bachledova dolina 12/04/17 07:35 6 príspevkov

Správa Jaskyňa v Čube - nové značenie Zákon o ochrane prírody a krajiny umožňuje voľný vstup bez sprievodcu do vybraných a orgánom ochrany prírody vyhlásených jaskýň, v ktorých nehrozí nebezpečenstvo poškodenia ich prírodných a kultúrnych hodnôt a je zaistený bezpečný pohyb návštevníkov. Medzi tridsiatku verejnosti voľne prístupných jaskýň patrí tiež Jaskyňa v Čube v katastrálnom území Podolínca. Štatút získala v roku 2008. 01/10/17 Roman Matkovčík Jaskyne
Pozvánka Výšľap na Devínsku Kobylu 2017 Každoročne sa v septembri koná non-stop pochod/beh “Výšľap na Devínsku Kobylu”. Prichádza koniec leta, obdobie návratov z dovoleniek. A to je správny čas spríjemniť si víkend lokálne, blízko domova. Využiť rozbehnutý organizmus po letných prázdninách a predĺžiť si dobu strávenú v prírode. Podujatie má ďaleko od rôznych hromadných momentálne “in” mestských či cross behov alebo extrémnych podujatí. Taktiež nie je kvalifikáciou na akciu väčšieho významu. Jeho výhodou je rodinná atmosféra v priateľskom duchu. 07/09/17 Roman Matkovčík Správy
Túra Náučný chodník Kimbiark - okruh zo Svitu Chodník začína pri základnej škole Komenského vo Svite. Je výsledkom úsilia žiakov školy v spolupráci s Urbárom Mengusovce. Z tabulí sa dočítame o miestnej histórii, faune, flóre, geológii a kultúre. Na miestach panoramatických výhľadov spoznáme miestopis Kozích chrbtov, Vysokých a Nízkych Tatier. 10/08/17 Roman Matkovčík Nízke Tatry

Túra Tennengebirge - na vrchol Tennengebirge Tennengebirge je rozlohou malé pohorie pri Salzburgu. Je to masívny vápencový blok, ktorý človek ľahko spozná z vrcholov Salzkammergut Berge, Dachsteinu a z Taurov. V júni boli jeho vrcholy ešte pokryté snehom, preto som sa tam vybral v polovici septembra. Netušil som, že hore bude opäť sneh. dnes Martin Knor Svet
Túra GSB: Čierne pri Čadci – Hala Boracza V roku 2015 som sa na salaši pod Suchým vrchom stretol s poľskými turistami a pri družiacom štamprlíku som si uvedomil, že som vlastne v Poľsku na poriadnej turistike ešte nebol. Tak som cez zimu sedel nad mapou, nechal si poradiť od kamarátky Honoraty, nadchol som pre myšlienku vandra ďalších päť turistov z TK Štart. Trošku bol problém so zaistením piatich nocľahov, ale napokon sme v piatok 9. 6. 2017 po práci vyrazili vlakom cez Žilinu do Čadce a autobusom do Skalitého, kde sme prespali v ubytovni Gavlák. včera Miroslav Svítek Kysucké Beskydy, Oravské Beskydy, +
Túra Polhrebeňovka Javorníkov cez tri Vrchrieky Keď si tak v máji na vandri Volovskými vrchmi sedíme pod strechou a čakáme, kým prestane pršať, padne otázka: „A čo naplánujeme na leto?“ Už po niekoľkýkrát hádžem do pléna na schválenie moje domovské pohorie – Javorníky. Už sme ich mali v pláne niekoľkokrát, ale vždy na jeseň, kedy nám plány zrušil skorý nástup zimy. Návrh je na moje potešenie jednohlasne odsúhlasený, pri pohľade do kalendára hneď navrhujeme dátum a po spomenutí plánov na leto medzi kamarátmi k nám postupne pribúdajú ďalší záujemcovia. Vyzerá to na masovú akciu. Predbežne by nás mohlo byť desať. Uff. 22/10/17 Zdeno Vasilišin Javorníky

Tatranská Kotlina – Pálenica – Bachledova dolina 12/04/17 07:35 6 príspevkov
    • Podtatranská kotlina, Spišská Magura, Podtatranská brádza (Ždiarska brádza) - Tatranský národný park

• max: 1175 m n. m. – Pálenica

• min: 777 m n. m. – Tatranská Kotlina

• leto

• 14.08.2016

• Poprad (vlak, bus) - Tatranská Kotlina (bus)
      Ždiar-Bachledova dolina-rázcestie (bus) - Poprad (vlak, bus)