Útulňa Koliba Dobrého pastiera na Kňazovke

Aj keď planina Galmus, nie je rozlohou veľká - každý jej prechod trvá len pár hodín, a zároveň ponúka veľmi dobré dopravné spojenie či už autobusom alebo železnicou, predsa tu nadšenci z Olcnavy postavili útulňu,ktorá by mohla slúžiť ako vzor.

Volovské vrchy - na planine Galmus, na kopci Kňazovka
829 m n. m.
7 a 3 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)
Spojenie
Poráč (bus), Olcnava (vlak, bus)

Útulňa Dobrého pastiera sa nachádza na malej lúčnatej čistinke, pár metrov od smerovníka Kňazovka. Dá sa tam dostať z dvoch smerov. Buď odbočkou z modrej “hrebeňovej značky” pri rázcestníku Zbojský stôl, smerom po žltej značke na Olcnavu. Uvádza sa čas 0.30 minút, ale reálne je to asi len 10 minút. Alebo opačne, z Olcnavy, čo trvá asi len 1.35 h.

Interiér

Objekt má sedlovú strechu do výšky asi dva metre. Priestor dverí, uzatváraných na zarážku, je skrytý pod presahujúcou strechou. Okrem toho sa nad dverami nachádza obraz Dobrého pastiera. Vnútrajšok je veľmi jednoduchý, asi metrový voľný priestor, kde sa nachádza kryté vedro na potraviny, ktoré návštevník chce zanechať iným. Plus malá lavička a veci na upratanie. Zvyšok predstavuje asi 2,5-metrový priestor, ktorý je určený na prespatie, buď na spodnom letisku pre 4 - 5 ľudí alebo navrchu pod spojivom strechy, vhodný pre 2 osoby. Obe ležoviská sú potiahnuté kobercom. Vetranie je cez škáry, no okraje sú nastriekané silikónom. Útulňa je bez vykurovacieho telesa.

Keďže útulňa nemá veľa priestoru, hneď vedľa sa nachádza kryté miesto pre lavičky a stôl. Čo je netradičné, vrch sedlovej strechy krytého miesta obsahuje ďalšie voľné miesto na prespatie. Je prístupný po krátkom rebríku, cez otvor v stene, keďže však je bez dvierok, iste tam dosť prefukuje, čo dokazuje nafúkané ihličie. Vmestia sa tam asi 2 - 3 ľudia.

Do tretice, zvláštnosť miesta dopĺňa okolo kmeňa stromu postavená rozhľadňa. No zisťovať, či nejaké výhľady z nej sú, som nešiel, keďže oveľa lepšie poskytuje blízky zráz kopca (vlastne jediný dôvod, prečo sem zachádzať). Odtiaľ sú výhľady na široké okolie Hornádskej kotliny so Spišským hradom, ukončené hradbou Levočských vrchov, po pravej strane Braniskom a po ľavej strane by bolo možné zazrieť Vysoké Tatry.

Tam sa nachádza ďalšia lavička so stolom a vedľa socha Panny Márie. Neďaleko stojí ešte kríž s lavičkami a vrcholovou knihou. Keďže je tam veľa popísaných záznamov návštev, miesto je hojne navštevované.

Vodu som v okolí nezaznamenal. Ak viete o existencii prameňa v blízkosti, napíšte do diskusnej témy.

Ďalšie možnosti nocľahu

Ďalej po modrej smerom na Poráč, vlastne na lúkach nad dedinou, sa nachádza ďalšia možnosť na prespanie alebo aspoň ako núdzový úkryt pred dažďom pri návšteve Vysokého vŕška.

Prístup je najbližší z dediny, treba ísť po modrej značke smerom na Zbojský stôl, (nie priamo z Vysokého vrchu) a pred vstupom do lesa odbočiť doprava a blízko by mala byť viditeľná búda. Pred ňou sa nachádza ešte ohnisko, kde sa asi pália vatry, tak treba hľadať aj to. Od Zbojského stola je nutné ísť po modrej, nenechať sa zlákať priamym smerom k Vysokému vŕšku, a tesne pred východom z lesa odbočiť doľava. Búda sa dá ľahko nájsť. Hoc je možno na prvý pohľad viditeľná, my sme ju našli čírou náhodou, takže nemal by byť problém.

Ide o relatívne väčšiu búdu (posledná fotka v albume), kde sa zmestí aj 10 nocľažníkov. Má tri celé steny, ale štvrtá – predná je zadebnená len do tretiny, čiže celta sa oplatí. Strechu tvoria zbité dosky, je tam ale náznak plachty, tak by nemala vo veľkom zatekať. Podlahu tvorí staré linoleum, no nájdu sa tam aj staré matrace, resp. fotelky.

Voda sa v bezprostrednej blízkosti zrejme nenachádza, ale v dedine, po trase zostupu z Vysokého vŕška sa nachádza výdatný prameň.