Malá Knola na Knolskej poľane

08.04.17
Slovenský raj je po jeho okrajových častiach plný penziónov a privátov, to však mnohí z nás nevyužívajú a hľadajú skôr ubytovanie zadarmo. Jednou z možností je pekný prístrešok pod najvyšším vrcholom podcelku Volovských vrchov - Knola, pod Veľkou Knolou.

Prístrešok sa nachádza asi 5 minút chôdze po modrej značke od smerovníka Malá Knola smerom na východ. Značka vedie priamo popri prístrešku. Ten leží na okraji neveľkej lúky Knolská poľana, v jeho blízkosti je postavený aj poľovnícky posed, ktorý je uzamknutý.

Samotný prístrešok má rozmery približne 4 x 3 metre a je zrubového typu. Postavený z dreva, masívnej konštrukcie, pravdepodobne nebude veľmi starý. Výhodou prístreška je, že je krytý z takmer troch strán, a tak poskytne sčasti útočisko aj pred vetrom. Pred dažďom by mala chrániť plechová strecha, ktorú ešte nestihol výraznejšie poškodiť zub času.

Podlaha je tvorená z dosiek, čo poteší najmä v upršanom počasí, keď sa človek nemusí čvachtať v blate. Vo vnútri sa nachádza masívny drevený stôl s dvomi lavicami. Vyspať by sa dalo aj na laviciach aj na stole, ale s podložkou sa dá kľudne prespať aj na zemi alebo v zadnej časti prístrešku, kde je zastrešená akoby maličká „terasa“. Odhadujem, že sa tu vyspí aj päť ľudí. Škoda, že vôbec nie je využitá časť prístrešku pod strechou. Stačilo by pár hrubších dosiek a pokojne by mohol prístrešok slúžiť aj ako útulňa.

V bezprostrednej blízkosti prístreška som nevidel ani upravené ohnisko a ani prameň. Aj napriek tomu však verím, že vďaka článku niekomu uľahčím plánovanie túr v najvýchodnejšej časti Národného parku Slovenský raj.

Najbližší známy zdroj vody je výdatný prameň (žliabok) pri sedle Grajnár na zelenej značke smer Pod javorom, z Malej Knoly vzdialený 35 minút chôdze.

Malá Knola na Knolskej poľane 08/04/17 00:00 nová téma

Túra Päť vihorlatských pralesov za dva dni Na turistike mám najradšej jej rôznorodosť - jeden deň môže byť človek na štítoch v Tatrách, potom v dolinách Slovenského raja, v jaskyni, v lužnom lese, v historických mestečkách... možností je vždy neúrekom. A jednou z nich je aj obyčajné motanie sa nádhernými lesmi či dokonca pralesmi a spoznávanie prírody v jej najprirodzenejšej forme. My sme sa počas veľkonočných sviatkov vybrali takto spoznávať pralesy vo Vihorlatských vrchoch. 29/02/20 Stanislav Ďurica Vihorlatské vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Túra Strimba – výstup z Koločavy Ukrajina nás ako Východniarov láka svojou blízkosťou dlho, lenže všetky turistické plány brzdí predstava hodín v kolónach na hranici. Akosi sme to neustále odkladali a nechávali na inokedy. Na začiatok mája sme si všetci konečne vybavili voľno na predĺžený víkend a vybrali sme sa spoznať okolie známej a možno aj komerčnej dediny Koločava a Sinevirského národného parku. 11/02/20 Stanislav Ďurica Svet

Túra Kalvária nad Kysuckým Lieskovcom V článku by som rada upozornila na milé dielko - Kalváriu nad Kysuckým Lieskovcom, ktorá je celá umiestnená v prírode a je dobrým tipom pre vychádzku s deťmi, priateľmi alebo širšou rodinou. Dávnejšie, v roku 1995 bola nad Kysuckým Lieskovcom v lokalite s názvom Rovne postavená murovaná kaplnka Panny Márie. Pričinil sa o to miestny turistický klub, ktorý sa zameriava aj na vysokohorskú turistiku. Neskôr, v roku 2013 tu pribudla aj kalvária, ktorej posledné zastavenie stojí pri spomínanej kaplnke. A práve na kalváriu sme boli zvedaví. Prechádzku zastaveniami na asi 1,5 kilometri dlhom úseku zvládnu všetky vekové kategórie. My sme tu strávili milé nedeľné poobedňajšie dve hodinky. dnes Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Správa Lesy SR robia obštrukcie s dohodou o znížení ťažby dreva v BA V lesoch okolo Bratislavy sa malo menej ťažiť a prioritou mala byť rekreačná funkcia. Štátny podnik Lesy SR to sľúbil na základe štúdie Technickej univerzity vo Zvolene. Lesníci mali od mesta Bratislava dostávať kompenzácie za zníženie ťažby. Dohoda však stále nie je podpísaná. Magistrát hovorí, že čaká na Lesy, tie tvrdia, že na ťahu je magistrát. včera Soňa Mäkká Správy
Túra Ako som pod Nevoľným hodil papuliaka Niektoré túry sú zaujímavé tým, čo počas nich vidíte, iné tým, čo počas nich zažijete. Avšak najlepšie je, keď sa tieto veci spoja. Teda, keď počas túry vidíte množstvo atrakcií a zároveň sa prihodí čosi nezvyčajné. Presne taká bola prechádzka z Nevoľného, na ktorú som sa vybral koncom zimy. včera Martin Knor Kremnické vrchy

Malá Knola na Knolskej poľane 08/04/17 00:00 nová téma
    • Volovské vrchy (OP NP Slovenský raj): na modrej TZT asi 5 minút chôdze od smerovníka Malá Knola východne

• 5 ľudí s vlastnou podložkou

• trojsezonna (bez vykurovacieho telesa)

• v blízkom okolí nie je prameň, najbližšie je prameň pri sedle Grajnár (35 minút chôdze)