Vietnam - Dračia zátoka (Halong bay), foto Maroš Matoušek
Vietnam - Dračia zátoka (Halong bay), foto Maroš Matoušek Zatvoriť

PR Festival Cestou necestou Bratislava 10. - 12. 3.

V bratislavskom Dome kultúry Ružinov sa počas 10. až 12. marca 2017 uskutoční v poradí už 9. cyklus cestovateľského festivalu Cestou necestou. Počas jarného vydania príde festival do Bratislavy opäť na tri víkendové dni. Cestovateľský festival otvorí svoje brány v piatok po 17. hodine.

Na programe bude okrem prezentácií cestovateľov aj premietanie filmu Erika Baláža Život v oblakoch, rozprávajúci o divokej tatranskej prírode. Po skončení premietania sa bude konať diskusia s tvorcami filmu. Prezentácie o horách zastupuje výstup na Mont Blanc a diaľkový pochod John Muir Trail od Igora Packa, či vtipné rozprávanie Michala Tlelku o Kirgizsku a pokuse vyjsť na Pik Lenina. Celkom výnimočné bude predstavenie Petra Gregora o cestovaní v konfliktných oblastiach. Dozvieme sa, ako sa cestuje v krajinách, ktorým sa bežný turista vyhýba širokým oblúkom a prečo tam vlastne Peter chodí. Matúš Kováčik nám predstaví Barmu (Mjanmarsko) tak, ako ju zažil, ako krajinu plnú kontrastov a milých ľudí.

Víkend začneme už o 10:00 hľadaním šamanov v Nepále. Práve tam sa vydal na netradičnú púť Matej Cerulík. Mária Horská s Jánom Cagánom nás presvedčia, že aj na Kanárske ostrovy sa dá jazdiť lacno ako backpacker. Dokonca tam prežili aj Vianoce. Cástor Sánchez žije na Slovensku, no pochádza z Kolumbie. Verí, že čo nás čaká, nás neminie a to isté podľa neho platí o cestovaní. Ukáže nám svoju rodnú Kolumbiu a jej krásy, a vysvetlí nám, prečo ich treba navštíviť. Vlastný inšpiratívny životný príbeh nám priblíži cestovateľ a zakladateľ OZ Cestou necestou Michal Knitl. Tomáš Vilček tiež cestuje vášnivo rád. Preto sa vybral rovno na cestu okolo sveta. „Jeden rok na bicykli nás naučil viac ako päť rokov štúdia na univerzite,“ tvrdia manželia Kaľavskí, environmentalisti, ktorí cestovali Amerikou bez konkrétneho plánu. Cyklistami sú aj manželia Mazancovci. Svadobnú cestu si „odkrútili“ na dvoch kolesách po celej Amerike. Ani narodenie malého Janíčka ich neodradilo od cestovania a tak sa už v trinástich mesiacoch svojho života dostal s rodičmi z Banskej Bystrice až k Alpám – a to na tandemovom bicykli, kde mal vozík len pre seba.

O Vladimírovi Dudlákovi je známe, že miluje Madagaskar. Tentokrát prešiel polostrovom Masoala. Afriku má rád aj Peter Koutný, spoluzakladateľ CK Victory Travel. Predstaví nám Etiópiu, „afrického leva“ v ekonomickom raste. Krajinu, ktorá nebola nikdy kolonizovaná a je kolískou nielen kresťanstva, ale aj celého ľudstva – práve tu našli australopiteka Lucy – a obľúbenej kávy. Maroš Matoušek aj Patrik Paulínyi radi a dobre fotografujú. Kým Patrika zlákal svojimi krásami Island, Maroš zvečnil bohatú kultúru Japonska. Zaujímavý fotoprojekt vytvorili Barbora Drblíková a Tibor Bogdan, nazýva sa Home with you. Dvojica sa fotí na známych európskych miestach v netradičných situáciách – ako v domácnosti. Dali si slávnostnú večeru na Karlovom moste, upratovali most v Budapešti, prali v Benátkach. Martin Krasňanský opíše novú horolezeckú líniu na vrchol Cerro Trinidad v čilskej Patagónii. Cestovateľka Marta Rajková prešla jednu z najvyššie položených ciest na svete – Pamir Highway v Tadžikistane. Ondreja Brichtu na ceste do Kurdistanu v Iraku zastihla turecká občianska vojna a viezol sa aj v obrnenom transportéri.

V nedeľu nás čaká farebný príbeh sprevádzaný prekrásnymi fotografiami z Argentíny a Čile od Petry Koláčkovej. Do Japonska sa vypravíme s deťmi Jany Heribanovej a nakukneme aj tam, kam sa nemá chodiť, ale deti to nevedia. Manželia Hromníkovci išli na Island už po tretíkrát, no tentoraz ich poriadne prekvapil. Porozprávajú nám aj Nórsku, o tom najlepšom z ich troch ciest. Maroš Matoušek predstaví svoj pohľad na Barmu a s Jurajom Vavrom sa vyberieme na rybačku až do Mongolska. Himaláje prestopujeme Z Pakistanu do Bhutánu v spoločnosti Ondreja Brichtu. Najnovšia cesta Michala Knitla viedla do Indonézie a Papuy-Novej Guiney, vznikla z toho cestopisná kniha a film, ktorý si na festivale tiež premietneme. S Marekom Adamechom sa vypravíme k základnému táboru pod Mt. Everestom v Nepále a s manželmi Kožíkovcami prejdeme na aute celou Európou k Gibraltáru cez Nordkapp.

Do teplých krajín nás pozvú ďalší dvaja cestovatelia. Rozprávkový a voňavý Omán predstaví Tomáš Gindl a Ján Milde ukáže to „naj“ z Afriky. Sprievodca Bohdan Ulašin porovná dve latinskoamerické krajiny s komplikovanou históriou a úchvatnou prírodou, Kubu a Nikaraguu. Simona Lučkaničová s vášňou vykreslí španielsku kultúru a pripojí svoj minikoncert. Festival uzavrieme výberom dvoch už nám známych fotografov a cestovateľov. Maroš Matoušek navštívil Vietnam, vychytenú destináciu vhodnú aj pre vaše cestovateľské plány v roku 2017. Veľa Slovákov už pozná Island, no Patrik Paulínyi nám ukáže panenskú prírodu a fotogenické miesta Faerských ostrovov.

Okrem premietaní ponúkne festival množstvo sprievodných aktivít, stánky s medzinárodnou kuchyňou, ukážky vystúpení, outdoorové obchody a cenné rady cestovateľov. Nebude chýbať ani tombola o hodnotné ceny.

Všetci prezentujúci a organizátori sa na vás tešia na cestovateľskom festivale Cestou necestou!

FB event
Viac info o festivale v Bratislave
Web

Putovný festival Cestou necestou počas marca a apríla okrem Bratislavy navštívi desať ďalších miest. Na dobrodružné prezentácie z celého sveta sa môžete tešiť v Pezinku, Banskej Bystrici, Trenčíne, Košiciach, Prievidzi, Martine, Liptovskom Mikuláši, Žiline a v Poprade. Festival tento rok premiérovo zavíta aj do Prahy.