Útulňa

Koliba Dobrého pastiera na Kňazovke

27.05.17
Aj keď planina Galmus, nie je rozlohou veľká - každý jej prechod trvá len pár hodín, a zároveň ponúka veľmi dobré dopravné spojenie či už autobusom alebo železnicou, predsa tu nadšenci z Olcnavy postavili útulňu,ktorá by mohla slúžiť ako vzor.

Útulňa Dobrého pastiera sa nachádza na malej lúčnatej čistinke, pár metrov od smerovníka Kňazovka. Dá sa tam dostať z dvoch smerov. Buď odbočkou z modrej “hrebeňovej značky” pri rázcestníku Zbojský stôl, smerom po žltej značke na Olcnavu. Uvádza sa čas 0.30 minút, ale reálne je to asi len 10 minút. Alebo opačne, z Olcnavy, čo trvá asi len 1.35 h.

Interiér

Objekt má sedlovú strechu do výšky asi dva metre. Priestor dverí, uzatváraných na zarážku, je skrytý pod presahujúcou strechou. Okrem toho sa nad dverami nachádza obraz Dobrého pastiera. Vnútrajšok je veľmi jednoduchý, asi metrový voľný priestor, kde sa nachádza kryté vedro na potraviny, ktoré návštevník chce zanechať iným. Plus malá lavička a veci na upratanie. Zvyšok predstavuje asi 2,5-metrový priestor, ktorý je určený na prespatie, buď na spodnom letisku pre 4 - 5 ľudí alebo navrchu pod spojivom strechy, vhodný pre 2 osoby. Obe ležoviská sú potiahnuté kobercom. Vetranie je cez škáry, no okraje sú nastriekané silikónom. Útulňa je bez vykurovacieho telesa.

Keďže útulňa nemá veľa priestoru, hneď vedľa sa nachádza kryté miesto pre lavičky a stôl. Čo je netradičné, vrch sedlovej strechy krytého miesta obsahuje ďalšie voľné miesto na prespatie. Je prístupný po krátkom rebríku, cez otvor v stene, keďže však je bez dvierok, iste tam dosť prefukuje, čo dokazuje nafúkané ihličie. Vmestia sa tam asi 2 - 3 ľudia.

Do tretice, zvláštnosť miesta dopĺňa okolo kmeňa stromu postavená rozhľadňa. No zisťovať, či nejaké výhľady z nej sú, som nešiel, keďže oveľa lepšie poskytuje blízky zráz kopca (vlastne jediný dôvod, prečo sem zachádzať). Odtiaľ sú výhľady na široké okolie Hornádskej kotliny so Spišským hradom, ukončené hradbou Levočských vrchov, po pravej strane Braniskom a po ľavej strane by bolo možné zazrieť Vysoké Tatry.

Tam sa nachádza ďalšia lavička so stolom a vedľa socha Panny Márie. Neďaleko stojí ešte kríž s lavičkami a vrcholovou knihou. Keďže je tam veľa popísaných záznamov návštev, miesto je hojne navštevované.

Vodu som v okolí nezaznamenal. Ak viete o existencii prameňa v blízkosti, napíšte do diskusnej témy.

Ďalšie možnosti nocľahu

Ďalej po modrej smerom na Poráč, vlastne na lúkach nad dedinou, sa nachádza ďalšia možnosť na prespanie alebo aspoň ako núdzový úkryt pred dažďom pri návšteve Vysokého vŕška.

Prístup je najbližší z dediny, treba ísť po modrej značke smerom na Zbojský stôl, (nie priamo z Vysokého vrchu) a pred vstupom do lesa odbočiť doprava a blízko by mala byť viditeľná búda. Pred ňou sa nachádza ešte ohnisko, kde sa asi pália vatry, tak treba hľadať aj to. Od Zbojského stola je nutné ísť po modrej, nenechať sa zlákať priamym smerom k Vysokému vŕšku, a tesne pred východom z lesa odbočiť doľava. Búda sa dá ľahko nájsť. Hoc je možno na prvý pohľad viditeľná, my sme ju našli čírou náhodou, takže nemal by byť problém.

