Malá Knola na Knolskej poľane

08.04.17
Slovenský raj je po jeho okrajových častiach plný penziónov a privátov, to však mnohí z nás nevyužívajú a hľadajú skôr ubytovanie zadarmo. Jednou z možností je pekný prístrešok pod najvyšším vrcholom podcelku Volovských vrchov - Knola, pod Veľkou Knolou.

Prístrešok sa nachádza asi 5 minút chôdze po modrej značke od smerovníka Malá Knola smerom na východ. Značka vedie priamo popri prístrešku. Ten leží na okraji neveľkej lúky Knolská poľana, v jeho blízkosti je postavený aj poľovnícky posed, ktorý je uzamknutý.

Samotný prístrešok má rozmery približne 4 x 3 metre a je zrubového typu. Postavený z dreva, masívnej konštrukcie, pravdepodobne nebude veľmi starý. Výhodou prístreška je, že je krytý z takmer troch strán, a tak poskytne sčasti útočisko aj pred vetrom. Pred dažďom by mala chrániť plechová strecha, ktorú ešte nestihol výraznejšie poškodiť zub času.

Podlaha je tvorená z dosiek, čo poteší najmä v upršanom počasí, keď sa človek nemusí čvachtať v blate. Vo vnútri sa nachádza masívny drevený stôl s dvomi lavicami. Vyspať by sa dalo aj na laviciach aj na stole, ale s podložkou sa dá kľudne prespať aj na zemi alebo v zadnej časti prístrešku, kde je zastrešená akoby maličká „terasa“. Odhadujem, že sa tu vyspí aj päť ľudí. Škoda, že vôbec nie je využitá časť prístrešku pod strechou. Stačilo by pár hrubších dosiek a pokojne by mohol prístrešok slúžiť aj ako útulňa.

V bezprostrednej blízkosti prístreška som nevidel ani upravené ohnisko a ani prameň. Aj napriek tomu však verím, že vďaka článku niekomu uľahčím plánovanie túr v najvýchodnejšej časti Národného parku Slovenský raj.

Najbližší známy zdroj vody je výdatný prameň (žliabok) pri sedle Grajnár na zelenej značke smer Pod javorom, z Malej Knoly vzdialený 35 minút chôdze.

Malá Knola na Knolskej poľane 08/04/17 00:00 nová téma

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Túra Južný Cyprus – pohorie Troodos s deťmi Po týždni strávenom pri mori sa presúvame do hôr. Málokto, kto počuje Cyprus, si predstaví hory. A pritom tu sú. Troodos National Forest Park - najvyšší vrchol – Mount Olympus má 1952 m. V zime sa tu lyžuje. A ak patríte medzi ľadové medvede, iba hodinka cesty autom a po lyžovačke sa môžete v Limassole okúpať v mori. V letných horúčavách je pohorie Troodos vítaným vyslobodením – chladnejšie počasie a tieň stromov vytvorí priam oázu. včera Danka Laciková Svet

Malá Knola na Knolskej poľane 08/04/17 00:00 nová téma
    • Volovské vrchy (OP NP Slovenský raj): na modrej TZT asi 5 minút chôdze od smerovníka Malá Knola východne

• 5 ľudí s vlastnou podložkou

• trojsezonna (bez vykurovacieho telesa)

• v blízkom okolí nie je prameň, najbližšie je prameň pri sedle Grajnár (35 minút chôdze)