Vareškový hrebeň
Vareškový hrebeň Zatvoriť

VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít

Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni.

1 deň
leto – 05.07.2016
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Vareškové pleso, Zbojnícka chata
Starý Smokovec (vlak TEŽ, bus, platené parkoviská)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Starý Smokovec – Hrebienok – Veľká Studená dolina – Vareškové pleso – Slavkovské sedlo – Východná Slavkovská veža – Slavkovské sedlo – Zadný Slavkovský hrb – Vareškové sedlo – Predný Slavkovský hrb – Varešková priehyba – Slavkovská kopa – Slavkovský štít – Slavkovský nos – Starý Smokovec

Začiatkom leta som verejne oznámil, že mám v pláne vybehnúť na Slavkovský štít cez Vareškový hrebeň a ozvali sa mi traja kamaráti. Do partie som ešte pribral otca, ktorý mal záujem o túru mimo značený chodník. Dohodli sme sa teda, že sviatočnú nedeľu „Cyrila a Metoda“ strávime v Tatrách.

Povodne sme sa mali stretnúť v Starom Smokovci, ale prešovská partia vyrazila trochu skôr a pomaly mierila na Hrebienok. My sme sa za nimi rozbehli zimnou trasou, no zabudli sme odbočiť a pokračovali sme po modrej na Slavkovský štít. Zastavili sme sa až pod serpentínami v strmom svahu. Na Tatranskú magistrálu, ktorá vedie na Hrebienok to bolo ešte vysoko, preto sme využili lesnú cestu a po vrstevnici sme sa dostali na zimnú sánkarskú dráhu, ktorá vedie z Hrebienka do Starého Smokovca. Na Hrebienku nás čakala trojica kamarátov, s ktorými sme potom pokračovali po modrej turistickej značke cez Veľkú Studenú dolinu k Vareškovému plesu.

Nad plesom sme zišli z turistického chodníka a zamierili sme do Slavkovského sedla. Asi 300 metrov nad nami sme zazreli menšiu skupinku, ktorá mierila na hrebeň. Cesta do sedla viedla po trávnatých úsekoch, balvanoch a sutine. V sedle sa nám podarilo dobehnúť spomínanú skupinku. Bola to žilinská partia, ktorá mala rovnaký plán ako my.

Po krátkom oddychu sme si takmer všetci vybehli na Východnú Slavkovskú vežu (2356 m n. m.). Veža je síce situovaná západne od Slavkovského sedla, no bola by škoda nevybehnúť na jej vrchol. Na Východnú Slavkovskú vežu je to zo sedla približne 10 minút. Potom sa treba vrátiť do Slavkovského sedla a pokračuje sa chodníčkom vedúcim na hrebeň pod Zadný Slavkovský hrb (2336 m n. m.). Ten sa obchádza zo strany Veľkej Studenej doliny, pretože ísť ostrým hrebeňom je nevýhodné a vyžaduje si to istenie lanom. Masív Zadného Slavkovského hrbu je pomerne členitý a predstavuje jedno z najťažších miest na Vareškovom hrebeni. Pri zhoršenej viditeľnosti môže nastať problém s orientáciou, pretože tam nie je znateľný chodník a terén je exponovaný.

Po vylezení na hrebeň za Zadným Slavkovským hrbom je možné vystúpiť na jeho vrchol. Ak nemáte záujem o Zadný Slavkovský hrb, ďalej sa zostupuje prudkými skalami a chvíľu sa traverzuje na strane Veľkej Studenej doliny. Za Vareškovým sedlom sa potom prechádza na stranu Slavkovskej dolinky a po trávnatých lávkach sa traverzuje Predný Slavkovský hrb. Vystupujem na jeho vrchol priamo po hrebeni. Ostatní pokračujú spomínaným traverzom a na vrchol lezú z východnej strany, odkiaľ je to ľahšie.

Po prejdení Vareškovej priehyby sa držíme mierne na strane Slavkovskej dolinky a kopírujeme hrebeň na Slavkovskú kopu. Ďalej pokračujeme cez Priehybu nad Jamou, odkiaľ vedie po hrebeni úzky chodníček, ktorý sa neskôr stráca na strane Slavkovskej dolinky. Stúpavým traverzom pokračujeme popod hrebeň a cez výrazný žľab vystupujeme na záverečný vodorovný hrebeň k Slavkovskému štítu. Na vrchol je to už iba kúsok. Do Starého Smokovca zostupujeme cez Slavkovský nos po modrom turistickom chodníku.

Upozornenie

Záverečný výstup na Slavkovský štít (od Priehyby pod Jamou) je vhodnejšie absolvovať po hrebeni. Neprimeraným obchádzaním vežičiek alebo dlhým traverzom do veľkého sutinového žľabu smerujúceho do Slavkovskej dolinky sa môžete dostať do väčších problémov ako na samotnom hrebeni. Pri plánovaní tejto túry je taktiež potrebné pamätať na výber vhodného počasia, pretože núdzový zostup z Vareškového hrebeňa je na obidve strany komplikovaný a zdĺhavý. Mimo iného, Slavkovská dolinka patrí medzi zakázané oblasti, do ktorých by nemali vstupovať ani oprávnené osoby na pohyb v neznačenom teréne.