Ide o relatívne väčšiu búdu (posledná fotka v albume), kde sa zmestí aj 10 nocľažníkov. Má tri celé steny, ale štvrtá – predná je zadebnená len do tretiny, čiže celta sa oplatí. Strechu tvoria zbité dosky, je tam ale náznak plachty, tak by nemala vo veľkom zatekať. Podlahu tvorí staré linoleum, no nájdu sa tam aj staré matrace, resp. fotelky.

Voda sa v bezprostrednej blízkosti zrejme nenachádza, ale v dedine, po trase zostupu z Vysokého vŕška sa nachádza výdatný prameň.

Koliba Dobrého pastiera na Kňazovke 09/11/17 17:29 1 príspevok

Túra Kremná – Osly – Čertov kameň – Hajtovka Jedným z mojich zaľúbených pohorí na východnom Slovensku je nepochybne Ľubovnianska vrchovina, ktorá si získala moje srdce vďaka lúčnato-lesnatým scenériám. Práve takýmito lokalitami som si naplánoval trasu a myslím, že práve táto je najkrajšia v celej vrchovine. 21/05/18 Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina
Túra Jeden deň v Raji Jedným z perfektných miest na východnom Slovensku, kam sa dá ísť s priateľkou na výlet s nádychom romantiky, je určite Slovenský raj. Jeho poloha je bližšia ako Vysoké Tatry, do kopca sa tam veľa nenachodí a poskytuje nerušené čarovné zákutia. 05/05/18 Henrich Tomáš Slovenský raj
Túra Trojdňovka Žarnovica – Sitno – Žibritov – Krupina Ojedinele mám v celku tri dni voľna, preto vždy rozmýšľam ako ich plnohodnotne využiť. K relatívne málo vhodným lokalitám patria Štiavnické vrchy, čím by som oprášil starší plán pre ich prechod zo západu na východ. Vhodný čas nastal v krásnu jeseň roku 2017. 09/04/18 Henrich Tomáš Štiavnické vrchy

Rada Ako vegánsky stravovať dieťa na túre Keď nášmu Maťkovi ako čerstvo dvojročnému zistili silnú alergiu na vajce a mlieko a zakázali potraviny obsahujúce aj ich stopy, boli sme zúfalí. Naša strava obsahovala samé mlieko, syry, maslo, nátierky, deti jedli kaše, domáce vajíčka. Čo len bude to úbohé dieťa jesť? A najmä, čo bude jesť vonku, kde nie je priestor na nejaké sofistikované varenie? dnes Soňa Mäkká Strava a pitie
PR Kúpou topánok to nekončí Kamenný obchod VEREDA Sport v Považskej Bystrici sa sortimentu turistickej obuvi venuje už desať rokov a môže sa pochváliť najširšou ponukou turistických a bežeckých topánok v trenčianskom regióne. Navyše na obuv poskytuje kompletný servis vrátane dodatočnej úpravy veľkosti a pracovníci vám ochotne pomôžu s výberom tej správnej topánky, nielen slovne, ale napríklad aj skenovaním chodidla. včera sponzorovaný článok Obchody
Túra Nízke Taury - výstup na Radstätter Tauern V roku 2017 som začal objavovať Radstätter Tauern, čo je oblasť Niedere Tauern (Nízke Taury). Koncom mája som sa nad Hüttschlagom snažil vyliezť náročnú ferratu na hladkej skale, tvorenej akýmsi vrstveným serpentinitom. V júni som bol na Ennskraxene a prešiel som sa nenáročným, ale pekným hrebienkom na Kraxenkopf. Práve z tohoto vrcholu som obdivoval zasnežené štíty Faulkogel a Mosermandl. Nuž a začiatkom augusta som sa na najvyššie kopce pohoria vybral. včera Martin Knor Svet

Koliba Dobrého pastiera na Kňazovke 09/11/17 17:29 1 príspevok
    • Volovské vrchy - na planine Galmus, na kopci Kňazovka

• 7 a 3 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom

• trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)

• Poráč (bus), Olcnava (vlak, bus)