Dolný Červený kríž
Dolný Červený kríž Zatvoriť

Prístrešok Dolný Červený kríž

V poslednom období sa v Bratislavskom lesoparku začalo diať aj niečo, čo je pozitívne pre turistov, a nielen holoruby stromov. Keď sme na Štefana pri výstupe na Veľkú Baňu prišli na lúku Dolný Červený kríž, zistili sme, že starý prístrešok je strhnutý a stavajú nový.

Malé Karpaty: Bratislavský lesopark - lúka Dolný Červený kríž
422 m n. m.
10 ľudí na drevenej podlahe s vlastným spacím vakom a karimatkou
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
studničky Zbojníčka a Himligárka
Spojenie
Bratislava-Rača, Detvianska ulica (električka č. 3 a 5)

Koncom apríla 2017 som sa pri putovaní po kopcoch lesoparku, kam nevedú značky, zastavil aj tu a zistil som, že prístrešok je hotový. A čuduj sa svete, je tu vybudovaný priestor pod strechou, kde sa dá krásne prespať. Iste, vzhľadom na blízkosť mesta, nie je to pre tulákov neprebádanými končinami, ale ak chcete svojho malého potomka vziať na prvé prenocovanie v „divočine“ alebo v kruhu turistických kamarátov spraviť oslavu v prírode, máte tu ideálnu možnosť v prípade nečakaného dažďa prespať v suchu. Trošku nechápem zmysel druhého podstrešného priestoru, kam nevedú schody, ale možno ich tam ešte spravia.

Ak sa o zmysle rozhľadne postavenej kúsok pod televíznou vežou na Kamzíku dá polemizovať, ak o cene za prenocovanie v Dome na strome (100 €) neďaleko Kačína, je škoda čo i len hovoriť, vybudovanie prístreška na Dolnom Červenom kríži ma núti Správe Bratislavského lesoparku (ak ho vybudoval?) zatlieskať. A keby ich pribudlo čo i len v Malých Karpatoch na Štefánikovej magistrále ešte aspoň desať, priam by moja tulácka duša zaplesala.

• Najjednoduchší je z Rače po vystúpení z električky na Detvianskej ulici a potom buď po zelenej alebo modrej značke.
  • Po zelenej k Zbojníčke a potom doprava po červenej (3,9 km).
  • Po modrej a keď zabočiť nad krčmou U Troch zajacov doprava, rovno do kopca po ulici a pomedzi záhrady (3,12 km).
  • Po modrej až po novovybudovaný polder (suchá nádrž), a potom rovno po ceste na lúku (3,52 km).
  • Po červenej od Kamzíka alebo z Bieleho kríža.

Prístrešok sa nachádza na veľkej lúke, po okraji ktorej ide po asfaltke červená značka Štefánikovej magistrály. Na betónovom základe nesie 12 drevených stĺpov sedlovej strechy pokrytú asfaltovým šindľom. Na oboch koncoch je pod strechou vybudovaná podlaha, ukončená zábradlím. Do tohto priestoru z ľavej strany vedú schody a na podlahe sa v pohode vyspí 10 ľudí. Hoci čelná stena nie je celkom tesná, pochybujem, že v prípade dažďa by sa cez tenké škáry, dostal dnu dážď. Strecha je totiž trochu ešte vysunutá dopredu.

Uprostred prístreška je grilovacie ohnisko s odvodom dymu do komína. Je tu päť stolov s desiatimi lavicami, všetko z mohutného dreva. Okolo ohniska je štrk a stoly stoja na drevenej podlahe. Na lúke je ešte jeden altánok s vonkajším ohniskom, betónový ping-pongový stôl, odpadkové koše a veľký kríž. Keďže je naokolo les, určite sa v ňom nájde dosť dreva vhodného na založenie ohňa. Kúsok za prístreškom sú v lese suché záchody. Nad lúkou sa vypína kopec Veľká Baňa (444 m). Je z neho krásny výhľad, výstup trvá asi 10 minút a kúsok pod vrcholom je malá jaskyňa (jama v skale) ako pozostatok banskej činnosti.

Na červenej sa veľmi blízko nachádzajú dve studničky – Zbojníčka a Himligárka. Hoci je na nich nápis nepitná voda, my vodu zo Zbojníčky používame pri silvestrovských ohňoch asi 35 rokov a nikomu sa nikdy nič nestalo.