Búda Ambrózka pod Studeným vrchom

V srdci Štiavnických vrchov to s núdzovým prespaním nie je veľmi ružové. No keď som išiel z Lehôtky pod Brehmi do Banskej Štiavnice, tak som asi 1,5 hodiny chôdze k mestečku naďabil na murovanú búdu pod Studeným vrchom. Aj keď ku sparťanskému komfortu to má ďaleko, možno poslúži v prípade núdze.

Štiavnické vrchy: pri rázcestní červenej a zelenej značky na lúke Ambrózka pod Studeným vrchom
794 m n. m.
po vyprataní kôlne 2 - 3 ľudia s vlastným spacákom a karimatkou
trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)
prameň podľa mapy (neoverené)
Spojenie
Banska Štiavnica (vlak, bus)
Repište (bus)
Dalšie info
zdevastovný objekt s poškodenou strechou (zateká) a nutným uprataním priestoru
Zrušené od
jari 2023

Objekt sa nachádza pri lese asi 1,5 hodiny z Banskej Štiavnice, pár metrov od súbehu červenej a zelenej trasy, neďaleko smerovníka pod Studeným vrchom. Ak sa ide smerom k Banskej Štiavnici, treba sa pri rázcestníku otočiť čelom vzad. Ak sa ide od Banskej Štiavnice, tak je priamo pekne viditeľná.

Možnosti

Objekt je, žiaľ, zdevastovaný a je vhodný len na veľmi núdzové využitie. Murovaná neomietnutá časť má dve miestnosti, ale bez dverí. Jednej z nich chýba časť strechy, resp. strop a druhá strop má, ale zateká. V daždi preto asi neochráni ani jedna miestnosť. Obe sú špinavé a bez akejkoľvek klasickej podlahy.

Zaujímavejšia je možno až drevená časť, resp. drevená kôlňa na boku murovanej búdy. V daždi by mala ochrániť aj pri bočnom vetre. Nachádza sa tam drevo či trocha neporiadku.

Použiť sa zrejme dá len drevená kôlňa a po čiastočnom vyprataní ako tak poskytne miesto pre asi 2 - 3 nocľažníkov. Ak by sa objekt opravil, hlavne strecha a podlaha, tak by sa našlo miesto aj pre 10 - 12 ľudí.

Podľa turistickej mapy, by sa mal neďaleko nachádzať prameň. Neďaleko sa tiež nachádza osada Šobov.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …