Farkašova samota

29.04.17

Od rázcestia „Farkašova samota“ na žltej turistickej značke treba zísť zo značky po výraznej lesnej ceste približne 150 m na lúku smerom na východ. Na jej konci doprava na druhú lúku, odkiaľ vidieť budovu.

Farkašovu samotu tvorí dvojpodlažná murovaná poľovnícka chata v dobrom a udržiavanom stave. Nad vchodovými dverami je strieška, ktorá vie poskytnúť útočisko pre 1 až 2 osoby. Vstup aj okná sú zamrežované a vnútri vidieť zachované a stále využívané príslušenstvo. V zadnej časti je drevená prístavba drevárne opatrená tiež zámkom. Pre turistu ako útočisko však môže poslúžiť tretia časť stavby, ktorou je grilovací altánok. Je riešený skutočne veľkoryso a poskytuje takmer dokonalú ochranu pred nástrahami zlého počasia. Podlaha je tvorená zámkovou dlažbou, nechýba sedenie so stolmi pre 15 - 20 osôb a samozrejme ani otvorené krbové ohnisko s murovaným komínom. Strecha je pokrytá vlnitým plechom

Za altánkom sa nachádza ruina s obvodovými stenami pôvodnej kamennej stavby, značne zaprataná sutinou a rôznym odpadom (haraburdím). V okolí sa ešte nachádza aj vonkajšie nekryté sedenie.

Voda a latrína

Voda sa nikde v blízkosti nenachádza. Na úžitkové účely sú pod odkvapmi umiestnené sudy na zrážkovú vodu, ktorú však rozhodne neodporúčam piť.

Na mapách je vyznačený prameň pod Veľkým vrchom (Vyhliadka, 703,8 m), kam by mal viesť poľovnícky chodník, ale poloha nie je overená (pozn. redakcie). Ak viete o jeho existencii, dajte vedieť do diskusie k článku.

Nikde v okolí som nenašiel latrínu, čo je vzhľadom na veľkosť, aj zjavné využívanie objektu, dosť zvláštne. Prítomnosť použitých vreckoviek pod oknami zo zadnej strany nasvedčuje tomu, že nie som jediný, čo ju nenašiel...

Poznámka pre návštevníkov: budova je jednoznačne využívaná jej vlastníkmi a rozhodne ju neodporúčam ako plánovaný nocľah v prípade prechodu Plešiveckej planiny. Jednak môže byť obsadená a jednak nie je priľahlý altánok na tento účel určený. Pri prečkaní nepriazne počasia, verím, nemá nikto s láskou k horám problém, keď sa u neho zloží turista a miesto nechá v minimálne tak dobrom stave a vybavení, ako ho našiel.

Farkašova samota 03/05/17 20:03 4 príspevky

Túra Gerlašská skala a Zvonivá jama - okruh z Kružnej Dovolenka na začiatku astronomickej jari a prvé teplé dni rozhodnú, že ideme tam, kde bude najteplejšie. A to je v tomto období zvyčajne v Slovenskom krase. Aladin mi dáva za pravdu, mapa navnadí na doteraz nenavštívené chodníčky, a tak ostáva len to najdôležitejšie, zúčastniť sa... 15/05/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
Prístrešok Farkašova samota Na planinách Slovenského krasu je všeobecne problém s akoukoľvek turistickou vybavenosťou. Vodné zdroje je možné spočítať na jednej ruke a miesta vhodné na úkryt pred nečasom sú skôr vecou náhody. Jedinou možnosťou je teda vyhľadať objekty určené pre poľovníkov. A minimálne jedna vhodná chata sa nachádza aj na Plešiveckej planine. 29/04/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák nováčik, prišelec do vicehlavného mesta, keď sa chce ráno povoziť po miestnych lokalitách? Nuž, nahliadne do cyklosekcie na Hiking.sk a dúfa, že tam nájde nejaké tipy, ako je napríklad tento o rannom predpracovnom výjazde na Jahodnú. 13/04/17 Palo "Axel" Gomboš Volovské vrchy

Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. dnes Michal Bukvai Javorníky
Pozvánka 15 rokov HIKING.SK – stretnutie v Račkovej doline V tomto roku HIKING.SK oslavuje už 15 rokov svojho fungovania. Za tento čas sa na našich stránkach uverejnilo mnoho úžasných túr a sprievodných príbehov, ktoré priniesli informácie a potešenie tisíckam čitateľov. Tiež sa nám podarilo sprevádzkovať obľúbenú turistickú mapu a vyhľadávač turistických trás. Radi by sme 15. narodeniny oslávili spolu s vami, preto vás pozývame na jesenné narodeninové stretnutie do Račkovej doliny, kde sme mali podobnú akciu už v roku 2006. 13/09/17 Redakcia Hiking akcie
PR HOROMIL FEST – sviatok pre milovníkov hôr a ciest V dňoch od 28. septembra do 1. októbra sa v Považskej Bystrici uskutoční 9. ročník festivalu Horomil Fest. Ide o sviatok určený všetkým milovníkom hôr, cestovania a športu, ktorý každoročne privíta množstvo známych osobností a počas štyroch dní odprezentuje veľa zaujímavých filmov. včera sponzorovaný článok Správy

Farkašova samota 03/05/17 20:03 4 príspevky
    • Slovenský kras: Plešivecká planina, juhovýchodne od rázcestia Farkašova samota

• šírka: 48.61908 ° SŠ

• cca 15 ľudí, nutná vlastná karimatka a spacák

• trojsezónna (bez možnosti kúrenia, iba otvorené ohnisko na opekanie)

• dažďová voda v sudoch pod odkvapmi
      neoverená poloha prameňa pod Veľkým vrchom (400 m na SV)

• súkromný objekt (poľovnícka chata)