Útulňa

Nový Žobrák

01.04.17
Rozhľadňa a útulňa pri sedle Žobrák v severovýchodnej časti pohoria Čergov je pekným vyhliadkovým bodom, ale aj miestom k prenocovaniu. Po rokoch starú útulňu s rozhľadňou nahradila nová veža, ktorá stojí len pár desiatok metrov vedľa staršej.

Rozhľadňa a útulňa je často využívaná aj k prenocovaniu, nakoľko tadeto vedie Cesta hrdinov SNP (E-8), zároveň je tu spojnica dvoch výstupových trás na hrebeň Čergova, jedna vedie z Hervartova, druhá z Krížov. Pôvodná rozhľadňa stále stojí na svojom mieste a stále je funkčná, aj keď ju poznamenal zub času. Nová rozhľadňa s útulňou bola vybudovaná v roku 2015 za pomoci prostriedkov z Európskej únie obcou Hervartov. Práca sa naozaj podarila a verím, že bude turistom slúžiť dlhé roky.

Útulňa

Stavba je masívnej drevenej konštrukcie a má dokonca bleskozvod, čo je obrovská výhoda v prípade, ak sa v nej treba ukryť pred búrkou. Stavba je výškovo rozčlenená akoby na tri časti. Spodnú tvorí samotná útulňa. Nad útulňou sú dve podlažia rozhľadne.

Veža má štvorcový pôdorys s rozmermi približne 4 x 4 metre a jej podlaha sa nachádza asi meter nad zemou, takže podlahu tvoria dosky a nielen hlina alebo dlažba. Do útulne sa vchádza schodíkmi cez hrubé drevené dvere. Celá útulňa je zatiaľ, až na trocha neporiadku a pár čmáraníc po stenách, vo výbornom stave. Interiér je skromný, ale účelný. Prične, lavica, stôl. Nič viac. Ale k prenocovaniu to bohato stačí. Zakúriť sa vo vnútri nedá a tak poslúži skôr len trojsezónne. Na pričniach sa vyspí osem ľudí, na podlahe a laviciach ďalší 4 – 5 ľudia. Prične sú trocha kratšie, takže dlháňom možno budú trocha trčať nohy.

Rozhľadňa

V peknú noc sa bez problémov dá vyspať na podlahe plošín rozhľadne. Ponúkajú veľa miesta a pekný výhľad a sú čiastočne kryté strechou. Na vyhliadkové plošiny vedú strmé schody so zábradlím, čo ocenia najmä ľudia, ktorí majú s rebríkmi problém. Na vrchnej plošine sú dokonca dve kreslá, z ktorých sa musí parádne vychutnávať východ alebo západ Slnka.

Hneď vedľa útulne sa nachádza upravené ohnisko a dokonca krytý prístrešok s množstvom lavíc a kvalitnou strechou. Takže možností k prenocovaniu je až-až, už si len vybrať...

Nevýhodou je, že v okolí nie je žiadna studnička. Okolie je relatívne čisté a pomáha tomu viacero odpadkových košov pri prístrešku a latrína neďaleko v lese. Ostáva len dúfať, že si miesto vlastným pričinením nezničíme a bude slúžiť ešte minimálne desiatky rokov.

Nový Žobrák 04/09/17 17:17 3 príspevky

Túra Na Somár cez lúky plné šafranov Je Veľkonočný piatok a za oknami to vyzerá na počasie vhodné akurát na sedenie v byte pri teplom čaji a pozeranie dlhého filmu. Aspoň toto by si pri pohľade z okna povedala väčšina ľudí. My však máme v pláne ísť do prírody stoj čo stoj, aj keby malo liať celý deň. Vyberáme preto jednoduchšiu túru v nízkom a málo známom pohorí Sopotnické vrchy. Cieľom sú lúky plné šafranov a najvyšší bod miniatúrneho pohoria. 20/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora
Prístrešok Stará smola nad údolím Sopotnice Sopotnické vrchy ako podcelok Čiernej hory nie sú turisticky až tak atraktívne ako okolité časti Ružínskeho krasu. Návštevník sa sem zvyčajne vyberie len na jednodenné výlety. Na druhej strane aj nízke kopce majú svoje čaro, ak si človek vie užiť lesy bez zbytočného ruchu. Na ich severnom okraji leží dokonca veľmi pekný a útulný prístrešok či skôr útulňa (neoficiálna), ktorá sa dá využiť k pohodlnému prenocovaniu alebo ako úkryt pred nepriazňou počasia. 12/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora
Túra Vyhliadky Ružín – pod Bujanovom a Čertova skala Okolie priehrady Ružín je oblasť plná málo známych zákutí, o ktorých sa človek len ťažko dozvie. A práve takéto opustené miesta ponúkajú neraz tie najkrajšie zážitky. Podobne je to aj s dvomi vyhliadkami v hornej časti Ružínskej priehrady. Nenápadné skalky týčiace sa nad hladinou nevyzerajú nijako majestátne, ale výhľady z nich naozaj stoja za to. 07/05/18 Stanislav Ďurica Čierna hora

Rada Ako vegánsky stravovať dieťa na túre Keď nášmu Maťkovi ako čerstvo dvojročnému zistili silnú alergiu na vajce a mlieko a zakázali potraviny obsahujúce aj ich stopy, boli sme zúfalí. Naša strava obsahovala samé mlieko, syry, maslo, nátierky, deti jedli kaše, domáce vajíčka. Čo len bude to úbohé dieťa jesť? A najmä, čo bude jesť vonku, kde nie je priestor na nejaké sofistikované varenie? dnes Soňa Mäkká Strava a pitie
PR Kúpou topánok to nekončí Kamenný obchod VEREDA Sport v Považskej Bystrici sa sortimentu turistickej obuvi venuje už desať rokov a môže sa pochváliť najširšou ponukou turistických a bežeckých topánok v trenčianskom regióne. Navyše na obuv poskytuje kompletný servis vrátane dodatočnej úpravy veľkosti a pracovníci vám ochotne pomôžu s výberom tej správnej topánky, nielen slovne, ale napríklad aj skenovaním chodidla. včera sponzorovaný článok Obchody
Túra Nízke Taury - výstup na Radstätter Tauern V roku 2017 som začal objavovať Radstätter Tauern, čo je oblasť Niedere Tauern (Nízke Taury). Koncom mája som sa nad Hüttschlagom snažil vyliezť náročnú ferratu na hladkej skale, tvorenej akýmsi vrstveným serpentinitom. V júni som bol na Ennskraxene a prešiel som sa nenáročným, ale pekným hrebienkom na Kraxenkopf. Práve z tohoto vrcholu som obdivoval zasnežené štíty Faulkogel a Mosermandl. Nuž a začiatkom augusta som sa na najvyššie kopce pohoria vybral. včera Martin Knor Svet

Nový Žobrák 04/09/17 17:17 3 príspevky
    • Čergov: v sedle Žobrák na spojnici červenej značky z Hervartova a modrej z Krížov

• V útulni približne 8 ľudí, v priľahlých objektoch ďalšie desiatky ľudí

• celoročne otvorená (bez vykurovacieho telesa)

• v blízkom okolí nie je prameň

• upravené ohnisko, latrína, veľký prístrešok s lavicami